הממשלה אשמה במחיר הגז

מחיר האנרגיה משתרשר לשרשרת ההתייקרויות. על המדינה לפתוח את השוק

אסדת הגז תמר / צילום: בן יוסטר
אסדת הגז תמר / צילום: בן יוסטר

מחיר הגז הטבעי בישראל הוא מהמשמעותיים בעולם, כמרכיב בעלות יוקר המחיה. זאת, כיוון שרוב מתקני החשמל, המים והתעשייה הגדולים, כולל בטון ומלט לבנייה, מיוצרים באמצעות גז. כדי להפוך את כיוון שרשרת ההתייקרויות במשק, מה שצריך לעשות הוא לפתוח את שוק חיפושי הנפט והגז בישראל לתחרות.

נשמע פשוט, אך בפועל ממשלת ישראל פועלת לשמר ולחזק את מונופול הגז כמעט בכל דרך אפשרית.

חסם מס: חוק ששינסקי לא מאפשר למי שירצה לחפש מאגר גז חדש, ויהיה מוכן לשלם מס מלא של 60%, לקזז את הוצאותיו מההכנסות שאולי יהיו. התוצאה: חברות מקצועיות מחו"ל לא באות לישראל להתחרות במונופול הגז.

חסם תשתיות: "ועדת צמח" קיבעה את המונופול ונתנה לו פטור מבניית תשתית צנרת מיותרת. לעומת זאת, הוועדה דורשת מכל חברה חדשה שתנסה למצוא גז ולהתחרות במונופול, לבנות בעלויות של מאות מיליוני דולרים תשתיות צנרת שכנראה לא ישתמשו בהן.

חסם משפטי: מתווה הגז קיבע את המונופול על ידי עיסקה סיבובית עם חברה ללא פעילות. לעומת זאת, המתווה לא מאפשר לקבוצות חדשות לרשום על שמן זכויות על רישיונות חדשים, לצורך חיפוש מאגר גז חדש. מי ירצה לבוא לארץ ולהשקיע סכומי עתק כאשר יש ספק משפטי של בעלות?

חסם מדיני: משרד החוץ חתם על הסכם שיתוף פעולה לפיתוח ולהפקה של נפט וגז עם קפריסין. לעומת זאת, שר החוץ לא מיישם את ההסכם ומאפשר למונופול הגז תוכנית לשאוב את הגז הישראלי ללא תשלום מס, או תמלוגים, למדינת ישראל, בהיקף של יותר מ-3 מיליארד שקל, כך על-פי עבודתו של ד"ר יהושוע הופר מאוניברסיטת תל-אביב.

כתוצאה מכל הגנות הממשלה על מונופול הגז, עולה מאוד יוקר המחיה, וגם משק האנרגיה בארץ שוקע בסטגנציה. מאז 2012 לא נעשה ניסיון לגלות מאגר גז חדש בישראל, בזמן שמדינות מסביבנו פורחות.

בישראל שר האוצר מנוע מלטפל במונופול הגז, ולכן משה כחלון אינו כתובת רלבנטית לטיפול בסוגיה. שרת המשפטים איילת שקד מנסה להעביר כעת "חוק אזורים ימיים", שבין השאר, יוותר דה-פאקטו על הריבונות הישראלית במאגרים חוצי גבולות לטובת מונופול הגז. 

למרבה הצער, הציבור בישראל לעיתים קרובות אדיש מדי ורואה בעליית המחירים גזירה משמיים, ולא מדיניות ממשלתית עקבית.

ומה קורה במדינות אחרות? כאשר מחיר האנרגיה באירופה הוכפל לאחרונה, לעומת מחיר השפל של שנה שעברה, פרצה מחאה נרחבת בצרפת, עד כדי כך שהיא מאיימת להפיל את הנשיא עמנואל מקרון. כאשר מחיר הגז הטבעי במצרים עלה עד פי עשרה בשוק השחור, המהומות הביאו לנפילתו של הנשיא חוסני מובארק.

עליית יוקר המחיה אינה גזירה משמיים, אלא נובעת גם ממדיניות ממשלתית שיוצרת מונופולים. פתיחת תעשיית חיפושי נפט וגז בישראל לתחרות, בעזרת הסרת חסמים תביא לירידת מחירים בכל שרשרת הייצור.

מונופול אינו גזירה משמיים, הכול בידי הממשלה:

רשות המסים יכולה להוריד את מחסום התחרות ולהביא לתחרות ולגביית מס אמת של 60%.
"ועדת אדירי" יכולה לבטל את חסמי התחרות של "ועדת צמח".
הממשלה יכולה לבטל את מתווה יצירת מונופול הגז, ולאפשר תחרות.
שר החוץ (ראש הממשלה) יכול לאכוף את ההסכם בין ישראל לקפריסין, שימנע העברת 3 מיליארד שקל מהמדינה למונופול, ועל-ידי כך לאפשר לחברות שמנסות להתחרות במונופול לפעול. כמו כן, תוספת של מיליארדים לתקציב המדינה יוכלו גם הם להוזיל את יוקר המחיה.
על שרת המשפטים לפעול לטובת המדינה, ולהחיל את ריבונותה על השטח הישראלי במאגרים חוצי גבולות.

הכותב הוא יו"ר "הזדמנות ישראלית" וממייסדי איגוד הנפט והגז הישראלי