משקיע סיני תובע 17 מיליון שקל ממשה חוגג וחברת Stox בגין "עוקץ מתוכנן היטב"

בתביעה שהוגשה בבית המשפט המחוזי בתל אביב, נתבעים חוגג, מייסד חברת ההשקעות סינגולריטים, ירון שלם, לשעבר סמנכ"ל הכספים של החברה, וחברת הבלוקצ'יין Stox • חוגג: "אנו עדים להפעלת לחץ אגרסיבי באמצעות שימוש בכלי התקשורת תוך שימוש מכוון בשמי כמנוף לפגיעה בי ולניסיונות סחיטה של כספים"

משה חוגג / צילום: יונתן בלום
משה חוגג / צילום: יונתן בלום

לא שקט לרגע בגזרתו של בעלי מועדון הכדורגל בית"ר ירושלים, משה חוגג. לאחר שהשבוע הודיע חוגג כי נפל קורבן לעוקץ "חצי מתוחכם" בעסקת מטבעות דיגיטליים, היום (ה') הגיש אזרח סיני לבית המשפט המחוזי בתל-אביב תביעה בסך 17 מיליון שקל נגד חוגג, העומד בראש חברת ההשקעות סינגולריטים, ונגד שני נתבעים נוספים: ירון שלם, לשעבר סמנכ"ל הכספים של סינגולריטים (וכיום סמנכ"ל כספים של Saga Foundation), וחברת STX technologies LTD, המוכרת בשם סטוקס (Stox).

לטענת התובע, הוא נפל קורבן "לעוקץ מתוכנן היטב של הנתבעים, בראשות הנתבע 1, מר משה חוגג". התביעה שהוגשה היום מגיעה כחודש בלבד לאחר שסכסוך משפטי אחר, שבו היה מעורב בין היתר חוגג, הסתיים בפשרה.

חוגג (37) הוא יזם בלוקצ'יין מוכר, שבהובלתו השקיעה סינגולריטים בלא מעט סטארט-אפים בתחום המטבעות הדיגיטליים. לפי כתב התביעה, הנתבע השני, ירון שלם, "הוא שותף של מר חוגג ויד-ימינו, ובזמנים הרלוונטיים לתביעה פעל כסמנכ"ל כספים ו/או אחראי על הכספים בקבוצת ההשקעות סינגורליטים של חוגג". לפי הנטען, שלם היה שותף לתרגיל העוקץ או לכל הפחות סייע לחוגג לבצע את העוקץ הנטען.

לפי התביעה, הנתבעת השלישית, STX Technologies Limited, היא חברה הנמצאת בבעלותו ובשליטתו המלאה של חוגג, שבאמצעותה ביצע חוגג לכאורה את העוקץ הנטען. כפי שפורסם באחרונה ב"גלובס", סטוקס סגרה באחרונה את פעילותה בישראל ופיטרה את כל עובדיה.

מחיר המטבע של Stox התרסק

סטוקס, שפיתחה פלטפורמת בלוקצ'יין של שוקי חיזוי (Prediction Markets) - הימורים על תוצאות של אירועים שונים - גייסה בהנפקה ראשונית של מטבע דיגיטלי (ICO) ב-2017 כ-33 מיליון דולר. נוסף על כך, החברה גייסה ממשקיעים פרטיים עוד 8 מיליון דולר, בהובלת חברת סינגולריטים של חוגג. לאחר ה-ICO נסחר מטבע הקריפטו של סטוקס (סימול: STX) סביב מחיר של 1.2 דולרים, אבל מאז התרסק שוויו וכיום מחירו כ-2 סנט בלבד. 

בכתב התביעה נטען כי "במקום שחוגג והחברה (STX) יקיימו את ההתחייבויות והמצגים המפורשים שנתנו למשקיעים, לרבות התובע, במסגרת ה-White Paper של ההנפקה, רוקן חוגג את החברה מכל כספי ההנפקה (סך השווה ל-35 מיליון דולר ארה"ב) ומשך אותם לעצמו או לעסקים אחרים הקשורים בו, תוך שהוא מפר שורה ארוכה של התחייבויות הכלולות במסגרת ה-White Paper, וממילא מבלי שהוא פועל על-מנת לקדם את פעילות החברה ויעדיה כפי שהוצג למשקיעים במסגרת ה-White Paper".

עוד נטען כי חוגג והחברה הציגו כלפי המשקיעים מצגים שונים בקשר למטבע, ובהם "מצג לפיו כבר יש בידיהם נתונים... לכך שנוכח שיתוף-הפעולה עם Invest.com, הטוקן (המטבע הדיגיטלי) סטוקס יהיה מטבע פופולרי ונזיל מתחילת הפעילות".

