הקרב על שקיות הניילון: היצרנים משיבים מלחמה

ארגוני יצרנים של מוצרי פלסטיק מגבירים את מאבקם באיסורים המתרחבים על שימוש במוצרי פלסטיק חד-פעמיים • טענתם העיקרית: החלופות עלולות להיות גרועות יותר לסביבה ולפגוע בעסקים

הקמפיין נגד השימוש בשקיות ניילון חד-פעמיות הגיע גם אל קשיות השתייה ואל מכלי האריזה הפלסטיים, אבל תעשיית הפלסטיק מחזירה מלחמה וטוענת כי החלופות עלולות להיות גרועות יותר לסביבה ולפגוע בעסקים.

שקיות הניילון הן שדה קרב עיקרי. דוח של האו"ם מראה כי 127 מדינות מתוך 192 אימצו איסור או הגבלות אחרות על שימוש בהן, נכון ליולי 2018. ניו יורק הצטרפה לאחרונה לקליפורניה בהעברת איסור מוחלט על שימוש בשקיות חד-פעמיות.

מצדדי הגישה טוענים כי זו הדרך להפחית את השימוש בניילון ואת הפסולת הפלסטית בלי להעיק משמעותית על הצרכנים והעסקים. מבקרי האיסור גורסים כי השימוש בשקיות הללו הוא במקרים רבים רב-פעמי, וכי ניתן למחזר אותן במרכולים רבים.

"אנחנו מגבירים את המאמצים הקודמים שלנו להיאבק באיסורים", אמר מאט שיהולם, מנהל ארגון של יצרני שקיות ניילון. לדבריו, "תקנות רבות מתבססות על רגש ואינן באמת מבוססות נתונים במונחים של מדיניות ציבורית טובה".

הארגון מצטט מחקר ממשלתי בריטי, שמצא כי צריך להשתמש בשקיות נייר שלוש פעמים כדי שפליטת הפחמן שלהן תרד מתחת לזו של שקיות ניילון חד-פעמיות שמיוצרות מפוליאתילן בדחיסות גבוהה. שקיות מכותנה מצריכות שימוש של 131 פעמים.

הפסולת לא פוחתת

ארגון היצרנים הזה טוען כי איסור שימוש לא מצליח להפחית את הפסולת הפלסטית הכוללת. לדבריו, מחקר מצא כי שקיות פלסטיק עבות יותר לשימוש רב-פעמי הצטברו במאגרי הפסולת באוסטין שבטקסס, אחרי שמדינה זו אסרה את השימוש בשקיות חד-פעמיות ב-2013.

מצדדי האיסור הכולל, כמו מלינדה גייטס, רעייתו של ביל גייטס ומנהלת המלכ"ר "קרן סרפריידר", אומרים כי אפשר לגבות מחירים על שקיות פלסטיות עבות יותר או על שקיות נייר, כדי לעודד את הקונים להגיע למרכולים עם שקי הקניות הרב-פעמיים שלהם.

חברת המיחזור Advanced Disposal Services אומרת כי קונים רבים לא מחזירים שקיות לחנויות, וכי שקיות ניילון הן הפריט העיקרי שנמצא במכלי מיחזור ולא צריך להיות שם, מפני שלעתים קרובות הוא תוקע את המיכון של המיחזור. כ-5.5% בלבד מהשקיות ממוחזרים בארה"ב, לפי הסוכנות הפדרלית להגנת הסביבה.

יצרני הפלסטיק מגבירים את מאמציהם גם בהגנה על מכלי אריזות פלסטיים. "התאחדות האריזה הגמישה" השיקה אתר ממוקד צרכנים ש"מוקדש למאבק בתקשורת עוינת ובמידע מוליך שולל" על פלסטיקה. הגוף הזה הזמין מחקרים שהשוו את הקיימות של צנצנות פלסטיות עם חלופות כמו צנצנות זכוכית או קרטון. המטרה היא "להביא את הסיפור הטוב לקובעי המדיניות".

תעשיית הפלסטיקה החלה גם לנהל שדולה למען הוצאה פדרלית על תשתיות מיחזור, שלדבריה יפחיתו הצטברות של פסולת ואת השימוש בדלק לייצור הפלסטיק.

"אנחנו מנסים לומר לאנשים שלא להתמקד במוצר הספציפי הזה", אמר סקוט דיפיף, השתדלן הראשי בהתאחדות תעשיית הפלסטיקה. לדבריו, ההתמקדות צריכה להיות על בנייה ושיפור של תשתיות מיחזור, בייחוד לנוכח ההגבלות על ייצור פלסטיק בסין, שדחפו מפעלי מיחזור רבים אל שיא יכולת המיחזור שלהם.

קבוצת יצרני פלסטיקה וחברות מוצרי צריכה התחייבה מוקדם יותר השנה להוציא מעל מיליארד דולר על יוזמות להפחתת פסולת, "תוך שמירה על היתרונות הקריטיים של הפלסטיק".

הצרכנים מבולבלים

מסרים סותרים גרמו לבלבול מסוים אצל צרכנים. קייל טיילור, אנליסט מחקר בן 25 מוושינגטון די.סי, אמר כי האזנה לפודקאסט על המגרעות של חלופות לשימוש בפלסטיק הניעה אותו לחקור את הנושא, אבל לא בהכרח תשנה את ההתנהגות הצרכנית שלו.

"אני לא חושב שזה ישנה את ההתנהגות שלי, מפני שיש לי הרגלים ואופציות מוגבלות", אומר טיילור, שמשתמש בדרך-כלל בשק קניות קבוע או בשקיות נייר או ניילון - תלוי מה החנות מציעה.

הדיון על כך מעודד מחוקקים בארה"ב לקחת פסק-זמן. 13 ממדינות ארה"ב ביטלו איסורים מקומיים על שימוש בשקיות או על גביית מחיר עבורן, מפני שהמחוקקים העריכו כי האיסורים מסבכים את המצב ועולים כסף לעסקים.

הסנאט של פלורידה העביר לאחרונה חוק שעצר איסורים של רשויות מקומיות על קשיות שתייה למשך חמש שנים, והורה על מחקר לבדיקת ההגבלות הקיימות. המחוקקים הגיבו לפניית מסעדות שספגו תלונות של לקוחות, וארגוני נכים שכמה מהם זקוקים לקשיות השתייה.

כמה חברות מרגישות שהן נלכדו באמצע הוויכוח. מקדונלד'ס ביטלה את קשיות השתייה בבריטניה בשנה שעברה, אך כעת היא ניצבת בפני תגובת נגד. יותר מ-44 אלף איש חתמו לאחרונה על עצומה להחזרת הקשיות ברשת, בטענה כי כוסות הנייר אינן נוחות, וקשה לשתות בהן מילקשייק.

גרסון וויין, חברה מלונדון שמייצרת בקבוקי יין פלסטיים שטוחים שאפשר לדחוף לתיבות דואר, טוענת כי הבקבוקים הממוחזרים קלים ב-87% מבקבוקי זכוכית, וגם העיצוב שלהם מכיל יותר יין, מה שמפחית את פליטת הפחמן.

"יש ללא ספק כמה לקוחות פוטנציאליים שלא פנו אלינו בגלל הסנטימנט הציבורי נגד הפלסטיקה", אמר מנכ"ל החברה, סנטיאגו נבארו, "אבל זה לא משנה את מה שאנחנו עושים".