נתניהו לשופט: "אתם בעד הומור, לא? 'ארץ נהדרת' וכו' - אתם זה השמאל"

יאיר נתניהו זכה לקבלת-פנים סוערת כשהגיע לדיון בתביעת דיבה שהגיש נגד פעיל העבודה אייבי בנימין - תומכיו של בנימין קראו נגדו קריאות • נתניהו הבן התלונן: "הותקפתי באלימות מילולית וכמעט פיזית" • בעדותו הסביר נתניהו כי החליט לתבוע את בנימין כדי "לחנך אנשים שלא לשקר"

יאיר נתניהו  / צילום: שלומי יוסף
יאיר נתניהו / צילום: שלומי יוסף

הבוקר (ב') התייצב יאיר נתניהו, בנו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, להמשך הדיונים בתביעת 140 אלף השקלים שהגיש נגד הפעיל החברתי וחבר מפלגת העבודה, אייבי בנימין, בגין פוסט שכתב בנימין בפייסבוק ובו טען כי לנתניהו הבן יש דרכון זר שמטרתו הונאת מס. הדיון היה סוער למדי, בין היתר בעקבות אירועים שהתרחשו מחוץ לאולם עוד בטרם החל הדיון. ליאיר נתניהו ולבא כוחו, עו"ד יוסי כהן, ציפתה "הפתעה" לא נעימה בכניסה לאולמו של השופט אבי שליו - בעודם נכנסים לאולם הם זכו לקללות רבות ולגינויים מצד תומכיו של בנימין שהגיעו לביהמ"ש. אלה קראו לעברם, בין היתר: "מושחתים הביתה", "גנבים" וגם שאלו את עוה"ד של משפחת נתניהו "מי משלם לך".

כפועל יוצא מאותה קבלת-פנים סוערת, שאף השופט שליו לא יכול היה להתעלם ממנה, ונוכח צעקות שנשמעו עוד לאחר כניסתו של השופט, נפתח הדיון באמירות סוערות וחילופי מילים סביב נושא זה. עו"ד  כהן פתח את הדיון בתיאור ההתנפלות עליו ועל מרשו: "אנחנו נכנסנו, אני נכנסתי, ונפלה עלי חבורה של בריונים עם צעקות וקללות מכוערות. ומה מסתבר לי? שאדון אייבי בנימין, הוא מרגיש כמו כוכב קולנוע, הוא שילח פוסטים ממומנים והפוסטים האלה, זה כמו טריגר של סרטי מתח".

השופט אבי שליו, שניסה במהלך הדיון מספר פעמים (רובם בהצלחה) לצנן את האווירה העכורה בין הצדדים, העיר על כך לעו"ד כהן וביקש ממנו בהומור מסוים, "תשמור משהו לחקירה נגדית"; אולם, הערה זו לא עזרה, ועו"ד כהן ציין בתגובה להתנהגות תומכיו של בנימין, כי "מר נתניהו, אני חששתי לשלומו, פשוט בריונים, ובאו להשפיע שלא כדין על תוצאות המשפט".

"הכל עובר סבבה כאן"

עו"ד גונן בן יצחק, בא-כוחו של בנימין, ציין בתגובה לדברים כי הלקוח שלו אינו אחראי למה שקורה מחוץ לאולם ביהמ"ש. "בסופו של דבר, הדיון הוא בדלתיים פתוחות, ולהזמין את אנשיו שיושבים כאן באולם זה דבר לגיטימי לחלוטין ובוודאי הוא לא צריך לתת הסבר", אמר, אך במקביל גינה חלק מהאמירות שהוטחו לעבר יאיר נתניהו.

בשלב זה התפרץ יאיר נתניהו לדברים, וטען כי הותקף ממש. "הותקפתי באלימות בכניסה לבית משפט בישראל על-ידי פעילים של אייבי בנימין. כל האנשים כאן בביהמ"ש שמעו את חבריו של אייבי בנימין, שמעו אותם צועקים שהם 'יקרעו אותי' ואני לא רוצה להגיד עוד איזה מילים הם אמרו", אמר. עוד הוסיף נתניהו הבן, כי "לא הגיוני שעוברים לסדר היום על אלימות בביהמ"ש בת"א. הותקפתי באלימות מילולית וכמעט פיזית. והכל עובר סבבה כאן בביהמ"ש".

עו"ד בן יצחק, השיב במענה לדבריו של נתניהו, כי בשעה שזה האחרון נכנס לאולם הוא אמר לבנימין: "עכשיו הוכחת שאתה עבריין". לדבריו, אין מקום לאמירות כאלה ויש לגנותן. נתניהו לא התרגש מהאמירות הללו ואמר: "למה? מי שמביא אנשים לכניסה לביהמ"ש הוא לא עבריין?".

בהמשך כשעלה להעיד, נוכח המהומה שהתרחשה בבית המשפט השלום, ציין יאיר נתניהו, כי הוא חושש ממה שיצפה לו ביציאה מאולם ביהמ"ש, ובתום הדיון, לאור חששותיו, הוא אף הוצא על-ידי מאבטחיו דרך לשכתו של השופט.

"אני רואה אלימות והסתה"

ובחזרה לתביעה. תביעת לשון הרע בסך 140 אלף שקל שהגיש נתניהו הבן נגד הפעיל החברתי עוסקת בפוסט שבו ציטט בנימין את דבריו של הבלוגר דוד לוי, ובין היתר טען כי לנתניהו הבן יש דרכון זר שהוציא לו ראש המוסד, לצורך ביצוע "תרגיל הונאה של משפחת נתניהו להעלמת מסים". נתניהו מכחיש מצדו את הדברים. לאחר שניסיונות הפשרה, בהמלצת ביהמ"ש, לא צלחו, הגיעה התביעה כעת לשלב ההוכחות. השופט שליו נתן היום לכל אחד מהצדדים 30 יום להגיש סיכומים בכתב, ולאחר מכן יינתן פסק דין. 

