הוועדה הבין-משרדית מבטלת את המלצות ועדת וינוגרד ומקפיצה את מניות גופי הביטוח בת"א

לפי הדוח סופי של ועדת קמיניץ, בהתאם להמלצות הביניים, ריבית ההיוון בביטוחי החבויות לא תשתנה ותעמוד על 3% • מדובר בביטול למעשה של הוראות ועדת וינוגרד ששינו את ריבית ההיוון בביטוח הלאומי

עליות בשוק בת"א/ צילום:   Shutterstockס.א.פ קריאייטיב
עליות בשוק בת"א/ צילום: Shutterstockס.א.פ קריאייטיב

בהתאם לציפיות: הדוח סופי של ועדת קמיניץ הבין-משרדית "לבחינת ריבית ההיוון של הפיצויים בשל נזק לגוף בנזיקין", שלה השפעות משמעותיות על חברות הביטוח ועל הנפגעים בתאונות וברשלנויות, בין היתר, פרסמה אמש את הדוח הסופי שלה. המלצות הוועדה, בהתאם להמלצות הביניים, קובעות כי ריבית ההיוון בביטוחי החבויות לא תשתנה, ותעמוד על 3%.

על רקע זה עולות היום מניות הביטוח. מניית מגדל ביטוח  מטפסת ב-3%, הפניקס  ב-2.7% בדומה לכלל ביטוח , והראל עולה ב-2%. לעומתן מנורה  מבטחים לא מציגה שינוי מהותי, בעוד שאיי.די.איי  ביטוח יורדת בכ-1%.

מדובר בביטול למעשה של הוראות ועדת וינוגרד ששינו את ריבית ההיוון בביטוח הלאומי, ושהובילו להגדלת עתודות שמאות מיליוני שקלים אצל חברות הביטוח הגדולות. לכאורה, המלצות ועדת קמיניץ יאפשרו לחברות הביטוח לשחרר עתודות שצברו בגין הפחתה אפשרית של ריבית ההיוון ל-2%.

הוועדה שבראשות המשנה ליועמ"ש ארז קמיניץ בחנה מהי ריבית ההיוון המתאימה לפיצוי הנזיקין ומהו המנגנון הראוי לקביעתה, בדגש על ההבדלים בין ענף הביטוח לבין ביטוח לאומי, ובשים לב להמלצות ועדת וינוגרד מלפני כמה שנים, ששינתה את המצב ששרר עד אז בענף הביטוח - דבר שהוביל לגריעה של סכומי עתק מרווחי חברות הביטוח.

עתה, לקראת דיון בביהמ"ש העליון בעניין הוראות ההיוון כאמור, ועדת קמיניץ ממשיכה וממליצה גם בדוח הסופי על חזרה לאחור מווינוגרד, ועל הותרת ריבית ההיוון של חברות הביטוח על 3% ואי הפחתתה ל-2% כפי שנעשה בביטוח לאומי. דבר זה ימנע הגדלה של התשלומים החד פעמיים שהחברות משלמות למבוטחים שנפגעו בגופם.