קרן הסל ACWV: להפחית תנודתיות באופן גלובלי

על רקע המתיחות הגוברת בשוקי המניות ובאפיקי סיכון, מהווה הקרן כלי מועדף להשקעה גלובלית

ג'ונסון אנד ג'ונסון./  צילום: רויטרס
ג'ונסון אנד ג'ונסון./ צילום: רויטרס

בחודשים האחרונים עברו שוקי המניות הגלובליים טלטלה כואבת, כאשר מדדי המניות המובילים בעולם ירדו לרמה של יותר מ-10% מתחת לשיא. זאת, על רקע מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין, שכבר באה לידי ביטוי בהאטה ניכרת בקצב הצמיחה הכלכלית של מדינות מחוץ לארה"ב.

נתוני המאקרו שפורסמו בסוף השבוע שעבר בסין הצביעו על האטה בצמיחה בכלכלה השנייה בעולם, בעוד שגם כלכלות אירופה מציגות זחילה למיתון, נוסף על חוסר ודאות בפן הפוליטי. במקביל להגברת חששות המשקיעים, גם מדד VIX, אומדן תנודתיות של מדד S&P 500 האמריקאי, המכונה גם "מדד הפחד", זינק ל-22, רמה כפולה מזו של לפני שלושה חודשים, אם כי עדיין רחוקה מרמות המשבר.

ככל שאנחנו מתקרבים לשנת ההשקעות החדשה, כך גוברת המתיחות בקרב המשקיעים, המחפשים אפיקים המאפשרים להקטין את רמת הסיכון בתיק ההשקעות כדי להימנע מזעזועים בלתי צפויים.

אחת מהדרכים המובילות ביישום אסטרטגיה זו היא השקעה בקרנות סל המבוססות על מניות בעלות תנודתיות נמוכה, כמו קרנות סל Minimum Volatility של בלקרוק, שהושקו באוקטובר 2011, תקופה סוערת בשווקים, ומאז צברו עניין רב מצד המשקיעים.

בעבר כתבנו על קרן iShares MSCI USA Minimum Volatility (סימול: USMV) המאפשרת חשיפה לשוק המניות האמריקאי, וכעת אנו מציגים את הקרן הגלובלית מאותה משפחת קרנות סל - iShares Edge MSCI Minimum Volatility Global ETF (סימול: ACWV).

החזקות קרן הסל נבחרות לפי תנודתיות נמוכה יחסית למדד הייחוס MSCI All-Countries World Index, וכוללות, נכון לעכשיו, 427 מניות (בהשוואה לכ-1,400 מניות במדד MSCI ACWI המקורי). התבססות קרן ACWV על מניות בעלות תנודתיות נמוכה משתקפת בבטא של 0.61 בלבד, ובכך מקטינה את סיכון ההשקעה בקרן.

קרן ACWV מחזיקה בהיקף נכסים של כ-3.5 מיליארד דולר, כשליש מהיקף נכסי קרן הסל העוקבת אחר מדד הייחוס, MSCI All-Countries World (סימול: ACWI), אך מציגה לאורך זמן ביצועים טובים משמעותית ממדד MSCI המקורי. לדוגמה, בחמש השנים האחרונות הציגה קרן ACWV תשואה חיובית של כ-35%, כמעט כפול מתשואה של 20% במדד MSCI ACWI.

מתחילת השנה הנוכחית, שנה שהתאפיינה בירידות כמעט בכל אפיק השקעה בשוקי המניות והחוב יחד,רושמת קרן ACWV תשואה קרובה ל-0, זאת לעומת תשואה שלילית של כ-7% במדד הייחוס. נוסף על כך, כדאי לציין כי דמי ניהול של קרן ACWV עומדים ברמה נמוכה של 0.2% בשנה, והם נמוכים מדמי ניהול של 0.31% בקרן סל ACWI העוקבת אחר מדד MSCI הרחב, בשל מספר מניות קטן יותר בקרן של התנודתיות הנמוכה.

