פועל בניין נהרג הבוקר בחריש – שלישי מתחילת השבוע

הפועל, אזרח מולדובה כבן 35, נפצע קשה, ולמרות מאמצי החייאה, נאלצו לקבוע את מותו • בעקבות שתי התאונות בחריש הודיע היום משרד העבודה כי שלח תגבורת של מפקחי בטיחות לעיר, וכל אתר שבו ליקוי בטיחות מהותי ייסגר ללא הגבלת זמן

אתר התאונה הבוקר / צילום: הקבוצה למאבק בתאונות בנייה
אתר התאונה הבוקר / צילום: הקבוצה למאבק בתאונות בנייה

פועל בניין נהרג הבוקר (ג') בנפילה מגובה, באתר בנייה של חברת שטרן ברחוב ספיר בחריש. הפועל הוא אזרח מולדובה, כבן 35. הוא נפצע קשה ולמרות מאמצי החייאה, נאלצו לקבוע את מותו.

ניראל עייש, חובש באיחוד הצלה, סיפר: "יחד עם חובשים נוספים ביצענו החייאה על הפועל שנפל מגג באתר בניה וסבל מפגיעה רב מערכתית. למרבה הצער נקבע מותו עקב אופי הפציעות הקשות מהן סבל". מן המשטרה נמסר כי נפתחה חקירה.

נזכיר כי שלשום נהרגו בחריש שני פועלים שנפלו יחד מפיגום שקרס: אמין נאצר בסול, ודאמן ג'ול טאטור, שניהם בני 25 מהכפר ריינה. הקבלנית הפועלת במקום היא חברת ש. שטרית. בריינה הכריזו אתמול על יום אבל על מותם.

בכך מגיע מספר ההרוגים באתרי בנייה ל-10 מתחילת 2019. בשנה שעברה נהרגו 41 בני אדם בתאונות באתרי בנייה.

הקבוצה למניעת תאונות בנייה: "הפקרת העובדים נמשכת באין מפריע"

ד"ר הדס תגרי מהקבוצה למאבק בתאונות בניין מסרה כי הקבוצה מתריעה מזה מספר חודשים - לאחר שהתברר כי יישום התקנות שהסמיכו את מפקחי הבטיחות להטיל קנסות כספיים בגין הפרות בטיחות נכשל כישלון חרוץ - כי קיימת דחיפות בהטלת סנקציות מרתיעות בגין הפרות בטיחות.

"במצב הקיים, צווי בטיחות בגין הפרות בטיחות וצווי הפסקת עבודה מוצאים לימים בודדים והחברות מורשות לחזור לעבודה לאחר ימים ספורים, אף כאשר ביצעו עבירות בטיחות חמורות וחוזרות ואף אשר אלה גרמו לתאונה קטלנית.

"כך, מנהל הבטיחות אישר לחברת 'איתי ד.ע. הנדסה' המבצעת את העבודות באתר בו נהרג לפני כחודשיים איאד רג'ב ז"ל בנתניה - אשר ביום התאונה תועדו בו הפרות בטיחות חמורות שגרמו למותו של המנוח, שנפל מגובה - לחזור לעבודה זמן קצר לאחר התאונה.

"בשבוע שעבר פנתה 'הקבוצה למאבק בתאונות בניין' למנהל הבטיחות התעסוקתית, בדרישה שלא יאשרו לחברה הקבלנית 'אסום' לבצע עבודות בנייה באתר ביה"ס אגמים באשקלון, לאחר שמנהל הבטיחות הוציא בעניינה צו בטיחות ולאחר ששורה של צווי בטיחות חמורים הוצאו בשנה החולפת באתרי החברה, שבאחד מהם, בשדרות, נהרג לפני שנה העובד צ'ו שינווי. במכתב טענו כי אין מקום לאשר ביצוע העבודות לחברה עבריינית אשר שוב ושוב מפרה הוראות בטיחות.

"פנינו בעניינה של חברת אסום גם לרשם הקבלנים במשרד השיכון בדרישה שזה ינקוט בצעדים משמעתיים כנגדה. טרם נענינו ממי מהנמענים. עוד דורשת הקבוצה למאבק בתאונות בניין כי מפקחי הבטיחות יוסמכו לסגור לפרקי זמן ממושכים אתרי בנייה בהם בוצעו הפרות בטיחות חמורות או חוזרות אולם גם דרישה זו לא זכתה לפי שעה להתייחסותו של משרד העבודה והרווחה. באין הרתעה מפני הפרות בטיחות הפקרת העובדים נמשכת באין מפריע וכך גם התאונות הקטלניות.

