בדרך לטלטלה בתעשייה הביטחונית? תע"א רוצה להתמזג עם רפאל

הראל לוקר אומר ל”גלובס” כי הרעיון לאיחוד בין שתי החברות הביטחוניות נמצא על סדר היום: "אין היגיון לשתי חברות ממשלתיות שמתחרות בעולם בתחום הטילים" • בעבר הועלה הרעיון למיזוג ואף התקיימו מגעים חשאיים בניסיון לקדם את הנושא, אולם רפאל התנגדה

הראל לוקר / צילום: איל יצהר
הראל לוקר / צילום: איל יצהר

על רקע המיזוג הענק מתחילת השנה בין אלביט מערכות לבין תעש הישראליות, ולפני כשבועיים בין ריית’און לבין יונייטד טכנולוג’יס האמריקאיות - חוזר לסדר היום הרעיון לחיבור בין שתי חברות ביטחוניות ממשלתיות: התעשייה האווירית (תע"א) ורפאל.

בשיחה עם "גלובס" אמר היום יו"ר תע"א, הראל לוקר, ל"גלובס" כי מהלך כזה הוא בלתי נמנע. "אין היגיון לשתי חברות ממשלתיות שמתחרות בעולם בתחום הטילים, וכורח המציאות הוא שהחברות הללו תתחברנה". דברים ברוח דומה אמר לוקר גם בשבוע שעבר לעיתון "אוויאיישן וויק", במסגרת השתתפותו בסלון האווירי בפריז.

הדברים הללו מחזקים את הפרסום ב"גלובס" מיוני 2018 - לפיו מעט לפני כניסתו של נמרוד שפר לתפקיד מנכ"ל תע"א, התנהלו בין שתי החברות מגעים חשאים לאיחוד פעילויות ואף למיזוג מלא.

לדברי לוקר, "תע"א ורפאל הן חברות עסקיות ומהיצואניות הגדולות במשק, כשתע"א מייצאת 80% מהתוצרת שלה בכ-10 מיליארד שקל בשנה, ורפאל מייצאת 50% מהתוצרת שלה. בעולם יש מגמת מיזוגים, והענף הופך למגרש של ענקים. תע"א היא מוקד ידע לאומי בתחומי המכ"מים, החלל, המל"טים (מטוסים ללא טייס), תעופה וטילים. וגם רפאל היא מוקד לאומי בתחום הטילים".

החשש מהשלכות עסקת אירונאוטיקס

לדברי לוקר, "כחלק ממגמת הקונסולידציה שמאפיינת את הענף הביטחוני, עשינו השנה מיזוג ענק של שלוש חטיבות בתע"א שפעלו בנפרד בתחום התעופה לחטיבה אחת, ממוקדת מבחינה עסקית ומוטת יצוא. למעשה, כבר כיום יש בשטח המון שיתופי פעולה בין תע"א לבין רפאל, למשל בכיפת ברזל שבה מותקן המכ"ם של תע"א".

כאמור, זאת לא הפעם הראשונה שמיזוג בין רפאל לבין התעשייה האווירית מונח על שולחן הדיונים. לפני שנה חשף "גלובס" על מגעים חשאיים שהתקיימו בנושא אך לא הגיעו לכדי מיצוי, בין השאר בשל סירובה של רפאל למיזוג כזה, וזאת בשל חשש מצידה כי היא "תיבלע בתוך התעשייה האווירית".

במגעים אלו הייתה מעורבת רשות החברות הממשלתיות, לאחר שבינה לבין תע"א הייתה תמימות דעים על כך שלא ייתכן ששתי חברות ממשלתיות שמנועי הצמיחה המרכזיים שלהן נעים סביב פיתוח וייצור של מערכות טילים - יתחרו ביניהן בשוק המקומי ובשווקים בעולם.

מאז שהנושא ירד מסדר היום, ניכרה במהלך השנה האחרונה הסלמה בתחרות בין שתי החברות הביטחוניות הממשלתיות, שהגיעה לשיא בעסקת אירונאוטיקס: רפאל ואיש העסקים אביחי סטולרו קידמו מהלך לרכישת חברת המל"טים מיבנה בסכום של כ-430 מיליון שקל, וזאת כשרפאל שמה את יהבה על הכלים של אירונאוטיקס במטרה לשפר את כושר התחרות שלה בשווקים בעולם ובכך גם להגדיל את היצוא שלה.

תע"א חששה כי כניסתה של רפאל לתחום המל"טים תפגע בה בשוק זה - והניחה הצעה לרכוש את אירונאוטיקס בכ-600 מיליון שקל. בסופו של דבר רפאל וסטולרו הכפילו את הצעתם המקורית, וכעת נמצאים בהליכים מתקדמים לרכישת החברה ב-850 מיליון שקל. העסקה ממתינה לאישור של רשות החברות הממשלתיות.

