מסתמן סוף להשבתת הממשל? טראמפ מוכן להתפשר על ענייני הגירה

הלילה צפוי טראמפ להכריז שהוא מוכן להאריך שהותם של מהגרים נטולי ניירות שהגיעו לארה"ב כילדים; עד עתה שאף טראמפ לגרשם • בתמורה הוא דורש שהדמוקרטים יסכימו לתקצב את החומה ב-5.7 מיליארד דולר • הדמוקרטים דחו הצעה דומה בעבר, אך עתה גובר הלחץ הציבורי לסיום ההשבתה

נשיא טראמפ בנאום הטלוויזיה / צילום: רויטרס, Carlos Barria
נשיא טראמפ בנאום הטלוויזיה / צילום: רויטרס, Carlos Barria

האם מסתמנת תחילת הסוף של השבתת הממשל בארה"ב? דונלד טראמפ עומד להכריז הלילה, בנאום נוסף לאומה, שהוא מוכן להתפשר עם המחוקקים הדמוקרטים בקונגרס כדי לשים קץ להשבתה, שנכנסת עתה ליומה ה-29. זו ההשבתה הארוכה ביותר בתולדות ארה"ב.

על פי שני פקידי ממשל, שצוטטו בעילום שם באמצעי תקשורת גדולים, יאמר טראמפ שהוא מוכן להאריך שהותם של מהגרים נטולי ניירות שנכנסו לארה"ב כילדים, עם הוריהם, גדלו ולמדו בה, הקימו משפחות והם, למעשה, אמריקאים לכל דבר, למעט ניירות שמתעדים את מעמדם. הם ידועים כ"חולמים" (DREAMERS).

כן יאמר טראמפ שהוא יהיה מוכן להימנע מגירוש זרים שנכנסו לארה"ב כחוק ממדינות מסוימות באמריקה הלטינית והאיים הקריביים בעקבות אסונות טבע שפקדו את ארצותיהם. עד עתה שאף טראמפ, בהשראת הימין הקיצוני במפלגתו, לגרש את ה"חולמים" למדינות שבהן הם נולדו, ולהחזיר את הזרים שנכנסו כחוק בעקבות אסונות טבע, חזרה לארצותיהם, אף על פי שהם חיו בארה"ב שנים רבות.

בתמורה, ידרוש טראמפ שהדמוקרטים יסכימו לכלול בהצעת התקציב הבאה 5.7 מיליארד דולר לבניית החומה לאורך הגבול עם מקסיקו.

אין ודאות שהדמוקרטים יקבלו את הצעת הפשרה. הם דחו הצעות דומות בעבר בטענה, שהחומה אינה מכשיר יעיל לפיקוח על הגבולות ושעדיף להשקיע באמצעים אלקטרוניים ובהגדלת כוח האדם של משמר הגבול. הם מצביעים על העובדה, שרוב המהגרים הבלתי חוקיים בארה"ב נכנסו אליה כחוק, דרך נמלי תעופה, אך מעולם לא יצאו ממנה למרות שתוקף האשרות שלהם פג.

יתר על כן, טראמפ יכול לצפות להתנגדות עזה של האגף הימני במפלגה הרפובליקאית, שקורא לנשיא להמשיך בהשבתה עד שיקבל את התקציב הדרוש להקמת החומה.

מכל מקום, הולך וגובר הלחץ על הבית הלבן ועל המחוקקים הדמוקרטים בקונגרס להגמיש את עמדתם לנוכח מצוקת 800 אלף עובדים פדרליים שמושבתים מאונס או שעובדים ללא שכר, וכמיליון קבלנים ועובדי קבלן, שלא יקבלו שכר רטרואקטיבית, בניגוד לעובדי המדינה.

שני הפקידים הדגישו, כי כמו כל דבר בבית הלבן בתקופת טראמפ הכל נזיל והנשיא יכול לשנות את דעתו ברגע האחרון.

אמש (ו') הודיע טראמפ כי ימסור היום הצהרה "משמעותית" בנוגע לגבול על מקסיקו ולשביתת הממשל המתמשכת.

השבתת הממשל היא תוצאה של חוסר היכולת של הקונגרס לאשר חוק תקציב שעליו יהיה טראמפ מוכן לחתום. הנשיא התעקש שחוק זה יכלול יותר מ-5 מיליארד דולר מימון לבניית חומה בגבול. הדמוקרטים סירבו להסכים לדרישה הזאת.