מייסד הפורום למניעת תאונות עבודה, ראובן בן שמעון, מסר כי "ההפקרות באתרי הבנייה נמשכת ומשרד העבודה והרווחה בראשות השר חיים כץ נכשל בהגנה על העובדים הכי שקופים והכי חלשים בחברה הישראלית. נושא הבטיחות לא על סדר היום וכמעט ואף מפלגה לא מדברת על חיי הפועלים שמופקרים".

100 אתרים נסגרו מתחילת השנה

בעקבות שתי התאונות בחריש הודיע היום משרד העבודה כי שלח תגבורת של מפקחי בטיחות לעיר, שפושטים על האתרים בעיר, ויסגרו כל אתר שבו ליקוי בטיחות מהותי, ללא הגבלת זמן.

במשרד העבודה ציינו לחברת יצחק שטרן, שבאתר שלה נהרג הפועל הבוקר, יש 22 אתרי בנייה פעילים, עם היסטוריה של 5 תאונות עבודה ו-17 צווים, הסיבות לצווים: עבודה מסוכנת בגובה, ליקוי חשמל מסכני חיים, וחיבור פיגומים לקוי.

עוד נמסר כי בשנה החולפת הורה משרד העבודה והרווחה למפקחי הבטיחות לסגור כל אתר שיש בו ליקוים מהותיים ללא הגבלת זמן (בצו בטיחות) ומתחילת שנת 2019 נסגרו כבר למעלה מ-100 אתרי בנייה בצו בטיחות.

שר העבודה והרווחה חיים כץ מסר: "האשמה הבלעדית להמשך הקטל באתרי הבנייה היא של הקבלנים. לאחר כל המאמצים שהשקענו ליצירת ההרתעה החסרה במשך שנים בענף הבנייה, ציפיתי ששנת 2019 תראה שינוי מגמה מובהק. נמשיך ונחריף את צעדינו איפה שהכי כואב לקבלנים - בכיס, עד שהם יפנימו את חשיבות ההקפדה על תקנות הבטיחות וייקחו אחריות על שלום העובדים. אני שולח תנחומים למשפחות ההרוגים". 

"אין כל משמעות להודעת השר"

בארגון קו לעובד לא התרשמו מהודעתו של שר העבודה ומסרו כי: "סגירת אתרי בנייה המסכנים את שלום עובדיהם הוא הדבר האלמנטרי המצופה מהרשות האחראית על תחום בטיחות העובדים. לא היה צריך לחכות לשלושה הרוגים באתרי בנייה בחריש כדי שמינהל הבטיחות יצא במבצע אכיפה שם, ואין להסתפק בצווי הסגירה שמוציא המינהל כיום, שתוקפם פוקע עם תיקון הליקויים שבדרך כלל אורך ימים ספורים. קבלן שאתר הבניה בביצועו מסכן את שלום העובדים בו, אמור להיסגר לכל הפחות ל-30 ימים רצופים. רק פגיעה בכיס הקבלנים יכולה לעצור את הקטל באתרי הבניה. כיום רשויות המדינה, מקדמות 'אפס הרתעה' בתחום. קבלנים לא נענשים לא פלילית ולא מינהלית, ולא משלמים כל מחיר, לא בכסף ולא במאסר".

ד"ר הדס תגרי מסרה בעניין: "אין כל משמעות להודעת שר בעבודה שיוצאו צווי בטיחות ללא הגבלת זמן. על פי חוק, צו בטיחות ממילא עומד בתוקף ללא הגבלת זמן עד תיקון הליקויים האמורים בו ומפקח חייב על פי חוק להגיע לאתר בתוך 2 ימי עבודה מעת שהקבלן הודיע שתיקן את הליקוי. לכן, בהעדר סנקציה כואבת, צווי בטיחות יוצאים שוב ושוב באתרי אותן חברות ואף באותם אתרים ממש. כדי לשנות מצב זה, הקבוצה למאבק בתאונות בניין דורשת זו עת ארוכה שמשרד העבודה יפעל לתיקון החוק, כך שהמפקחים יוסמכו לסגור לפרקי זמן ממושכים אתרי בנייה שבהם התגלו הפרות בטיחות חמורות או חוזרות".