מי ימות בעונה האחרונה של "משחקי הכס"? הבינה המלאכותית מנסה לחזות

לכבוד חזרת סדרת הטלוויזיה הפופולרית לעונתה הסופית, צוות חוקרים מהאוניברסיטה הטכנית של מינכן העריכו את סיכויי ההישרדות של הדמויות השונות בהתבסס על למידת מכונה וחישובים סטטיסטיים • זהירות! ספוילרים לעונות הקודמות

"משחקי הכס" / צילום: Helen-Sloan
"משחקי הכס" / צילום: Helen-Sloan

סקרנים לדעת אילו מהדמויות של "משחקי הכס" לא ישרדו את העונה האחרונה? לכבוד חזרת סדרת הטלוויזיה הפופולרית לעונתה הסופית, צוות חוקרים מהאוניברסיטה הטכנית של מינכן העריכו את סיכויי ההישרדות של הדמויות השונות בהתבסס על למידת מכונה וחישובים סטטיסטיים.

לפי אתר דה וורג', החוקרים אספו מידע על מאות דמויות והשתמשו בגישות הדומות לאלה הננקטות ברפואה או ביטוח חיים כדי לבצע את התחזיות. הם לקחו בחשבון נתונים כמו כמה זמן אנשים חיים ומידע ביוגרפי על הדמויות שעשוי להיות מקושר לזמן המוות שלהן. הם אף שקללו במודלים מידע כמו הבית אליו משתייכת הדמות בסדרה, מי בני-הברית שלה והאם היא דמות מרכזית, כאשר רוב הנתונים נאספו מדפי וויקי שמעריצי הסדרה יצרו על הדמויות.

החוקרים מצאו כי לגברים בסדרה באופן כללי יש סיכוי גבוה יותר למות - סיכוי של 22%, לעומת 11% עבור נשים; וכי דמויות המשתייכות לבתים מסוימים חיות זמן רב יותר באופן ממוצע - למי שמשתייך לבית באראתיאון, למשל, יש סיכוי גבוה ב-5% למות מאשר לדמות הממוצעת, בעוד שהמשתייכים לבית לניסטר הם בעלי סיכוי גבוה ב-45% מהממוצע לשרוד.

מחישוביו של הצוות עולה כי דאינריז טארגאריין, או חאליסי, היא הדמות בעלת הסיכוי הנמוך ביותר להיהרג בעונה האחרונה היא - 0.9% בלבד. גם לטיריון לניסטר יש סיכוי גבוה לשרוד - הוא בעל סיכון של 2.5% למות לפי החוקרים. לעומת זאת, ברון ("סר ברון מהבלאקווטר") הוא בעל הסיכוי הגבוה ביותר שלא לשרוד את העונה האחרונה - 93.5%. גם סנסה סטארק נמצאת בסיכון גבוה של 73% למות במהלך העונה, בעוד שדווקא אחותה הלוחמנית יותר אריה בעלת סיכוי נמוך יותר למות - 47%. את כל התחזיות שעשו החוקרים ניתן לראות באתר ייעודי.

החוקר הישראלי גיא יחדיו, שהוביל את הפרויקט, אמר לדה וורג' כי "אנחנו צופים בפרקים החדשים ונפרסם רשימה שבודקת אם הצלחנו לחזות בהצלחה את מותן של דמויות, או שלא ראינו את זה מגיע".

ב-2016 אותה קבוצת חוקרים יצרה מודל חיזוי דומה, כאשר חלק מתחזיותיו התגשמו, למשל שהסיכוי של סטניס באראתיאון למות הוא 96%; אך אחרות לא התממשו, למשל שסיכוייה של דאינריז להיהרג הם 95%. החוקר כריסטיאן דלגו מהצוות הסביר למגזין "ווירד" כי הסיבה לשוני הייתה שעלילת הסדרה החלה להתנתק מעלילת הספרים עליה התבססו בתחזיותיהם הקודמות.