בתוך כך, בתקופה האחרונה החלה רפאל להאיץ את פעילותה בתחום הלוויינים, פעילות שעד כה תע"א נהנית מבלעדיות מוחלטת בו: תע"א היא המפתחת והיצרנית של לווייני הביון המשמשים את מערכת הביטחון מסדרת "אופק", ורפאל מנסה לחדור לתחום זה באמצעות להקות של ננו-לוויינים שיספקו תוצרים מודיעיניים ללקוחותיה.

החשש מהאיחוד בין אלביט לתעש 

איחוד בין חברות ביטחוניות כבר התרחש לאחרונה. לפני כחצי שנה השלימה אלביט תהליך ממושך לרכישת התעשייה הצבאית (תעש) מהמדינה, מהלך שעורר הסתייגויות רבות גם מצד רפאל וגם מצד תע"א: שתי החברות פעלו בנפרד מול רשות החברות ומול רשות התחרות (לשעבר הרשות להגבלים עסקיים) בניסיון לעצור את מכירת תעש לאלביט - מחשש ליצירת כוח משמעותי חדש שיכרסם בחלקן של שתיהן בשוק, בייחוד בשוק הטילים. ניסיונות אלה לא צלחו, וגורמים ביטחוניים העריכו כי רכישת תעש בידי אלביט מהווה סיבה נוספת לדיון רציני על מיזוג היסטורי בין שתי החברות.

התומכים ברעיון למזג את שתי החברות הביטחוניות אומרים, כי אין מנוס ממנו. לטענתם הוא ימנע את התחרות הקשה בין השתיים בשוק הבינלאומי, ואף יעצים את היכולות של שתי החברות להעמיד קו מוצרים עתידי חדש.

דוגמה לשיתוף פעולה מוצלח בין רפאל לתע"א היא מערכת כיפת ברזל, שפותחה על ידי רפאל ומבוססת על המכ"ם של אלתא מערכות, חברת הבת של תע"א.

ככל הידוע, המתנגדת המרכזית למהלך כזה היא רפאל, שהיא קטנה משמעותית מתע"א. בכירים בחברה חוששים שהיא "תיבלע" בתוך התעשייה האווירית. תע"א מעסיקה כ-15,000 עובדים, לעומת כ-6,500 עובדים ברפאל. בכירים שמקורבים לרפאל הגדירו בעבר את מיזוג אפשרי שלה עם תע"א כ"הכנסת ראש בריא למיטה חולה" - הגדרה לא מנותקת בהתחשב בבעיות היעילות של החברה, הדומיננטיות של ועד העובדים ותדמיתה הבעייתית שבין השאר נגועה בפוליטיזציה.

ההחלטה תמתין לכנסת הבאה

בינתיים, המצב הפוליטי הנוכחי מקשה על הובלת מהלכים כלשהם בנושא. אך להערכת גורמים ביטחוניים שמעורבים בו, אחרי הבחירות וכינון ממשלה חדשה - מיזוג כזה יחזור לשולחן הדיונים ויחייב מחשבה עמוקה.

היעדר היכולת להוביל מהלכים משמעותיים בשל אותו מצב פוליטי, מאט משמעותית גם את הניסיונות של התע"א לקדם את תכניתה לצאת להנפקה של מניות מיעוט בחברה: לפחות בשלב ראשון, מעוניינת תע"א להנפיק 25% ממניותיה לציבור - ולשם כך היא גם הובילה לאיחוד החטיבות האזרחיות שלה, שהתאפיינו בהפסדים כבדים לחטיבה אחת, וזאת תוך שימת דגש על שיפור היעילות והרווחיות.

ההליכים שנוגעים לתוכנית הנפקת מניות המיעוט של החברה מתקיימים בעיקר ברשות החברות הממשלתיות ובמשרד המשפטים - כהכנת הקרקע לקראת האצת המהלך, קרוב לוודאי גם כן אחרי הבחירות הכלליות לכנסת ה-22. 

רפאל
יו"ר: עוזי לנדאו
מנכ"ל: האלוף (במיל') יואב הר אבן
מספר עובדים: כ-6,500
מוצרים מרכזיים: כיפת ברזל, שרביט קסמים, מעיל רוח, טילי ספייק
מכירות ב-2018: 2.6 מיליארד דולר
רווח ב-2018:  133 מיליון דולר


תע"א
יו"ר: הראל לוקר
מנכ"ל: האלוף (במיל') נמרוד שפר
מספר עובדים: כ-15 אלף
מוצרים מרכזיים: לוויינים, מל"טים, טילים, מכ"מים
מכירות ב-2018: 3.8 מיליארד דולר
הפסד ב-2018: 47 מיליון דולר