פרשת אפי נוה והשוחד המיני: יו"ר לשכת עורכי הדין שוחרר למעצר-בית

אפי נוה, יו"ר לשכת עורכי הדין, חשוד שפעל לקדם שופטת ובעלה של עורכת דין בתמורה לשוחד מיני • חוקרי המשטרה: "רוחו ריחפה מעל הוועדה למינוי שופטים" • ביהמ"ש: "עדויות שנגבו ביממה האחרונה חיזקו את החשדות נגד החשוד" • מעצר-הבית יהיה עד לתאריך 23.1.19

עו"ד אפי נוה בבת המשפט היום / צילום: אמיר מאירי
עו"ד אפי נוה בבת המשפט היום / צילום: אמיר מאירי

התפתחות בפרשה המשפטית החמורה הנחקרת בלהב 433 (יאח"ה): לאחר שמוקדם יותר היום (ד') הותר לפרסום כי בלהב 433 מתנהלת חקירה בחשד לביצוע עבירות מתחום טוהר המידות בקשר למינוי שופטים, בסביבות השעה 18:00 הובא לבית משפט השלום בתל-אביב עו"ד אפי נוה, יו"ר לשכת עורכי הדין, שנחקר מאז שעות הבוקר ביחידה. מעט לאחר השעה 20:00 הותר לפרסום כי נוה הוא החשוד המרכזי בפרשה. 

בסיום הדיון בעניינו של נוה, השופט עלי מסארווה אמר כי מדובר ב"חשד לביצוע עבירות של לקיחת שוחד, מרמה והפרת אמונים. החשדות נוגעים למינוי שופטת לבית משפט השלום וקידום מועמד לשפיטה לבית המשפט המחוזי. קיים חשש סביר הקשור את החשוד לעבירות שוחד והפרת אמונים. 

"הוצגו בפניי טענות המבססות את טענת היחידה החוקרת לכך שהחשוד השפיע על דיוני הוועדה לבחירת שופטים. מצאתי כי החומר מבסס חשד סביר בשלב זה של ההליך. עדויות שנגבו ביממה האחרונה חיזקו את החשדות נגד החשוד. עילת המעצר היא עילת השיבוש. מדובר בעדים המוכרים לחשוד. אשר על כן קמה עילת מעצר מסוג של שיבוש, אולם עוצמת החשש אינה כה גבוהה. נעשה תיעדוף של החקירות. איני מתעלם מראיות לחשש קונקרטי לשיבוש... מעצר ייעשה כאמצעי אחרון". 

השופט קיבל את הצעת חלופת המעצר של הסנגור. "איני סבור כי החשוד עלול לשבש את החקירה בשלב זה", אמר מסארווה. "אני מורה על שחרורו של החשוד בתנאים הבאים: ערבות בסך 50 אלף שקל והפקדה של 25 אלף שקל, איסור גורף ליצירת קשר עם כל אחד מהמעורבים בפרשה ומעצר-בית מוחלט עד לתאריך 23.1.19". 

בית המשפט קבע עוד כי נוה יורחק ל-30 ימים ממשרדו הפרטי וכן ממוסדות לשכת עורכי הדין. מעצר-הבית יהיה אצל אחיו של אפי נוה, צביקה, ביישוב שפיים. 

המשטרה, שביקשה את הארכת מעצרו של נוה ב-3 ימים, לא ביקשה עיכוב ביצוע להחלטה על מעצר-הבית.

עו"ד אופיר סטרשנוב ממשרד כהן-סטרשנוב-לונדון, בא-כוחה של השופטת ששוחררה בתום חקירתה למעצר-בית בן 4 ימים, מסר בתגובה כי "השופטת שיתפה פעולה באופן מלא עם החוקרים, ענתה על כל השאלות שנשאלה וכך תמשיך לעשות ככל שתידרש. השופטת מכחישה באופן מוחלט מעורבות בביצוע עבירות כלשהן, והיא מקווה כי החקירה תמוצה בהקדם, ויובהר כי לא דבק בה רבב".

"החשדות המיוחסים לנוה חמורים"

חוקר יאח"ה אמר בפתיחת הדיון להארכת מעצר: "אקדים ואומר, בלב כבד אנחנו עומדים פה, לאחר שהתגבשה בלבנו החלטה על בקשה להארכת מעצרו של נוה, וזו נשקלה בזהירות רבה על-ידי המשטרה, בליווי הפרקליטות ועל דעתו של פרקליט המדינה. כדי להסיר את הערפל, אומר כי בשלב זה מדובר ביחס לשני אירועים ממוקדים, ולא חלילה כלפי המערכת המשפטית כולה.

