מגדל ביטוח | בלעדי

לא שקט במגדל: ניר גלעד רק מונה ליו"ר וכבר מחפש מחליף למנכ"ל הטרי

לא חלפו חודשיים מאז החליף ניר גלעד את עודד שריג כיו"ר מגדל ביטוח, והוא כבר מחפש מנכ"ל חדש במקום דורון ספיר שטרם השלים שנה בתפקיד - כך נודע ל"גלובס" • אם ספיר יוחלף, יהיה מדובר בבכיר השלישי שעוזב את הקבוצה לאחר חודשים ספורים

ניר גלעד / צילום: יוסי כהן
ניר גלעד / צילום: יוסי כהן

האם צמרת מגדל  עומדת בפני שינוי משמעותי נוסף? ל"גלובס" נודע כי יו"ר מגדל ביטוח החדש, ניר גלעד, מקדם מאז כניסתו לתפקיד מהלך למציאת מנכ"ל חדש לחברה, במקומו של מנכ"ל החברה והקבוצה האם דורון ספיר, שעדיין לא השלים שנה שלמה בכהונתו. גלעד נכנס לתפקידו לפני כחודש וחצי, לאחר שהחליף את יו"ר מגדל ביטוח הקודם, פרופ' עודד שריג, שהודח על ידי בעל השליטה שלמה אליהו לאחר חודשים ספורים בתפקיד.

על פי גורמים בשוק הביטוח, גלעד נפגש לאחרונה עם אנשים במטרה לבחון את התאמתם לתפקיד. מהחברה לא נמסרה תגובה בנושא. עם זאת, לדברי גורמים המעורים בפרטים, אפשר שלא מדובר בבירורים קונקרטיים למרות השיחות שקיים היו"ר. לדבריהם, לא מן הנמנע שהמטרה של גלעד היא לבצע את הצעד האמור בעוד מספר חודשים.

לספיר לא היה רגע אחד של שקט מאז נכנס לתפקיד במקום עופר אליהו, בנו של בעל השליטה בקבוצה. האחרון עזב את התפקיד בעקבות חילוקי דעות עם אביו שרצה לשוב ולאחוז בהגה הקבוצה כיו"ר - דבר שלא מתאפשר במקביל להמשך כהונת בנו, כך על פי הנחיות הפיקוח על הביטוח. ספיר מכהן כמנכ"ל מגדל החזקות (החברה האם הציבורית) וגם כמנכ"ל מגדל ביטוח, שהיא הפעילות המרכזית של הקבוצה. למגדל החזקות עוד חברה: בית ההשקעות מגדל שוקי הון.

למעשה, בעל השליטה אליהו רצה שינוי בתוצאות מגדל כבר מיד עם כניסתו של ספיר לתפקיד, הגם שמגדל היא חברה גדולה מאוד, שתוצאותיה תלויות בעיקר בתוצאות ההשקעות שהיא מנהלת בשוקי ההון עבור עצמה ועבור מבוטחיה ועמיתיה. כמו כן, בחודשיו הראשונים בתפקיד ספיר חווה מאבק בין יו"ר החברה הקודם שריג לבין בעל השליטה אליהו.

שריג מונה ליו"ר מגדל ביטוח בתחילת אפריל אשתקד במקומו של היו"ר הקודם של מגדל החזקות ושל מגדל ביטוח, יוחנן דנינו. בדצמבר 2018 הודיע שריג על התפטרותו מדירקטוריון מגדל ביטוח, במה שהיה הפרידה השנייה שלו תוך חודשים מעטים מתפקיד ניהולי בכיר מאוד בקבוצת אליהו-מגדל. שריג היה הממונה על שוק הון שאישר את רכישת מגדל על ידי אליהו. במכתב ההתפטרות שלו, האשים שריג את הממשל התאגידי בקבוצה תחת הבעלים אליהו.

גלעד, ששימש בעבר כמנכ"ל החברה לישראל ובמסגרת זו הוא גם כיהן כיו"ר כיל, נכנס לתפקידו הנוכחי ב-1 במארס האחרון. כמו כן, הוא כיהן בעבר כחשב הכללי באוצר וגם כמספר 2 במגדל מיד לאחר פרישתו מהאוצר, והוא נחשב לדמות דומיננטית מאוד. הוא מכהן גם כדירקטור במרכז הבינתחומי ובעמותת עתידים.

יסיים כמו שריג ולוין?

אם וככל שספיר יעזוב את מגדל בקרוב, יהיה מדובר בכהונה בכירה קצרת טווח תחת אליהו כבעל השליטה, לא רק בדומה לשריג (פעמיים, כאמור), אלא גם בדומה למה שקרה עם ענת לוין שכיהנה לחודשים אחדים כמנכ"לית הקבוצה. גם במקרה של לוין היה מדובר בחזרה למגדל, שבה כבר הייתה משנה למנכ"ל.

האסיפה הכללית של מגדל אישרה לפני ימים אחדים את תנאי העסקה של המנכ"ל ספיר, שהחל בתפקידו ב-26 ביוני 2018. בדומה לגלעד ולשריג, גם מבחינת ספיר מדובר הפעם בסיבוב שני במגדל או במגדל-אליהו. בעבר ספיר היה משנה למנכ"ל הקבוצה, כשבין שתי התקופות הוא כיהן כמנכ"ל חברת כרטיסי האשראי כאל.

מגדל מנהלת כ-255 מיליארד שקל, נכון לסוף 2018. דבר זה ממצב אותה כגוף הפיננסי החוץ בנקאי הגדול בישראל, מעל ליתר קבוצות הביטוח ובתי ההשקעות. בשנה החולפת היא קיבלה לניהולה דמי גמולים ופרמיות בהיקף כולל של כ-23.1 מיליארד שקל. בסוף השנה החולפת עבדו בקבוצה 5,278 איש, שנתנו שירותים פיננסים ל-2,900 סוכני ביטוח ול-2.3 מיליון לקוחות. מגדל היא קבוצת ביטוחי החיים הגדולה בישראל, והיא נסחרת בבורסה לפי שווי חברה של כ-4 מיליארד שקל.

ברקע: עסקת הנדל"ן הגדולה

אליהו רכש את השליטה במגדל ביטוח בשלהי 2012 מידי קבוצת ג'נרלי האיטלקית לפי שווי חברה של 5.1 מיליארד שקל. אליהו מחזיק ב-68.5% ממניות מגדל, ששוות כיום כ-2.76 מיליארד שקל. לצד זאת יש לאליהו עוד מספר תחומי פעילות, בהם החזקה בבנק איגוד (שהוא צריך למכור כבר כמה שנים), ובתחומי הנדל"ן.

מוקדם יותר השבוע חשפנו ב"גלובס" כי לפני מספר ימים נחתמה אחת מעסקאות הנדל"ן הגדולות ביותר שבוצעו בשנים האחרונות בכלל, ובבירה בפרט, ושבמסגרתה מכר אליהו מגרש ברחוב רבי עקיבא תמורת 305 מיליון שקל. הרוכשים הם אנשי העסקים החרדים, הלל זוריבין ואשר סבג, שמחזיקים בחברת יזמות הנדל"ן הדס קפיטל שפועלת בעיר. מי שמנהל את פעילות הנדל"ן של אליהו הוא עופר קוטלר.