במרצ החליטו: בחירות ליו"ר ולרשימה בוועידה ולא בפריימריז

ועידת מרצ תצביע על יו"ר המפלגה ב-27 ביוני ועל הרשימה לכנסת ב-11 ביולי • הוועידה לא קיבלה גם את ההצעה לאפשר כהונה של שני יו"רים

יו"רית מרצ, ח"כ תמר זנדברג / צילום: שלומי יוסף
יו"רית מרצ, ח"כ תמר זנדברג / צילום: שלומי יוסף

ועידת מרצ החליטה הערב (א'), כצפוי, לקיים בחירות בוועידתה לראשות המפלגה ב-27 ביוני ובחירות לרשימה לכנסת ב-11 ביולי. בכך דחתה הוועידה את הצעתם של אבי בוסקילה וענת ניר לקיים את הבחירות בפריימריז מתפקדים ואת ההצעה של רן כהן להקפיא את הרשימה כפי שהיא כולל תמר זנדברג בראשה.

לא ברור אם ההחלטה מסייעת או פוגעת בסיכוייה של זנדברג לשמור על מקומה בתפקיד היו"ר. זנדברג קיוותה כי ניתן יהיה להשאיר את הרשימה כפי שהיא לרבות עמדת היו"ר אף שהכריזה כי אם מישהו ירצה להתמודד, היא תתמוך בבחירות. ההחלטה פותחת למעשה את ההתמודדות בין זנדברג למועמד החדש ישן, חבר הכנסת לשעבר ניצן הורוביץ, שהכריז על התמודדותו לראשות המפלגה. הורוביץ נתמך על ידי המחנה שנחשב החזק במפלגה, מחנה ה"אדומים" ועל ידי חברי הכנסת אילן גילאון ומיכל רוזין. הוועידה דחתה את הסתייגותה של רוזין שביקשה לקיים בחירות רק לתפקיד היו"ר.

הוועידה לא קיבלה את ההצעה לאפשר כהונה של שני יו"רים למפלגה, הצעה שהיוזם שלה חבר הכנסת עיסאווי פריג' ביקש להביא באמצעותה את רעיון היו"ר המשותף, יהודי-ערבי. פריג', מי שהביא למרצ כמנדט וחצי מהמצביעים הערבים, הציע לשנות את דפוס ההנהגה כדי לקרב עוד יותר את המפלגה לחברה הערבית. "האזרח הערבי מבין שהוא צריך להיכנס למגרש האמיתי, זה שמשפיע, לא רק מוחה מהספסל האחורי, ומרצ יכולה לספק לו את הגישה הזו לתוך הממסד הפוליטי בישראל", אומר פריג' ל"גלובס". לפריג' הצטרף חבר הכנסת לשעבר מוסי רז והשניים קידמו את ההצעה.

זנדברג, המתמודדת בכמה חזיתות, החליטה לאמץ את ההצעה ובנאומה הערב אמרה: "הברית הזאת היא הפוטנציאל של מרצ. היא הפוטנציאל של השמאל, היא הפוטנציאל של כל המחנה והיא הפוטנציאל של כל מדינת ישראל. בבחירות האחרונות נענינו בתמיכה חסרת תקדים מאזרחי ישראל הפלסטינים. מרצ היא כיום מפלגה יהודית-ערבית. ואנחנו ניקח את השותפות הזאת הלאה. לבחירות הבאות". אלא שכאמור גם ההצעה הזו לא קיבלה את הרוב הדרוש בוועידה. כעת, זנדברג מגייסת לצידה את פריג' ושותפו מוסי רז, ומחר הם יכנסו מסיבת עיתונאים שבה יתנו הצהרה בעניין השיתוף היהודי ערבי במפלגה. משמעות האירוע ,גם אם בעקיפין, היא תמיכה של פריג' ועימו 150 מחברי הוועדה בזנדברג.

ניצן הורוביץ מסר: "אני מברך על החלטת ועידת מרצ, לקיים בחירות ליו"ר מרצ, כפי שביקשתי עם הכרזת מועמדותי. מדובר בצעד ראשון, בדרך להתחדשות והקמת מחנה רחב, כפי שהתחייבתי שאעשה. אני משוכנע שהבחירות האלה יתנו למרצ חיזוק משמעותי ורוח גבית לקראת הבחירות הכלליות".

במפלגה משוכנעים כי מי שמריץ את הורוביץ הוא אהוד ברק, מכיוון שחבר הכנסת לשעבר נחשב נוח יותר ואכיל יותר מבחינת מפלגת העבודה להצטרפות עתידית ברשימה משותפת. בשבוע שעבר פרסמנו ב"גלובס" כי ברק מתכוון להקים גוף פוליטי חדש שיכונה "המחנה הדמוקרטי" ובו מרצ והעבודה, כשאליהם יצטרפו מועמדים ותיקים כציפי ליבני ואולי ברק עצמו לצד חדשים כמו סגן הרמטכ"ל יאיר גולן.