אחרי הנפט, בארה"ב שוקלים סנקציות על מקורות אחרים שמכניסים דולרים לאיראן

ממשל טראמפ בוחן הידוק של העיצומים על חברות ועסקים פיננסיים שקשורים למכירות מוצרים פטרוכימיים, מקור ההכנסות השני בגודלו של איראן אחרי הנפט הגולמי

מפעל פטרוכימיים באיראן / צילום: רויטרס, Raheb Homavandi
מפעל פטרוכימיים באיראן / צילום: רויטרס, Raheb Homavandi

ממשל טראמפ שוקל אכיפה אגרסיבית יותר של העיצומים הכלכליים שלו נגד איראן - מול יותר חברות ומוסדות פיננסיים שעושים עסקים עם הרפובליקה המוסלמית - במאמץ לנתק את מקורות המטבע הזר הרווחיים של מדינה זו, לפי מקורות בממשל.

העיצומים החדשים נגד בנקים ועסקים יכוונו נגד מסחר איראני, כולל מכירות מוצרים פטרוכימיים של איראן לסינגפור, ומכירות מוצרים שלה לצרכנים באפגניסטן.

ביום ה' שעבר הטילה וושינגטון סבב חדש של עיצומים על יצוא הנפט האיראני. החרם האמריקאי נועד לדחוק לפינה את איראן ולאלץ אותה לחתום על אמנה גרעינית וביטחונית חדשה. מאחר שהנפט הגולמי הוא ענף היצוא העיקרי של איראן, הממשל מקווה שכלכלת איראן תשקע בקצב מהיר יותר בזכות העיצומים.

מתחילת העיצומים האמריקאיים על איראן בנובמבר, ממשלת איראן החמיצה יותר מ-10 מיליארד דולר בהכנסות נפט, אמר בשבוע שעבר בריאן הוק, הממונה המיוחד לאיראן במשרד החוץ האמריקאי.

האוצר האמריקאי שוקל כעת עיצומים ספציפיים שיצמצמו את זרימת המקורות הפחות נראים לעין של מטבע זר שאיראן זקוקה לו כדי לממן יבוא של מוצרים חיוניים, ולתמוך במטבע שלה, הריאל.

העיצומים הנשקלים כוללים פעולה נגד רשתות פיננסיות שמעבירות דולרים אמריקאיים לחברות איראניות בתמורה ליצוא פטרוכימי - המקור השני בגודלו של הכנסות לאיראן אחרי הנפט הגולמי, לפי הפקידים בממשל.

שולי הרווח הגבוהים ביותר

מכירות פטרוכימיים מניבות גם את שולי הרווח הגבוהים ביותר לאיראן. הרשויות הפיננסיות שהממשל שוקל לפעול נגדן ממוקמות בסינגפור, מלזיה, איחוד האמירויות הערביות וארמניה.

הממשל כבר הודיע לרשויות בסינגפור, מלזיה והודו שהוא שוקל לאכוף עיצומים על כל חברה שתימצא מסייעת לאיראן בהתחמקות מהעיצומים עליה. האזהרה הזו הושמעה בפגישות פרטיות של סיגאל מנדלקר, תת שר במשרד האוצר לטרור וביון פיננסי, בסיור שהוא קיים בדרום אסיה בסוף מרץ.

מכירות פטרוכימים הן רכיב קריטי בתמ"ג האיראני. המדינה הזו מקווה להפיק הכנסה שנתית של 36 מיליארד דולר ממכירות כאלה בשנת 2021, לעומת 15 מיליארד דולר ב-2015.

מכירות מוצרים פטרוכימיים, לרבות אמוניה, מתנול ואוריאה, אסורות על ידי איראן במסגרת העיצומים האמריקאיים הנוכחיים. חברות ויחידים במדינות שלישיות מצויות בסכנת עיצומים של ארה"ב על כל עסקה עם תעשיית היצוא השנייה בגודלה באיראן. אבל כעת שוקלת וושינגטון להגביר את המעקב אחרי חברות כאלו, שעלולות לאבד את הגישה שלהן למערכת הפיננסית האמריקאית.

האיסור הכללי על מכירות פטרוכימים שייך למסגרת האיסור על מכירת נפט ומוצריו, ואנליסטים לאיראן מעריכים שארה"ב עשויה להגביל מכירות של מוצרים כאלו בסין ובמדינות נוספות על ידי פעולה נגד כמה עשרות חברות פטרוכימיות שעדיין לא סומנו על ידי האוצר האמריקאי.

בנוסף, פקידים אמריקאים שוקלים עיצומים אגרסיביים יותר נגד המסחר האיראני בזהב ובמתכות יקרות נוספות, נגד רכישות ישירות של דולרים על ידי איראן ונגד תעשיית הרכב האיראנית, לאחר שהעיצומים הללו נכנסו לתוקף באוגוסט 2018. מדובר בין היתר במכירת סחורות בהנחה באפגניסטן, שהיא מקור חשוב של מט"ח לממשלת איראן.

חברות קש ועסקאות מט"ח

האמריקאים מחפשים גם חברות קש ועסקאות מט"ח שמתקיימות בטורקיה, באיחוד האמירויות ובעיראק, שהן שלושה מוקדים פיננסיים חשובים לטהרן, מסרו כמה מקורות יודעי דבר.

לרבים מהבנקים האיראניים יש פעילות במט"ח מחוץ למדינה, שמסייעת לטהרן להלבין הכנסות לא חוקיות ולהבטיח לעצמה דולרים שמסייעים לה לממן את פעילותה הצבאית במזרח התיכון. לאותן שלוחות חליפין יש יחסים עם חברות פיננסיות נוספות בעלות סניפים בטהרן, דובאי, טורקיה, אזרבייג'ן ומלזיה.

מקור עיראקי אמר שוושינגטון לוחצת על בגדד להפסיק יבוא של חלקי רכב מאיראן - מקור חשוב של מט"ח לאיראן. פקידים בממשל פרסמו בשבועות האחרונים אזהרות פומביות ופרטיות מפני עיצומים מתוכננים חדשים.

"נמשיך לאכוף עיצומים ולעקוב אחרי ציות להם", אמר שר החוץ מייק פומפאו בשבוע שעבר, כאשר הממשל הודיע שהוא יפסיק לאשר פטורים למדינות שמייבאות נפט איראני. "כל מדינה או ישות שמנהלות עסקים עם איראן צריכות לבדוק את עצמן, ולפעול בצורה הזהירה מבחינתן".

בממשל עדיין שוקלים, עם זאת, אם להתעלם מחוזי אספקה קיימים שנחתמו לפני פקיעת הפטורים. מהלך כזה יאפשר לממשל לנוע לקראת היעד של אפס יצוא מאיראן, אך גם להביא בחשבון את הבעיות הלוגיסטיות של ניתוק הודו וסין מהנפט האיראני לחלוטין.

התחשבות כזו גם תסייע לממשל להימנע מחיכוכים דיפלומטיים נוספים, כאשר הבית הלבן דן עם בייג'ין ועם ניו דלהי בעדיפויות נוספות, כמו עסקת סחר חדשה עם סין וציות לעיצומים כלפי צפון קוריאה.

בנוסף, ההכנסות מהמכירות של איראן על פי החוזים הללו מופנות לחשבונות מיוחדים שטהרן יכולה לגשת אליהם רק עבור סיוע הומניטרי לתושביה.