"כך או כך, החשדות המיוחסים לחשוד הם חמורים. התשתית העובדתית שהתגבשה עבר את הסף של הרף הסביר וגם מעבר לכך. רק חלק ממצאי החקירה הוטחו בחשוד היום, וזאת בהתאם לשיקולי החקירה המנחים את היחידה החוקרת. המעצר דרוש כדי להשלים את התמונה, וקיים אינטרס רב-מעלה הגובר על זכותו של נוה לחופש התנועה ולהגביל את זכותו. מעצר של ימים הוא היחידי שיכול לבוא בחשבון, לאור הרצון שלנו להגיע לחקר האמת ולסיום בירור העובדות לאשורן במהירות האפשרית.

"אנו מודעים לכך שנוה הוא היחיד שמובא להארכת מעצר בשלב זה. שיבוש הליכי חקירה זו עילת המעצר בעניינו של נוה, ועל כן יתבקש בית המשפט להיעתר לבקשתנו בכל הנוגע למספר הימים במלואם. אנחנו עדיין תחת צווי איסור פרסום שעדיין בתוקף, ולמרות שחלקו צומצם, עדיין יש פרטים האסורים בפרסום". לפי יאח"ה, קיימות ראיות התומכות בעילת המעצר.

חוקרי יאח"ה ציינו כי נוה השיב לשאלות החוקרים, אולם יש שאלות שהוא לא השיב עליהם. כעת טוען בא-כוחו של נוה, עו"ד בעז בן-צור: "האם אתה יודע ששיקול-הדעת של כל חבר וחבר בוועדה למינוי שופטים הוא שיקול-דעת עצמאי?"

נציג יאח"ה: "חזקה על הוועדה שהיא פועלת לפי הדין. לדאבון הלב, החומר שנגלה לפנינו סודק את זה קצת".

עו"ד בן-צור: "8 אנשים החליטו למנות את השופטת כשנוה לא נמצא בוועדה, נכון?"

נציג יאח"ה: "נוה לא היה חבר ועדה, אבל רוחו הייתה שם".

בא-כוחו של נוה שאל את חוקרי יאח"ה לגבי אחד מהחשדות שנבדקים. עו"ד בן-צור השיב: "חשד אחד הוא הסיוע לקידומו של שופט מבית משפט השלום לבית המשפט המחוזי - זה מה שטענתם, כן?"

נציג יאח"ה: "כן".

עו"ד בן-צור: "האם אתה מכיר את ועדת השתיים?"

נציג יאח"ה: "יש גוף עוד לפני ועדת השתיים, בהנהלת בתי המשפט".

עו"ד בן-צור: "זה הגורם שדן?"

נציג יאח"ה: "ממליץ. ההמלצה היא יותר אם המועמד בר-קידום".

עו"ד בן-צור: "יש טענה שנוה פנה והשפיע על איזשהו גורם, בלי קשר לוועדת השתיים או לגורם אחר?"

נציג יאח"ה: "אני לא יכול להשיב. זה מונח בפני בית המשפט".

עו"ד בן-צור: "לפני החקירה הגיעה אליכם גברת כלשהי והביאה לכם חומרים על נוה, נכון?"

נציג יאח"ה: "החומר וכל מה שיש לנו הונח בפני בית המשפט".

עו"ד בן-צור: "תאשר לי שכל החומר שהשגתם הושג בעבירה?"

נציג יאח"ה: "החקירה מלווה מיומה הראשון על-ידי הגורמים הבכירים ביותר במשרד המשפטים. פעלנו בצורה זהירה וקפדנית, שלא נאמר בחרדת קודש".

עו"ד בן-צור: "אני אומר לכם שהחומר שהגיע אליכם הושג בעבירה לפי הרבה חוקים שונים".

נציג יאח"ה: "תשובתי באשר לאופן השגת החומר, השימוש, הניתוח ומעמדו מונחת בפני בית המשפט".

נציג יאח"ה נוסף: "אני מתחבר לדבריו של הקצין שדיבר לפניי, הארכת מעצר היא פונקציה של ראיות ופונקציה של פעולות חקירה, ובהארכות מעצר פעולות חקירה הן שמדברות, וטענת אפליה אין שתתקבל. לטעמנו מצבו של נוה שונה ממצבם של יתר המעורבים/המעורבות".

