יבמ מעמיקה את פעילות הבלוקצ'יין ומשיקה רשת להעברת כספים בנקאית בינלאומית

ענקית הטכנולוגיה האמריקאית תפתח מחר את פעילותה של רשת הבלוקצ'יין שהקימה, IBM Blockchain World Wire, שתאפשר העברות כספים מהירות על בסיס הבלוקצ'יין של Stellar • שישה בנקים בינלאומיים חתמו על הצהרות כוונות להנפיק מטבעות דיגיטליים "יציבים", שיהיו ניתנים להעברה ברשת החדשה

מניית IBM בוול סטריט / צילום: Reuters, Brendan McDermid
מניית IBM בוול סטריט / צילום: Reuters, Brendan McDermid

ענקית הטכנולוגיה האמריקאית IBM ממשיכה להרחיב את פעילותה בתחום הבלוקצ'יין: בכנס Money 20/20 שייפתח מחר (יום ג') בסינגפור, תכריז יבמ כי רשת הבלוקצ'יין שהקימה להעברת כספים בינלאומית, ששמה IBM Blockchain World Wire, נגישה כעת באופן רשמי במספר רב של שווקים.

הרשת החדשה מאפשרת לבצע העברות כספים בינלאומיות בזמן אמיתי ב-72 מדינות, תוך שימוש ב-48 מטבעות ממשלתיים שונים ובאמצעות 46 בנקים בעולם.

לדברי יבמ, World Wire היא רשת הבלוקצ'יין הראשונה מסוגה שמשלבת העברת כספים, תשלומים וסליקה, הסדרת חשבונות ומערכת הודעות (messaging) ברשת אחת. המערכת מבוססת על פרוטוקול הבלוקצ'יין Stellar, שמאפשר העברות כספים בין צדדים שונים בתוך שניות, במקום התהליך המורכב והאטי המאפיין את המנגנון הקונבנציונלי שבו משתמשים כיום בנקים להעברת כספים בינלאומית.

הרשת של יבמ מפחיתה את מספר הגופים המתווכים בתהליך ומאפשרת למשתמשים להאיץ את זמני הסליקה עד לשניות ספורות, הודות ליכולת להעביר ערך מוניטרי בצורת נכסים דיגיטליים - מטבעות קריפטוגרפיים או מטבעות דיגיטליים "יציבים" (stable coins) - מטבעות ששערם צמוד למטבע ממשלתי יציב ומוכר, המקובל על הצדדים. המודל משפר את היעילות התפעולית של העברת כספים בינלאומית, תוך התאמת התשלומים למטבעות השונים והוזלת העלויות של ביצוע העסקאות עבור המוסדות הפיננסיים.

רשת IBM Blockchain World Wire כבר תומכת כיום בתשלומים באמצעות Lumens - מטבע דיגיטלי "יציב" של Stellar, הצמוד לדולר ארה"ב באמצעות שיתוף הפעולה בין יבמ לחברת Stronghold, שעליו הכריזה החברה בעבר. בכפוף לקבלת אישור רגולטורי, חתמו שישה בנקים בינלאומיים על הצהרת כוונת להנפיק מטבעות "יציבים" משלהם לרשת, ואלה יתבססו על האירו, הוון הדרום-קוריאני, הריאל הברזילאי, הרופי האינדונזי והפסו הפיליפיני.

מניית יבמ נסחרת היום ביציבות בוול סטריט, לאחר שטיפסה בכ-23% מתחילת 2019. 

10 שנים חלפו מאז המצאת הבלוקצ'יין - הטכנולוגיה העומדת בבסיסם של רוב המטבעות הדיגיטליים, ובראשם הביטקוין, שיצא לאוויר העולם בתחילת 2009. בשנתיים האחרונות ארגונים רבים בעולם מדברים על בלוקצ'יין, ורבים מהם אף בוחנים באופן פעיל אפשרות להטמיע במערכות שלהם את הטכנולוגיה - אבל כפי שפורסם בכתבות קודמות ב"גלובס", נכון להיום, ארגונים מעטים מטמיעים את הבלוקצ'יין בפועל בפעילותם.

בין הארגונים העסקיים שכבר עובדים עם טכנולוגיית הבלוקצ'יין, בין אם בשלב הניסוי ובין אם בשלב ההטמעה, ניתן למצוא לצד יבמ גם את ענקית התוכנה מיקרוסופט, שמפתחת יישומים בתחום, וגם את תאגיד הבנקאות האמריקאי ג'יי.פי.מורגן. על פי דיווח בחודש שעבר, שפורסם גם באתר "גלובס", ג'יי.פי.מורגן נערך לקראת הנפקת מטבע דיגיטלי שייקרא JPM Coin, שיהיה צמוד למדד הדולר אינדקס (DXY) ויוכל לשמש אמצעי להעברת תשלומים בינלאומיים. ואולם, מערכות הבלוקצ'יין שבהן משתמשים הארגונים האלה אינן מבוזרות ושקופות כמו הבלוקצ'יין הציבורי של הביטקוין, אלא מוגדרות כבלוקצ'יין פרטי, המנוהל על ידי ארגון או קבוצת ארגונים.