הקרן האירופית להשקעות ובנק לאומי מגדילים את תכנית האשראי לחברות חדשניות להיקף של 600 מיליון דולר

במסגרת תכנית הורייזון 2020 לקידום מחקר וחדשנות, חברות שמשקיעות בחדשנות, מעסיקות למטה מ-500 עובדים ועומדות בתנאי הבנק לקבלת אשראי, זכאיות למימון של עד 8.8 מיליון דולר בתנאים מועדפים • זהו הסכם המשך שני לחוזה המקורי בין הקרן האירופית ובין בנק לאומי, והוא מגדיל את סכום המימון מ-200 מיליון דולר בשנה שעברה ו-100 מיליון דולר ב-2016

יפעת אורון, מנכ"לית לאומיטק/צילום: איל יצהר
יפעת אורון, מנכ"לית לאומיטק/צילום: איל יצהר

הקרן האירופאית להשקעות ובנק לאומי יעמידו אשראי לחברות הייטק וחברות חדשניות בהיקף של 600 מיליון דולר. זאת, במסגרת תכנית הורייזון 2020 לקידום מחקר וחדשנות, בה שותפה גם ישראל. במסגרת התכנית, חברות שמשקיעות בחדשנות, מעסיקות למטה מ-500 עובדים ועומדות בתנאי הבנק לקבלת אשראי, זכאיות למימון של עד 8.8 מיליון דולר בתנאים מועדפים.

במסגרת ההסכם, הקרן האירופית להשקעות משתתף במימון של 50% מסיכון האשראי של בנקים במדינות המשתתפות בתכנית הורייזון 2020, כאשר כספי הקרן מגיעים מהמדינות המשתתפות בתכנית. כיום משתתפים בתכנית כ-20 בנקים ברחבי העולם. 

לאומי משתתף בתכנית זו השנה השלישית וסיפק במסגרתה 130 קווי אשראי, בסכום כולל של 175 מיליון דולר. מתוכם, חברות הייטק קיבלו מימון בסכום כולל של 70 מיליון דולר, ומלאומי נמסר כי גובה ההלוואה הממוצע בהייטק הוא גבוה משמעותית מאשר הממוצע הכללי.

זהו הסכם המשך שני לחוזה המקורי בין הקרן האירופית ובין בנק לאומי, והוא מגדיל את סכום המימון מ-200 מיליון דולר בשנה שעברה ו-100 מיליון דולר ב-2016. "ב-2016 נכנסנו לתכנית עם היקף מימון של מאה מיליון דולר, ומהר מאוד הגענו למיצוי", מספרת יפעת אורון, מנכ"לית לאומי-טק, בשיחה עם "גלובס".

התכנית משמשת למימון של חברות הייטק וכן חברות מסורתיות עם השקעה משמעותית בחדשנות ועונות לקריטריונים של הקרן. "עד לפני כמה שנים, אחוז המימון שהגיע להייטק מאשראי לעומת אקוויטי היה מאוד זניח, והגיע לפחות מ-10%. היום אנחנו רואים שהחברות המשמעותיות לוקחת גם אשראי מיד אחרי סבבי ההון סיכון. מדובר בחברות שרוצות לגדול מאוד מהר, אז הן רוצות לבחור בנתיב מימון שלא מדלל אותן, אבל הוא גם נתיב מימון שצומח יחד איתן על פי הצמיחה בהכנסות. זה נתיב שרוב החברות שיכולות לקחת אותו על בסיס נתונים פיננסיים - לוקחות אותו", אומרת אורון.

עם זאת, חברות הייטק רבות לא עומדות בקריטריונים של מתן אשראי משום שהם דורשים נתונים פיננסיים יציבים יחסית, אשר לא מאפיינים את החלק הגדול של חברות סטאר-אפ. "עד היום היו יותר ממאה הלוואות, והלוואות ההייטק, הן בממוצע גדולות בהרבה מהממוצע הכללי, למרות שיש מספר נמוך יותר של הלוואות להייטק".

ראש החטיבה העסקית בלאומי, שמוליק ארבל: "אנו מאמינים שסיוע לעסקים לצמוח באמצעות טיפוח יכולות החדשנות והטכנולוגיה שלהם, הוא המפתח - הן לשגשוגם בטווח הבינוני והארוך והן לקידום כלכלת ישראל".