המערכת שדואגת שלא תמותו מביורוקרטיה

המערכת של חברת טיילורמד מעריכה עלויות טיפול, מאתרת גורמי מימון וממלאת טופסי בקשה למימון עבור חולי סרטן

שרוליק דבורסקי ואדם סיטון / צילום: ענבר לוי
שרוליק דבורסקי ואדם סיטון / צילום: ענבר לוי

"רעילות פיננסית", זה השם שניתן לתופעת לוואי של תרופות יקרות במיוחד, שגורמת למטופל לפשוט רגל ולקבור כלכלית את משפחתו. מדובר בתופעת לוואי קשה כל כך, עד שהיא גורמת לעתים למטופלים להפסיק ליטול את התרופה, גם אם היא משפרת את מצבם הבריאותי. רעילות פיננסית עשויה להיות תופעת לוואי קטלנית ולהוביל למוות מוקדם. 

"תרופות שמצילות חיים ומונעות נכות התייקרו בשנים האחרונות באופן משמעותי", אומר שרוליק דבורסקי, מנכ"ל Tailormed (טיילורמד) וממייסדי החברה שמנסה להתמודד עם המצב. "חברות הביטוח וקופות החולים מגלגלות הרבה יותר מהעלות על הצרכן הסופי. זו מגמה כלל עולמית, אך היא בולטת במיוחד בארה"ב. רפורמת הבריאות של ברק אובמה הכניסה אזרחים רבים יותר לביטוחי הבריאות, וכדי להתמודד עת זה, חברות הביטוח העלו את הפרמיות במאות אחוזים, וגם את ההשתתפות העצמית".

לדברי דבורסקי, בשיטת התשלום האמריקאית, המטופלים אפילו לא יודעים מה יהיה גובה התשלום הסופי שייגבה מהם, וקשה להם מאוד להשוות מחירים לגבי חבילת טיפול שלמה. 

טיפול מותאם פיננסית

טיילורמד למעשה מעניקה ייעוץ פיננסי מקוון לחולה. "קיימות היום אופציות מימון חלופי עבור חולים שאינם עומדים בתשלומים", אומר דבורסקי, כמו תוכניות נגישות של חברות פארמה, שבהן החברות מוכנות לעתים לשלם מכיסן את חלקו של החולה, כדי לקבל לפחות את חלקה של חברת הביטוח, או עמותות ותוכניות ממשלתיות שנפתחות ונסגרות וצריך לעקוב אחריהן. לפעמים יש אפשרות לעבור לביטוח משתלם יותר גם אחרי שחלית.

"בתי החולים החלו להעסיק יועצים פיננסיים עבור החולים שלהם. התפקיד שלהם הוא בראש ובראשונה להבין כמה הטיפול יעלה לך, כדי לוודא שתוכל לעמוד בו, ואחר כך להפנות אותך לאופציות טיפוליות שונות. אולם הכול נעשה בצורה ידנית, על בסיס הידע של היועץ, כמו סוכני נסיעות בעבר. המערכת שלנו בוחרת עבור החולה את החבילה האופטימלית שיכולה להיות נגישה לו כלכלית, מאתרת את כל מקורות המימון האפשריים וממלאת עבורו את הטפסים כדי להגיש בקשות למימון חלופי". המערכת משלבת גם יועצים אנושיים, שבוחנים את הסבירות של התוצאות ומטייבות אותן.

לדברי דבורסקי, המערכת מורכבת טכנולוגית כי היא כוללת גם אפשרויות של חיזוי. "למשל, אם יש לך מחלת רקע שמגבירה את הסיכון לסיבוך בניתוח מתוכנן, אולי כדאי לך מבעוד מועד להתערב במצב הרקע. אולי זה ישתלם לך יותר".

מי משלם עבור המערכת?

"התשלום נגבה מבית החולים, וזה כדאי לו משום שאנחנו מפחיתים את החובות האבודים, כלומר את המקרים שבהם אדם קיבל את הטיפול אף שאינו מסוגל לשלם. בית החולים לרוב לא יזרוק את המטופל החוצה. הוא מטפל במי שכבר נמצא אצלו, בגישה של 'נטפל בחוב אחר כך'. לכן 7%-10% מהחובות לבית החולים הם אבודים. על פי הניסיון שלנו עד כה, המערכת שלנו יכולה לצמצם את היקף החוב האבוד בעשרות אחוזים, עד כדי אלפי דולרים פר מטופל".

טיפול בסרטן תחילה

החברה הוקמה לפני שנה וחצי בלבד. היא נכנסה לחממת סנארה ונצ'רס של טבע ופיליפס, ונחשבת היום אחת החברות הבולטות שלה. מייסדי החברה, דבורסקי ואדם סיטון, נפגשו ביחידות הטכנולוגיות של חיל מודיעין, אך לדבורסקי יש ניסיון של כעשור בחברת הטיפול בשבץ בריינסגייט. במשך כמה שנים הוא כיהן שם כסמנכ"ל מו"פ. "בנוסף, ליוויתי כמה קרובי משפחה ליווי אינטנסיבי במחלות קשות שלהם, וזו הדרך הכי טובה, או גרועה, ללמוד את הכאב והצורך הקיימים בתחום הזה מיד ראשונה", הוא אומר. סיטון, המכהן כיום כסמנכ"ל הטכנולוגיה של טיילורמד, היה בין היתר ראש תחום המובייל בחברת הרשימות האישיות Any.do.

טיילורמד מקווה לסיים את השנה עם התקנות מסחריות בעשרה בתי חולים, בעיקר במרכזים העוסקים בסרטן. כיום המערכת של החברה מותאמת במיוחד לתחום הסרטן, אך בעתיד היא אמורה לתת מענה גם לטיפול במחלות נוספות.