בדיון היום, העיד יאיר נתניהו על הפגיעה שנגרמה לו לכאורה והנזקים בעקבות הפוסט שהעלה בנימין. במסגרת חקירתו, נשאל נתניהו, על-ידי עו"ד בן יצחק: "ומה גילית על אייבי?", ונתניהו השיב: "שהוא חלאת המין האנושי. אני רואה קללות, אני רואה איומים, אני רואה ניסיונות המרדה שבמקומות אחרים ממזמן היו נגמרים בכלא, אבל לשמאל מותר. אני רואה אלימות והסתה".

השופט שליו שאל את נתניהו למי הוא מתכוון כשהוא אומר שיש קללות נגד בני משפחתו, וזה השיב: "קללות בעניינים אישיים גם על אבא שלי וגם על אמא, ודברים שאני לא רוצה לחזור עליהם".

"צריך לקחת מקרה מובהק"

בהמשך חקירתו של נתניהו הבן, שאל עו"ד בן-יצחק את נתניהו הבן מדוע החליט לתבוע דווקא את בנימין. על כך השיב יאיר נתניהו: "אתה לוקח מקרה מובהק של 100%, אתה עושה ממנו דוגמה לשאר. ומה בנוגע ליגאל סרנה? הוא לא הגיש בג"ץ. לפעמים צריך לקחת מקרה מובהק, שזה או שחור או לבן ועושים ממנו דוגמה".
עו"ד בן יצחק: "זו תביעה חינוכית?"
נתניהו: "כן, לחנך אנשים שלא לשקר".
בן-יצחק: "למעשה הפוסטים שצרפת הם נגד אבא שלך, למעט הפוסט הבודד. מדוע אבא שלך לא תובע?"
נתניהו: "בפוסט הזה היו דברים עליי".

בהמשך הדיון ניסה עורך דין גונן בן יצחק להבין שוב מדוע נתניהו מתקומם על פוסט בפייסבוק כשהוא עצמו משתף דברים מעוררי מחלוקת. בן יצחק שאל את נתניהו על שיתוף שלו ובו קריקטורה של ראש הממשלה לשעבר, אהוד ברק, בדמות לטאה. נתניהו טען כי זה לא מה שפרסם: "זו קריקטורה שלא אני עשיתי. אתם בעד הומור לא? 'ארץ נהדרת' וכו'". לשאלת ביהמ"ש למי התכוון במילה "אתם", השיב נתניהו: "אתם זה השמאל".

לטענת נתניהו, "המטרה של שיתוף הקריקטורה, שכל המריונטות של מני נפתלי (אב הבית לשעבר במעון ראש הממשלה שניצח בתביעה נגד שרה נתניהו - מ' ש' וא' ל"ו), זה הכול מגיע ממימון של ג'ו סורוס, שהוא אכן מממן הרבה ארגוני שמאל קיצוני והרבה הפגנות של שמאל קיצוני". עו"ד בן יצחק ניסה למשוך את נתניהו בלשונו, ושאל אותו אם "יש כאן מלחמה של ימין ושמאל?" אך נתניהו לא התבלבל, והשיב: "יש כאן מלחמה על האמת".

במקרה אחר כשל נתניהו בלשונו, הגם שתיקן מיד את תשובתו. נתניהו, נשאל ע"י עו"ד בן יצחק לגבי אנשי הניו-מדיה של אביו, טופז לוק ויונתן אוריך, וכן על מידת מעורבותו בבחירתם. לדבריו של נתניהו, "את טופז הכרתי בצבא והוא לא היה חבר שלי, וכשחיפשנו, כשאבא שלי חיפש, אמרתי 'היי הוא היה אצלי בצבא'". נתניהו הודה כי המליץ עליו לאביו. בכל הקשור לאוריך, ציין נתניהו, כי הם אמנם שירותו באותה יחידה, אך לא באותו הזמן.

"הנשיא ריבלין גם נחקר"

בהמשך החקירה שאל עו"ד בן יצחק את נתניהו על חקירותיו במשטרה בפרשת הצוללות. בן יצחק שאל את נתניהו אם נעצר ונחקר על ידי המשטרה, נתניהו השיב שלא נעצר אלא נחקר. לשאלת בן יצחק על מה נחקר הגיב "זה רק יעשה בושות למשטרה. הנשיא ריבלין גם נחקר במשטרה, זה אומר שאין לו שם טוב? וגם זהבה גלאון דרך אגב".

עו"ד בן יצחק המשיך בחקירתו את בנו של ראש הממשלה, ושאל את נתניהו אם היה במקום שנחשב מקלט מס, אם הוא בעל אזרחות נוספת ואם יש לו תעודת זהות בשם אחר, על כל אלו ענה נתניהו בשלילה. בן יצחק העיר כי נתניהו נוסע לא מעט לחו"ל, פעמיים שלוש בשנה, ונתניהו השיב: "זה כמו כל ישראלי אחר".

לאחר חקירת נתניהו נחקר בנימין ע"י יוסי כהן. בנימין, הודה שאת הפוסט הנידון הוא יצר בעצמו: "בהחלט יצרתי פוסט מקורי שלי", אמר. עוד הודה בנימין, כי הוא "אושיית פייסבוק" וכי אנשים רבים קוראים את הפוסטים אותם הוא מפרסם. עוד הוסיף בנימין, כי הוא פרסם אזהרה בקשר לפוסט שפרסם דוד לוי ושעליו הוא הסתמך: "פרסמתי שיזהרו מדודי לוי כי גם אני נפלתי בפח שלו". ○