ואולם, ממשיך התובע וטוען, "למרבה הצער... בדיעבד התברר כי התחייבויותיהם של חוגג והחברה בפני המשקיעים, לרבות התובע, ובכלל זה התחייבויות במסגרת ה-White Paper והעדכונים הנוספים, הופרו באופן בוטה על-ידי החברה, על-ידי חוגג ועל-ידי שלם, כאשר ברור שלחוגג לא הייתה שום כוונה לקיימם מלכתחילה, והן נועדו אך ורק כדי לגרום למשקיעים להזרים כספים לחברה במסגרת ההנפקה".

משכך, טוען התובע, "ברור כי מטרתו של חוגג הייתה פשוט להציג במסגרת ה-White Paper מצג-שווא "רציני" כביכול, שיקרוץ למשקיעים גדולים ורציניים ועל-מנת לשכנע אותם להשקיע סכומי כסף גדולים, כאשר לאחר הגיוס יחולק 'השלל' בינו ובין שותפיו".

אם לא די בכך, טוען התובע, באמצעות עורכי הדין שמוליק קסוטו, יוסי האזרחי ושרון סחאי, כי כפי שעולה מפעולותיו של חוגג לאחר ההנפקה, "ברור שחוגג תכנן מלכתחילה לגנוב את כספי ההשקעה ולהעבירם לצרכיו. כלומר, כוונתו הייתה לעקוץ את המשקיעים, פשוטו כמשמעו". 

שמו של התובע הסיני הוא זוון הו, ולפי טענותיו בכתב התביעה, הוא השקיע במטבעות STX לא פחות מ-4.6 מיליון דולר: 1.8 מיליון מתוכם בהנפקה של הטוקן STX (באמצעות תשלום 7,463 מטבעות את'ר) ועוד 2.8 מיליון דולר לאחר סיום ההנפקה ונוכח התחייבויותיו של חוגג כלפי המשקיעים במסגרת ה-White Paper.

חוגג: "הגשת תביעות הפכה לשיטה"

ממשה חוגג נמסר בתגובה: "מר חוגג או הקרן לא קיבלו כל הודעה על הגשת כתב תביעה ולמדו זאת עתה ראשונה מהתקשורת. לצערנו, הגשת תביעות בישראל נגד חברות זרות בהן הקרן מושקעת, שאינן ישראליות ואינן פועלות בישראל, הפכה לשיטה. אנו עדים להפעלת לחץ אגרסיבי באמצעות שימוש בכלי התקשורת בישראל תוך שימוש מכוון בשמו של מר חוגג כמנוף לפגיעה בשמו ולניסיונות סחיטה של כספים, על אף שמדובר בחברה זרה. חברת סינגולריטים בכלל ומר חוגג בפרט לא ייכנעו לניסיונות סחיטה נלוזים אלה". 

כאמור, שלשום (ג') פרסם חוגג "אזהרה" בקבוצת הפייסבוק "ביטקוין - הקהילה הישראלית", ובה טען: "אתמול נגנב לי סכום משמעותי באמצעות עוקץ חצי מתוחכם, לאחר שרציתי לקנות Grin בכמות גדולה דרך OTC (מסחר מעבר לדלפק)".

חוגג, מייסד חברת ההשקעות סינגולריטים, עומד גם בראש הסטארט-אפ סירין לאבס, שהמוצר העיקרי שלו הוא סמטארפון בלוקצ'יין בשם Finney, המאובזר גם בארנק קריפטו "קר" לשימוש במטבעות דיגיטליים. 

הסכסוך הקודם הסתיים בפשרה

אין זו הפעם הראשונה ששמו של חוגג משתרבב לסכסוך המגיע לבית המשפט. רק לפני כחודש, התכתשות משפטית שהייתה לחוגג עם עם 17 בעלי מניות בחברת AOH (הידועה בשם AnyOption) בקשר לקיום הסכם מיזוג, הסתיימה בין הצדדים בפשרה.

בהודעה אז לשופט חגי ברנר מבית המשפט המחוזי בתל-אביב, עדכנו הצדדים כי הגיעו להסדר בכל הקשור לסכסוך שנתגלע ביניהם. זאת, במסגרת הליך גישור קצר וקדחתני שהתקיים ביניהם אצל המגשר עו"ד צבי בר-נתן.

הסאגה שהסתיימה אז, הגיעה בהמשך לפרסום הראשון ב"גלובס" על כך ש-17 בעלי מניות בחברת AOH - שעסקה בשיווק אופציות בינאריות ונרכשה על-ידי חברת Invest.com (או IDC) מקבוצת סינגולריטים - טענו כי חוגג מבריח נכסים, כספים וזכויות של IDC לתאגידים אחרים בשליטתו או לאנשי-קש מטעמו, ומשכך הם ביקשו את פירוקה של IDC.

* חזקת החפות: משה חוגג, ירון שלם וחברת סטוקס, הנתבעים במקרה זה, לא הורשעו בכל עבירה. יש לזכור כי הנתבעים הם בחזקת חפים מפשע, כל עוד לא הורשעו בדין.