תמ"א 38 בבני ברק: בקרוב הדרישה להקצאת גני ילדים בפרויקט תהיה חוקית

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה הפקידה לאחרונה תוכנית המאפשרת לעיריית בני ברק לדרוש מיזמים המבקשים היתר לתמ"א 38 להקים מבני ציבור בקומת הכניסה לטובת גני ילדים

בניין בבני ברק / צילום: איל יצהר
בניין בבני ברק / צילום: איל יצהר

לאחר שנים בהן חייבה עיריית בני ברק, יזמים המבקשים היתרים לפרויקטים של תמ"א 38, בהקמת מבני ציבור בקומת הקרקע של הבניינים, ללא בסיס חוקי, הופקדה לאחרונה תוכנית בוועדה המחוזית לתכנון ובנייה שמאפשרת לעירייה לדרוש כתנאי להיתר, גם שטחים ציבוריים בבניינים החדשים.

ברקע התוכנית נמצאים צפיפות מגורים גדולה ומחסור חמור במבני ציבור בעיר, שמקשים על אישור תוספת יחידות דיור באזורים הבנויים של העיר. כתוצאה מהמצב, דרשה העירייה בשנים האחרונות מיזמים שמבקשים היתר בנייה לפרויקטים של תמ"א 38, להקים בקומת הקרקע של הבניינים החדשים מבני ציבור שיירשמו על שם העירייה וישמשו בעיקר לגני ילדים, שהמחסור בהם הוא החמור ביותר.

אלא שלדרישה לא היה בסיס חוקי שנכלל בהוראות התמ"א הארצית שמטרתה לחזק מבנים מפני רעידות אדמה. חלק מהיזמים נענו לדרישה, והקימו גן ילדים במסגרת הפרויקט, וחלק מהיזמים שעמד על טענתו כי מדובר בדרישה בלתי חוקית, ובמטלה שאף פוגעת בהיתכנות הכלכלית של הפרויקט, פנה לוועדות ערר שהפכה את ההחלטה והורתה לעירייה להנפיק היתר בנייה לפרויקט. במסגרת ההחלטות של ועדות הערר, מתחה הוועדה ביקורת על התנהלות העירייה ודרישתה למטלה שאינה נכללת בתוכנית הארצית.

בשנים האחרונות קידמה עיריית בני ברק תוכנית, שמסדירה את סוגיית התמ"א בתחומיה, והעבירה את התוכנית לעיונה של הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה תל אביב. הוועדה המחוזית בראשות דניאלה פוסק, הפקידה לאחרונה להתנגדויות הציבור את התוכנית שמאפשרת לוועדה המקומית לדרוש במסגרת בקשה להיתר לבניינים חדשים, שטחים ציבוריים בנויים כולל חצר מוצמדת, שיהיו שטח עיקרי בנוסך לשטחים המותרים על פי התוכניות התקפות. השטח הציבורי לרבות שטח החצר יופקע ויירשם על שם הרשות המקומית ללא תמורה.

בדיון שהתקיים בוועדה המחוזית בחודש מאי האחרון ציינה מתכננת מחוז תל אביב בוועדה נעמי אנג'ל כי "המלצנו על מתן שטחים לצורכי ציבור יחד עם זכויות התמ"א מתוך הראייה שבבני ברק גם הצפיפות של המגורים וגם גודל משק בית הוא כזה שבכל בניין יש סדר גודל של כיתת גן מבחינת ביקוש". בדיון הסביר גם ראש העירייה לשעבר חנוך זייברט כי "זה לא סוד שבני ברק היא עיר מאוד צפופה, מאוד קשה לנו להסתדר עם כמות האנשים שהולכים ברחוב, כמות ילדים גדולה ברחוב, ולכן קבענו שנעשה תמ"א 38 בבני ברק עם הנחיות מיוחדות. זה כבר נהייה נורמה שמכניסים גני ילדים מתחת לבתים. אני חשוב שהתוכנית הזאת היא תוכנית חדשנית שצריך הרבה אומץ לב לעשות את זה מול יזמים וקבלנים בעיר. יכולים להיות שבהתנגדויות נשמע כאלה שמסבירים כמה זה קשה להם, אבל העירייה עומדת מאחורי ההחלטות האלה. הקבלנים רובם חותמים לנו על התחייבויות שהם לא ישתמשו בשטחים האלה. העסק עובד. לכן אני חושב שהתוכנית הזאת שתהייה מופקדת, תעשה טוב לעיר שלנו".

לפי התוכנית, השטח הציבורי הבנוי יהיה 40% משטח הקומה הטיפוסית, והשטח הפנוי בקומת הקרקע לא פחות מ-20%. עוד נקבע כי בשטח הציבורי יותרו שימושים של חינוך, רווחה ובריאות כגון גני ילדים, ספריות, תחנות לאם ולילד, מועדוניות ומעונות יום. עוד נקבע כי בשטח הציבורי לא יותר שימוש לבתי כנסת, למעט בניינים קיימים בהם נעשה שימוש ציבורי לבית כנסת כדין. השטח הציבורי יוקם בקומת הקרקע בתנאי שקיימת גישה ישירה ובטוחה מהרחוב, ובתנאי שקיימת גישה בנפרד מהכניסה לדיירי הבניין. במגרשים ביעוד תעסוקה ומסחר או במגרשים למגורים הכוללים חזית מסחרית בקומת הקרקע, ניתן יהיה למקם את השטח הציבורי בקומה שמעל הקומה המסחרית.