גם לתרופה צריך אפליקציה: Happify הישראלית תשתף פעולה עם סאנופי בתחום ש'מעבר לתרופה'

החברה, שגייסה עד כה 25 מיליון דולר, תהיה השותפה של חברת התרופות הצרפתית סאנופי בפיתוח הצעד הבא בעולם התרופות - אפליקציות שמסייעות לפעילות התרופה ומשפרות את הצלחת הטיפול הרפואי • המוצרים הראשונים מיועדים לטיפול בחולים הסובלים מדיכאון וחולי טרשת נפוצה

נוגדי דיכאון, אילוסטרציה / צילום: שאטרסטוק
נוגדי דיכאון, אילוסטרציה / צילום: שאטרסטוק

חברת התרופות הצרפתית סאנופי הודיעה כי היא נכנסת לתחום 'מעבר לתרופה', כלומר לתמיכה במרשמי התרופות שלה באמצעות מעטפת דיגיטלית. השותפה שלה תהיה חברת Happify Health (האפיפי) שהוקמה על ידי ישראלים בארה"ב.

המוצרים הראשונים מיועדים לטיפול בחולים הסובלים מדיכאון ובחולי טרשת נפוצה. הכוונה היא שהמוצרים הללו יעברו אישור שיווק כתרופות, לאחר שיעברו ניסויים קליניים בשילוב עם התרופה ותוכח היכולת של האפליקציות לשפר את מצבם של החולים.

רועי סער מקרן מנגרוב, אחת המשקיעות הראשונות בחברה, מסביר כי: "תחום ה-DTx הוא סקטור של מוצרים דיגיטליים בעלי השפעה כתרופה. מה שהאפיפי עושה הוא גיימיפיקציה של תרגילים שהמטופל יכול לבצע, כדי להפחית את הדיכאון שלו במקרה שהוא מדוכא, או לשפר את מצב רוחו אם הוא מדוכדך.

"האפיפי הראתה כי היא יוצרת אינטראקציות דיגיטליות שמשפרות את מצב המטופל, כפי שנמדד באחד ממדדי הדיכאון המקובלים בקהילה הרפואית. בתחילת הדרך מעסיקים רכשו את המוצר עבור העובדים שלהם וחברות ביטוח עבור הלקוחות שלהם". במקביל, המוצר זמין למטופל הפרטי באתר של החברה.

ה-DTx, לדברי סער, הוא הצעד הבא של הטכנולוגיה, כשהלקוח הישיר במקרה הזה הוא חברת התרופות. החברות משתמשות במוצר כדי לשפר את הצלחת הטיפול הרפואי שהן מעניקות וליצור בידול מול טיפולים רפואיים מתחרים, אך לחברות התרופות יש עוד אינטרס - הארכת חיי הפטנט.

"כשחברות התרופות משלבות אפליקציה דיגיטלית יחד עם הטיפול התרופתי שלהן, והטיפול המשולב משפר את המצב של החולה (יותר מכל אחת מהתרופה או האפליקציה בנפרד), הרי שהן יכולות לרשום את הטיפול כמוצר חדש, ולקבל עליו הגנת בלעדיות נוספת", מסביר סער. זה בעצם הפן שהכי מעניין את חברות התרופות, שכן לדברי סער, "בתחום של טרשת נפוצה, חולים שהם מדוכאים מגיבים פחות טוב לטיפול. כשהחולה פחות מדוכא, התרופה משפיעה יותר טוב".

מסאנופי נמסר כי התקווה היא שהמוצר לא ישפיע רק על מצב הדיכאון של החולים בטרשת נפוצה, אלא גם ישפיע לטובה על ההתפתחות של המחלה שלהם.

תחום ה-DTx כולל לא רק את שיפור הדיכאון או החרדה של החולים לשם שיפור פעילות התרופה, אלא גם שיפור בהיענות של החולים למשטר התרופות, ניהול תזונה יחד עם משטר תרופות, מעקב אחר תופעות לוואי והתמודדות איתן ועוד.

סאנופי מסרה בהמשך לעסקה זו, כי בשלב הראשון תעסוק החברה בשילוב בין תרופות לבין מוצרים דיגיטליים, ובשלב הבא היא תשקול לפתח גם טיפולים דיגיטליים רפואיים שאינם תלויים בהכרח בשילוב עם תרופה.

חברות נוספות בתחום הזה הן למשל Click Therapeutics - הפועלת גם היא בתחום הטיפול בדיכאון, שהמוצר שלה נמצא בניסויים קליניים מתקדמים מול רשות התרופות והמזון האמריקאית ( FDA), ו-Pear therapeutics - שמוצריה המובילים מטפלים בהתמכרות לסמים ובסכיזופרניה.

האפיפי הוקמה ב-2012 על ידי תומר בן קיקי, מנכ"ל החברה, ועופר לידנר שמכהן כנשיא החברה. עד היום היא גייסה 25.5 מיליון דולר בשבעה סבבי גיוס, בין היתר מהמשקיעים TTCP, Marketplace Funds, Bridge Builders Collaborative, Founder Collective וקרן מנגרוב הישראלית, המוכרת כאחת המשקיעות הראשונות בחברות כמו Wix ו-Walkme.

האפיפי חתמה כאמור על הסכמים עם חברות עבור עובדיהן ועם חברות ביטוח עבור לקוחותיהן, והיום המוצר נמצא בשימוש אצל עשרות אלפי משתמשים - חלקם הגדול דרך הסכמים אלה ואחרים ישירות מול החברה.