עו"ד בן-צור: "אתם לא הטחתם בו טענה אחת "'הנה עשית פעולה של שיבוש'".

נציג יאח"ה: "החקירה של מרשך הייתה קצרה יחסית, שלא באשמתו. אנחנו בוחרים מה להטיח לפי קצב התקדמות החקירה. אנחנו חוקרים כנדרש, חלק מהדברים ברי-השיבוש ידענו בחקירה כשלא בשלה העת".

עו"ד בן-צור: "בוא נדבר על החלק שידעתם, מדוע לא שאלתם את מרשי?"

נציג יאח"ה: "יש כל-כך הרבה לשאול את מרשך... אנחנו מאוד שומרים על פרטיותו וכבודו. ואנחנו שומרים על פרטיות כל המעורבים, מתנהלים בזהירות. גם אם לא הטחנו, החומר החדש שנחשף מקים עילת מעצר לבדו".

עו"ד בן-צור: "בלי להסגיר באיזו פעולת חקירה מדובר, מה המניעה ביחס לאותן 7 פעולות שמנית. למה אי-אפשר לבצע אותן כשהוא נמצא בנפרד".

נציג יאח"ה: "מדובר באנשים שידו משגת, ששליטתו מכרעת, שהוא מכיר ויודע, וזה עולה מהפרסונות".

בן-צור: "אתה אומר שיש לו השפעה כל-כך גדולה, שידו תגיע לאותם גורמים?"

נציג יאח"ה: "יש לו השפעה לגרום לכך שהוועדה תבחר בשופטת.... ועל סמך החומר שמונח, אין לתת אמון במרשך שלא ישבש".

עו"ד בן-צור: "אם הטענה שמישהו מחברי הוועדה הוא בובה של מישהו אחר, אז התוצאה היא שיש היפוך יוצרות בין המצב התזה של התביעה, המצב המשפטי והמצב העובדתי".

השופט מסארווה שאל מה חלופת המעצר שמציע בא-כוחו של נוה, וכן שואל את חוקרי יאח"ה מדוע לא ביצעו פעולות חקירה מסוימות. מסארווה ציין בנוסף כי "יש עדיין צו שעניינו תלוי ועומד לפני בית המשפט המחוזי". בסופו של דבר, כאמור, הורה השופט לשחרר את נוה למעצר-בית של 8 ימים. 

ח"כ נורית קורן ועו"ד אילנה סקר מסרו עדות

מוקדם יותר היום פרסמה חברת החדשות כי ח"כ נורית קורן (הליכוד), חברת הוועדה לבחירת שופטים, מסרה עדות בלהב 433. עוד פורסם כי עו"ד אילנה סקר, שהייתה בעבר חברת הוועדה גם כן והוחלפה על-ידי יו"ר לשכת עורכי הדין אפי נוה, העידה גם כן במשרדי היחידה בלוד.

בתוך כך, היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט , פסל את עצמו מעיסוק בפרשה עקב קרבה לגורם המרכזי בה, ובנוסף על רקע הדיווחים האחרונים בכל הקשור לפרשה, ראש לשכת עורכי הדין, אפי נוה, הודיע על יציאתו לנבצרות.

מוקדם יותר היום התייחסה שרת המשפטים איילת שקד בוועידת ישראל לנשים ועסקים הרביעית של "מידע כנסים", שהתקיימה בתל-אביב בתאטרון הקאמרי הסמוך לבית המשפט. השרה שקד התייחסה בנאומה בזהירות לפרשה המשפטית החמורה הנחקרת כיום בלהב 433 (יאח"ה). זאת, ככל הנראה, על-מנת שלא לגרום לשיבוש החקירה, אשר על חלק מפרטיה עדיין קיים צו איסור פרסום.

"אני לא מוזמנת לעדות, ואנחנו לא בראיון. אני אתייחס. זה יום סוער עבורי, כשרת משפטים וכאישה. אנחנו מנצלים את הסערה שהתקשורת מגיעה לכנס החשוב הזה", אמרה שקד.

*** חזקת החפות: הפרשה עברה רק היום לשלב החקירה הגלוי שלה. יודגש כי כל המעורבים בה זכאים ליהנות מחזקת החפות.