הממשל האמריקאי מקל את המגבלות על וואווי: נותן ללקוחות זמן להיערך לשינויים

יום לאחר שענקיות טכנולוגיות הודיעו על החרמת וואווי, הודיע הממשל האמריקאי על הקלה זמנית בהגבלות • הסיבה: ניסיון לצמצם את הפגיעה בלקוחות החברה בעולם • בינתיים - ירידה נרשמה במניות של יצרניות שבבים אמריקאיות ואירופאיות

וואווי / צילום: Eric Gaillard, רויטרס
וואווי / צילום: Eric Gaillard, רויטרס

יום לאחר הפרסומים על הפסקת היחסים העסקיים בין חברות טכנולוגיה אמריקאיות לחברת וואווי הסינית, ממשל טראמפ מקל באופן זמני את המגבלות על החברה הסינית. ההקלות הן זמניות, ונועדו כדי למנוע פגיעה בלקוחות וואווי מסביב לעולם.

בין החברות שהחלו להחרים את וואווי יש את חברות גוגל, אינטל, קוואלקום, ברודקום ו-Xilinx. העיתוי הנוכחי הוא תוצאה של צו עליו חתם נשיא ארה"ב דונלד טראמפ בשבוע שעבר. הצו מעניק לנשיא ארה"ב סמכות לפקח על המסחר במצב חירום לאומי שמאיים על ארה"ב. בנוסף, מחלקת המסחר של ארה"ב הודיעה על הוספתה של וואווי לרשימה שאוסרת עליה לקנות רכיבים מחברות אמריקאיות ללא קבלת רישיון לכך מהממשל. 

בתחילת השבוע דווח ברויטרס כי בעקבות זאת, גוגל השעתה את העסקים עם וואווי שדורשים העברה של חומרה, תוכנה או שירותים טכניים. המשמעות היא ששירותים כמו חנות האפליקציות פליי סטור, ג'ימייל, יוטיוב ודפדפן כרום לא יוכלו להיות מותקנים בסמארטפונים החדשים של החברה, ומבעלי הסמארטפונים הקיימים יימנעו עדכונים של מערכת ההפעלה אנדרואיד. 

ואולם כעת, הממשל האמריקאי הודיע כי יאפשר לוואווי להמשיך לרכוש סחורות שיוצרו באמריקה, כדי לשמר רשתות קיימות ולהציע עדכוני תוכנה למכשירים קיימים. ההקלות בתוקף עד ה-19 באוגוסט, אך מחלקת המסחר מסרה כי תבחן את הארכתן. על החברה הסינית עדיין ייאסר לרכוש רכיבים אמריקאים כדי לייצר מוצרים חדשים ללא קבלת רישיון - שככל הנראה היא לא תצליח לקבל. לפי הצהרת מזכיר המסחר של ארה"ב וילבור רוס, המטרה במתן ההקלות היא לאפשר לחברות שמסתמכות על הציוד של וואווי להיערך בהתאם להגבלות החדשות.

הצעד יכול לסייע גם לספקיות סלולר באזורים בארה"ב בהם האוכלוסייה דלילה, שרכשו ציוד רשת מוואווי בשנים האחרונות. ג'ון נויפר, נשיא איגוד תעשיית המוליכים למחצה בארה"ב, שמייצג את יצרני ומעצבי השבבים בארה"ב, הצהיר כי האיגוד מעוניין בהקלות נוספות מצד הממשל האמריקאי. "אנחנו מקווים לעבוד עם הממשל כדי להרחיב את הרישיון כך שהוא יקדם את מטרות ארה"ב לגבי אבטחה, אבל לא יחתור תחת היכולת של התעשייה להתחרות בשוק הגלובלי ולהישאר מובילה טכנולוגית".

מייסד וואווי, רן ז'נגפיי, אמר כי ההקלות אינן משמעותיות עבור החברה מאחר שהיא התכוננה מראש לתרחיש הנוכחי בו יוטלו עליה ההגבלות החדשות. "הפעולה הזו של ממשל ארה"ב ממעיטה בערכן של היכולות שלנו", אמר רן בראיון לרשת הטלוויזיה הממשלתית הסינית CCTV. הוא טען כי החברה מסוגלת לייצר את השבבים שהיא רוכשת מהחברות האמריקאיות בעצמה, והדגיש כי הסכסוך של וואווי הוא מול הממשל ולא מול החברות האמריקאיות. בעקבות שינוי המדיניות, ירידות חדות נרשמו במניות של חברות שבבים אמריקאיות ואירופיות, בהן קוואלקום, מיקרון, ברודקום ו-AMD. וואווי מסרה בעבר כי הוציאה 11 מיליארד דולר בשנה שעברה על רכיבים מתוצרתן של חברות אמריקאיות.

על רקע הצעדים נגד וואווי, המתחים בין ארה"ב וסין ממשיכים ומאיימים לפגוע גם בחברות נוספות. בפייננשל טיימס דווח כי בכירים בגופי מודיעין אמריקאים החלו באוקטובר האחרון להזהיר חברות טכנולוגיה, אוניברסיטאות ומשקיעי הון סיכון בוושינגטון וקליפורניה מהסכנות שבעשיית עסקים עם סין, וכן מהסיכון למתקפת סייבר וגניבה של קניין רוחני. לפי הדיווח, הפגישות אף כללו שיתוף במידע מסווג.

מרקו רוביו, סנטור רפובליקני מפלורידה, שהזהיר במשך שנים מוואווי וחברות נוספות, היה אחד הפוליטיקאים שארגנו את הפגישות, ואמר בהצהרה לפייננשל טיימס כי "ממשלת סין והמפלגה הקומוניסטית מהוות את האיום ארוך הטווח הגדול ביותר לכלכלת ארה"ב ולביטחונה הלאומי. זה חשוב שחברות, אוניברסיטאות וארגונים יבינו את האיום במלואו". 

בנוסף, המחלקה לביטחון המולדת של ארה"ב הזהירה חברות אמריקאיות מכך ששימוש ברחפנים מתוצרת סין מסכן את המידע שלהן, כך לפי דיווח באתר CNN. במסמך שפרסמה המחלקה הובע חשש מפני "כל מוצר טכנולוגי שלוקח מידע אמריקאי לתוך הטריטוריה של מדינה אוטוריטארית שמאפשרת לשירותי המודיעין שלה לקבל גישה אליו", לפי הדיווח.