משקל יתר לארה"ב - וחסר לאירופה

מניסיון העבר, אפיקי השקעה בעלי תנודתיות נמוכה מניבים ביצועי יתר דווקא בתקופות אי-ודאות בשווקים, ואילו בתקופות הגאות הם נוטים להציג ביצועי חסר, בשל בטא נמוכה לשוק. בכך, נראה כי בהתחשב במתיחות הנוכחית בשוקי המניות ובאפיקי סיכון, מהווה קרן ACWV כלי השקעה מועדף בשווקים הגלובליים, והיא עשויה להמשיך להציג ביצועי יתר לעומת המדד הרחב.

מבחינה גיאוגרפית, קרן ACWV נותנת משקל יתר לשוק המניות האמריקאי, המהווה 58% מהיקף נכסיה. המדינה הבולטת השנייה בהרכב הקרן היא יפן (13% מהנכסים), ואחריה מגיעות שווייץ (כ-5% מהקרן), הונג-קונג (כ-3.55% מהקרן) וטייוואן (כ-3% מהקרן). מדינות האיחוד האירופי מקבלות משקל חסר בולט בהרכב הקרן, כאשר לבריטניה נתח של 1.4% בלבד (לעומת מעל 5% במדד הייחוס), ומשקל שאר המדינות, כמו גרמניה וצרפת, אף נמוך מ-1%, פחות משליש ביחס למדד ה-MSCI העולמי.

מבחינת החשיפה הסקטוריאלית, סקטורים הבולטים במבנה החזקות קרן ACWV הם הפיננסים (15% מהרכב הקרן, נמוך בהשוואה למדד הייחוס), הצריכה הבסיסית (14% מהקרן, מעל המשקל במדד הייחוס), הבריאות (13% מהקרן, בדומה למדד הייחוס), הטכנולוגיה (10% מהקרן, משקל חסר למדד הייחוס) והתעשייה (9% מהקרן, משקל דומה).

נוסף על כך, הסקטורים הדפנסיביים, כגון התשתיות והנדל"ן, מקבלים משקל כפול ממדד MSCI המקורי, ואילו סקטורים מחזוריים ותנודתיים, כמו האנרגיה והסחורות, מקבלים משקל חסר. חשוב להדגיש כי בחירת המניות לקרן סל ACWV נעשית יותר ברמה של כל סקטור מאשר ברמת האלוקציה הסקטוריאלית הכללית, ובכך שומרת על רמת קורלציה גבוהה עם מדד MSCI העולמי, לצד השגת תשואה עודפת.

בין החברות המובילות בהרכב קרן ACWV אפשר למצוא את מובילת הפארמה העולמית ג'ונסון אנד ג'ונסון (סימול: JNJ), חברת החשמל בארה"ב Consolidated Edison (סימול: ED), חברת סילוק הפסולת האמריקאית Waste Management (סימול: WM), רשת המסעדות המובילה מקדונלד'ס (סימול: MCD), ענקית המזון השוווייצרית נסטלה (סימול: NESN), חברת הטלקום האמריקאית ורייזון (סימול: VZ), חברת המשקאות פפסיקו (סימול: PEP), מפעילת התקשורת היפנית NTT Docomo (סימול: 9437), מובילת התרופות האמריקאית מרק (סימול: MRK) וענקית מוצרי הצריכה האמריקאית פרוקטר אנד גמבל (סימול: PG). מדובר בחברות איתנות פיננסית ובעלות תזרימי מזומנים חזקים, ותשואת הדיבידנד של קרן ACWV עומדת על 2.4%, ונמצאת במגמת שיפור.

חשוב לציין כי אף אחת מנציגות קרן הסל לא עולה על משקל של 1.5% מנכסי הקרן, ומרבית המניות מוחזקות בשיעורים נמוכים מ-1%, דבר המאפשר פיזור והורדת סיכוני השקעה במניה בודדת. 

הכותב הוא אנליסט האקוויטי הבכיר בבנק ההשקעות אופנהיימר ישראל. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות ערך, והוא אינו מהווה תחליף לייעוץ המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם