מכס | בלעדי

משלוחי נשק גדולים לצה"ל תקועים במכס

ציוד שנרכש מארה"ב לא מגיע לצבא בגלל מחלוקת בין רשות המסים לבין משרד הביטחון • ל"גלובס" נודע כי בין רשות המסים לבין משרד הביטחון פרץ ויכוח על אופן תשלום המע"מ על הציוד הביטחוני המיובא

 

 

נמל חיפה / צילום: עושים עניין
נמל חיפה / צילום: עושים עניין

משלוחים גדולים של נשק ושל חלקי חילוף שאמורים לשמש את יחידות צה"ל השונות ואת מערכת הביטחון תקועים כבר שבועות ארוכים במחסני המכס של נמלי הים בחיפה ובאשדוד ובנמל התעופה בן גוריון - בעקבות מחלוקות בין משרד הביטחון לבין רשות המסים.

מדובר בציוד ביטחוני רב, שנרכש עבור צה"ל על ידי משרד הביטחון מחברות בארה"ב - בהתבסס על כספי הסיוע הביטחוני האמריקאי. מדי שנה ארה"ב מעמידה לישראל סיוע ביטחוני בהיקף של כ-3.8 מיליארד דולר שבאמצעותם משלחת משרד הביטחון לניו יורק רכש שוטף של חלפים למטוסים, פצצות וטילים, משאיות ועוד מהתעשיות האמריקאיות.

חלק מהציוד שתקוע בנמלים בישראל אמור לשמש גם את התעשיות הביטחוניות שמבססות חלקים מקווי היצור שלהן על חומרי גלם ועל רכיבים שמקורם בארה"ב.

ל"גלובס" נודע כי בין רשות המסים לבין משרד הביטחון פרץ ויכוח על אופן תשלום המע"מ על הציוד הביטחוני המיובא: רשות המסים, כך טוענים גורמים ביטחוניים, מתנה את שחרור הציוד למערכת הביטחון בתשלום מיידי של המע"מ וזאת בשונה מנהלי עבודה ארוכי שנים, שבמסגרתם משרד הביטחון ייבא את משלוחי הנשק והציוד הביטחוני מארה"ב, שיחרר אותם ממחסני המכס לשימוש יחידות הצבא ורק בשלבים מאוחרים יותר שילם את המע"מ.

"מעולם לא היה מצב שצה"ל מחכה לציוד שנשלח אליו מארה"ב שכן מזה עשרות שנים מתקיים מנגנון סדור בכל הקשור לתשלום המע"מ על אותם משלוחים שבמסגרתו התשלומים הועברו למשרד האוצר 3 ו-4 חודשים אחרי קבלת הסחורה בצבא. מישהו החליט לשנות את הכללים באופן חד צדדי ובלי לתאם את הדברים עם מערכת הביטחון וכך הגענו למצב הזוי כזה", אמר ל"גלובס" גורם ביטחוני.

הגורם הוסיף ואמר כי "לרוב, משלוחים כאלה הם משלוחי ענק שעולים המון כסף ולאף אחד לא היו את הכלים להתמודד עם הכמויות ועם גודש המידע שקשור אליהם - ולכן ההעדפה של כל הצדדים היתה לשחרר את הציוד לצרכי הצבא ולהתחשבן על מה שצריך לאחר מכן. הציוד הזה יכול לכלול חלקי חילוף למטוסי קרב, חימושים נחוצים ועוד - ולא יעלה על הדעת שהוא מעוכב כל כך הרבה זמן בגלל מה שנראה כמו מאבקי כוח".

מרשות המסים נמסר כי "בחודש ינואר 2018 עלתה לאוויר מערכת סחור החוץ החדשה של מדינת ישראל, שנקראת 'שער עולמי'. מטבע הדברים, כל גורמי סחר החוץ ובכללם משרד הביטחון נדרשים להתייעלות ולשידור מסים בצורה דיגיטלית. ככל הידוע, משרד הביטחון נערך ומשדר את המסים בהתאם להנחיות".

ממשרד הביטחון נמסר בהתייחס לעיכוב הסחורות בנמלים כי "מדובר בהחלטה של רשות המסים. משרד הביטחון לומד את משמעויות ההחלטה וביחד עם כלל גופי מערכת הביטחון הוא מקיים שיח עם הנהלת המכס. זאת, על מנת לעמוד, מחד, בדרישות החדשות ולמנוע, מאידך, פגיעה בצרכים המבצעיים של מערכת הביטחון".