הכלכלן הבכיר בבית הלבן: תיתכן צמיחה של 0% ברבעון הראשון

קווין האסט, יו"ר מועצת היועצים הכלכליים בבית הלבן: מסורתית, ברובע הראשון של כל שנה נרשמת ירידה בתמ"ג, אך השנה יתווספו לכך תוצאות השבתת הממשל • לא מאמין שההשבתה תגרום לירידת מעמדה של ארה"ב בדירוגי האשראי הבינלאומי • "הסיכון למיתון ב-2020 שואף לאפס"

קווין האסט, יו"ר מועצת היועצים הכלכליים בבית הלבן / צילום: רויטרס, Jonathan Ernst
קווין האסט, יו"ר מועצת היועצים הכלכליים בבית הלבן / צילום: רויטרס, Jonathan Ernst

יו"ר מועצת היועצים הכלכליים בבית הלבן, קווין האסט, אמר אתמול (ד') כי המשך השבתת הממשל בארה"ב עלול להחניק את הכלכלה הלאומית ולתרום לירידה דרמטית בצמיחת התמ"ג. לדבריו, אם לא יושם קץ להשבתה, תיתכן צמיחה של 0% ברבעון הראשון השנה.

ההשבתה נכנסת היום ליומה ה-34. 800 אלף עובדי מדינה מובטלים מאונס או אנוסים לעבוד ללא תשלום. עד עתה לא שולמו להם שני תלושי משכורת. במקביל, מושבתים כמיליון קבלנים עובדי קבלן. בניגוד לעובדי המדינה, הם לא יקבלו שכר רטרואקטיבית.

להשבתתם יש השפעת שרשרת על מיליוני אמריקאים ואלפי חברות וממילא על המשק כולו. על פי חישובי הבית הלבן עצמו, כל שבוע השבתה מגלח 0.13 מהצמיחה. במלאת חודש לכיבוי האורות הממשלתי, תקולף אפוא מהתמ"ג כמחצית האחוז.

בראיון ל-CNN אמר האסט כי מסורתית נרשמת ברבעון הראשון בכל שנה ירידה משמעותית בצמיחה בהשוואה לרבעונים קודמים. הסיבה לכך היא, שלקראת סוף השנה יש עליה ניכרת בהוצאות הצרכנים וזו דועכת בשלושת החודשים הראשונים של השנה הבאה. אך ב-2019 עלולה הצמיחה להסתכם ב-0% בגלל השילוב בין הירידה המסורתית בתמ"ג לבין תוצאות השבתת הממשל.

"נגיע לצמיחה של 0%?" - שאלה המראיינת. "אני רוצה לשמוע זאת במפורש".

"כן, נוכל להגיע לזה", אמר האסט. "אם ההשבתה תימשך לאורך כל הרבעון ולאור העובדה שבחודש הראשון יש צמיחה נמוכה יחסית נוכל להגיע למספר קרוב לאפס ברבעון הראשון".

עם זאת אמר האסט, שהוא אינו מודאג מהאפשרות שלהשבתה תהיה השפעה קטסטרופית על הכלכלה. לדבריו, הוא אינו מאמין, שההשבתה תגרום לירידה בדירוגי האשראי הבינלאומיים של ארה"ב. הוא טוען שהסיכוי למיתון ב-2020 "קרוב מאוד מאוד לאפס".

יתר על כן, הרבעון השני השנה עלול לרשום צמיחה משמעותיים אם ההשבתה תיפסק עד אז, הוא הוסיף.

"אם"? - שאלה המראיינת בבהלה.

כפי שכתבנו באחרונה, כלכלנים מעריכים שהסיכון למיתון בארה"ב הוא הגבוה ביותר מזה שש שנים. למעשה, במתן לגיטימציה להערכה שהרבעון הנוכחי עלול להסתיים ללא צמיחה, מתקרב האסט לדעתו של איאן שפרדסון, מפנתיאון מקרואקונומיקס, שאמר השבוע כי אם ההשבתה תימשך עד סוף מארס, ייתכן שתירשם צמיחה שלילית ברבעון הראשון (מתחת ל-0%). "אפילו אם ההשבתה תסתיים בסוף ינואר, הפגיעה בצמיחה תהיה משמעותית. ג'יימי דיימון, מנכ"ל ג'.פ. מורגן צ'ייס, סמך ידיו על הערכה זו וקרא לנשיא דונלד טראמפ ולקונגרס להגיע לפשרה.

הכלכלן הבינלאומי הראשי של דויטשה בנק, טורסטן סלוק, אמר באחרונה בראיון לבלומברג כי השילוב של השבתת הממשל ושל מלחמת הסחר עם סין עלול לגור את ארה"ב למיתון כבר השנה.

"אתה יכול להוציא את המחשבון כבר עכשיו ולחשב כיצד ישפיעו על המשק המשכורות שלא שולמו והחוזים שלא מומשו", הוא אמר. "יתברר לך שלא צריכים לעבור חודשים רבים עד שנגיע לשיעור צמיחה של 0%. אבל לא מדובר בהכרח על התפתחות לינארית. יכולה להתרחש הידרדרות מהירה ביותר בגלל סיבות בלתי צפויות, למשל התפטרויות של עובדי מדינה, או שביתות, או חברות שהחליטו לא לצאת להנפקות ציבוריות בגלל המצב. כבר איננו עוסקים בהצגה פוליטית צדדית. יש לפנינו סיכון ממשי של מיתון".