ההחלטה שעלולה לסחרר את כספי הנפט של ונצואלה ולהחריף את המשבר במדינה

ארה"ב מתכננת להפנות עסקאות נפט וזהב לידי הנשיא הזמני, אבל המבוי הסתום הפוליטי עלול להכפיל את ההתכווצות הכלכלית השנה

ניקולס מאדורו / צילום: Manaure Quintero, רויטרס
ניקולס מאדורו / צילום: Manaure Quintero, רויטרס

המשבר הפוליטי המעמיק בוונצואלה מאיים לשבש את תעשיית הנפט הקריטית למדינה זו, ולפגוע עוד יותר בכלכלה שעברה כבר את אחת הקריסות הגדולות ביותר בתקופה המודרנית.

הכלכלה התכווצה ב-50% בכהונתו הראשונה בת שש השנים של הנשיא ניקולס מאדורו. האינפלציה נאמדת ביותר ממיליון אחוז. מחסור נרחב במזון ובתרופות גרם לכ-3 מיליון תושבים לעזוב את המדינה, בעיקר ברגל למדינות השכנות.

כעת, האופוזיציה בוונצואלה, בתמיכת ארה"ב, קנדה ומדינות לטינו אמריקאיות רבות, הכריזה שמשטרו של מאדורו אינו לגיטימי והכירה ביו"ר האסיפה הלאומית, חואן גואיידו, כנשיא זמני עד עריכת בחירות חדשות. מאדורו הגיב שהוא אינו הולך לשום מקום, והוא נתמך על ידי הכוחות המזוינים.

המבוי הסתום הפוליטי שמשפיע על יצוא הנפט, שמספק 95% מהמט"ח של ונצואלה, עלול להכפיל את ההתכווצות הכלכלית השנה ל-30% מ-15%, להערכת אסדרובל אוליברוס, מנהל סוכנות הייעוץ אקואנליטיקה בקרקאס. כך תחמיר מאוד בעיית הרעב במדינה.

דוברים בממשל האמריקאי אומרים שהם רוצים להעביר את כספי הנפט, וגם את השליטה בנכסים נוספים כמו יתרות הזהב, מידי מאדורו לנשיא הזמני החדש, בלי להפסיק את יצוא הנפט הגולמי מהמדינה.

"היחסים הדיפלומטיים והכלכליים בין ארה"ב לוונצואלה חייבים לעלות בקנה אחד עם ההכרה בחואן גואיידו ובאסיפה הלאומית כגוף הריבוני במדינה זו", מסר משרד האוצר האמריקאי בהודעה שלשום (ו'). "ארה"ב תשתמש בכלים הכלכליים והדיפלומטיים שלה כדי להבטיח שעסקאות מסחריות של ממשלת ונצואלה, כולל כאלה שבהן מעורבות חברות ממשלתיות ויתרות בינלאומיות, יתאימו להכרה הזו".

זרעים של אי שביעות רצון
 זרעים של אי שביעות רצון

הנפט הוונצואלי עדיין חשוב

יצוא הנפט ירד באופן דרמטי בשנים האחרונות, אך הוא נשאר חשוב לשוקי הנפט העולמיים ולחברות זיקוק אמריקאיות, שמפיקות סוגי דלק מהנפט הגולמי הכבד של ונצואלה.

מדינה זו מייצאת עדיין כחצי מיליון חביות ביום לארה"ב. מאחר שמרבית היצוא הנוסף מגיע לסין ולשווקים אחרים כפירעון של הלוואות, הנפט שמשוגר לארה"ב הוא המקור האמיתי היחיד של מזומנים שהמדינה מקבלת כעת, אומרים כלכלנים. לחברות כמו שברון יש גם השקעות גדולות בוונצואלה.

לניתוק כספי הנפט של מאדורו עלולות להיות השלכות דרמטיות, כולל ירידה של עוד 40% בהפקת הנפט השנה, מעריך פרנסיסקו רודריגז, מנהל משרד הייעוץ טורינו קפיטל. חברות שירותי שדות נפט כמו שלומברגר פועלות עדיין בוונצואלה, והמדינה תלויה ביבוא חלפים ודלק מארה"ב כדי לתפעל את תעשיית הנפט.

רודריגז השווה את המצב לעיצומים שהוטלו על לוב ב-2011, שגרמו לתפוקת הנפט שלה לקרוס ב-70%.

פקידים בממשל בודקים את האפשרות שגואיידו יקים מועצות מנהלים נפרדות לענקית הנפט פטרולאוס דה ונצואלה, PdVSA, ולחברת הזיקוק סיטגו פטרולאום מארה"ב שבבעלות ממשלת ונצואלה, מסרו שני מקורות בממשל. מועצות המנהלים הללו יוכלו לקבל החלטות ניהול ישירות, כולל השימוש בהכנסות שמתקבלות מהיצוא ומופקדות בחשבונות מיוחדים בארה"ב.

"זה יהיה פשוט בלגן"

אבל איש אינו יודע איך זה יעבוד. שתי מועצות מנהלים ל-PdVSA, סיטגו וחברות נוספות ייצרו ים של בעיות משפטיות ורגולטוריות. "זה יהיה בלגן מבחינת הנושים, העובדים, מבחינת כל אחד, פשוט בלגן", אמר אחד המקורות בממשל.

מאחר שממשלתו של מאדורו עדיין ממונה על PdVSA ועל שדות הנפט במדינה, כל התשלומים עבור הנפט, או בכל עסקה אחרת בין חברות אמריקאיות לוונצואלה, עלולים להיתקע בחלל ריק.

כדי להתגבר על הבעיות המשפטיות, ממשל טראמפ בוחן שימוש ב"חוק החירום הבינלאומי לסמכויות כלכליות", שהבית הלבן מקווה שיוכל לסייע לסלול את הדרך למעבר חלק של נכסים לידיה של ממשלת גואיידו, מסר אחד המקורות.

החוק הזה מעניק לנשיא את הסמכות לפקח על המסחר, כולל תשלומים חוצי גבולות ומסחר, בזמני מלחמה או אחרי הכרזה על מצב חירום לאומי. כדי להצדיק החלטה כזו, טראמפ יוכל לומר שהמשבר הפוליטי בוונצואלה פוגע במשלוחי נפט חיוניים למגזר האנרגיה האמריקאי.

ממשל מאדורו יוכל לנסות להטות את משלוחי הנפט מארה"ב ליעדים אחרים, כמו הודו, סין ועוד. אבל בהתחשב בכך שבתי הזיקוק בארה"ב מותאמים במיוחד לנפט הגולמי עתיר הגופרית מוונצואלה, יידרש זמן להסבת בתי זיקוק במקומות אחרים או שהנפט יימכר בהנחות גדולות, וכך תיפגע הכנסת ממשל מאדורו.

"יהיה קשה למכור את הנפט הזה במקומות אחרים, ולבצע עסקאות שאינן עוברות במערכת הפיננסית בארה"ב או אירופה", אמר רודריגז. "האם סין או הודו יסכימו לקנות חצי מיליון חביות ביום בתוך 24 שעות?".