מכה לבנייה במרכז הארץ: מהשבוע בולמת תוכנית המטרו מאות פרויקטים

את רכבות המטרו לא נראה בישראל לפני 2030, אלא שהחלטה חדשה של הוועדה לתשתיות לאומיות אוסרת על בנייה לעומק הקרקע בתוואי הפסים • המשמעות: פגיעה במאות בעלי קרקעות ובחברות שייאלצו לדחות פרויקטים ולערב את הוות"ל בבנייה

שר התחבורה ישראל כ"ץ ועובדים סינים בפרויקט הרכבת הקלה / צילום: רויטרס
שר התחבורה ישראל כ"ץ ועובדים סינים בפרויקט הרכבת הקלה / צילום: רויטרס

מכה לא מתוכננת להתחדשות עירונית ולפרויקטים חדשים בגוש דן: בימים אלה מפרסמת הוועדה לתשתיות לאומיות (הוות"ל) מגבלות יוצאות דופן על הוצאת היתרי בנייה בתת-קרקע (חפירה ודיפון, חניות ועוד. ש"צ) באזורים רבים ברשויות במרכז הארץ, ובהן תל-אביב, גבעתיים, רמת-גן, קריית אונו, כפר-סבא, רמלה, נס-ציונה, לוד, רחובות, חולון, ראשון-לציון ורשויות נוספות.

הסיבה: בעתיד יעברו שלושה קווי רכבת המטרו במסלולים שמתחת לרשויות אלה, וכחלק מהתכנון דורשת המדינה כבר כעת לעצור בנייה, עד להפקדת התוכנית המלאה של תוואי המטרו. משמעות ההודעה, שעליה חתום יו"ר הוות"ל זאב ביליסקי, היא כי מאות בניינים ומגרשים, שמתחתיהם מתוכנן תוואי המטרו, לא יוכלו להוציא היתרי בנייה בתקופה הקרובה לחניונים תת-קרקעיים או לבנייה עמוקה מ-5 מטרים, ועל כן לא יוכלו לצאת אל הפועל, אלא תחת אישור מיוחד. המגבלה תקפה החל מהיום ולתקופה של מינימום שנתיים.

עלות הפרויקט: 150 מיליארד שקל

התוכנית השאפתנית לבניית המטרו, הונחה על כתפיה של החברה הממשלתית נת"ע שמוכרת יותר כמי שבונה את תשתית הרכבת הקלה. המטרו צפוי לפעול לא לפני שנת 2030, כשלפי אומדנים גסים עלות הפרויקט נעה סביב 150 מיליארד שקל. וזאת לפי תחשיב של מיליארד שקל לקילומטר. נכון להיום אין מקור תקציבי לפרויקט בסדר גודל שכזה. מגבלת הבנייה שנכנסה לתוקף השבוע חלה לאורך תוואי המטרו המתוכנן כולו, שכולל לפי התכנון העכשווי שלושה קווים: קו M1 שאורכו 76 ק"מ ומתוכננות בו 56 תחנות. קו M2 שאורכו 31 ק"מ ומתוכננות בו 27 תחנות, וקו M3 שאורכו 40 ק"מ, ומתוכננות בו 25 תחנות.

התוואי כאמור, אינו סופי ומצוי בתכנון, אך הוא כולל, נכון להיום, צירים שמעליהם מגרשים פרטיים רבים כמו ברחוב יגאל אלון בתל-אביב, ברחוב כצנלסון בגבעתיים וברחוב לוי אשכול בקריית אונו. מכאן שכל בקשה להיתר הכולל בנייה בתת-קרקע תהייה מחויבת בבדיקה כי הבנייה אינה פוגעת במטרו המתוכנן. המגבלה חלה גם לגבי פרויקטים חדשים לרבות מגדלים וגם לגבי פרויקטים של התחדשות עירונית שכוללים חפירת מרתפים. בוות"ל מסבירים כי במקומות שהתוואי עובר מתחת למגרשים פרטיים המיועדים לבנייה, לא תהיה מגבלה לחפור מרתפים של עד 5 מטרים (רלוונטי בעיקר למרתפים של בתים פרטיים- ש"צ). אישור מרתפים בעומק של מעל 5 מטרים, יחייבו את אישורם, ולצורך כל בקשה תבדק בנפרד. במקביל לבקשה שתוגש לוועדה המקומית, יתבקש יזם או בעל מגרש להגיש את הבקשה גם לוות"ל, שם מבטיחים כי במקרה שאין התנגשות בין מרתף הפרויקט למרחב המטרו, האישור יינתן בתוך זמן קצר. במקומות שקיימת התנגשות מול תוואי המטרו, מבטיחים "שתתאפשר גמישות".

"תכנון המטרו הוא מבורך"

ההודעה על התקנה החדשה נמסרה לרשויות המקומיות רק בימים האחרונים, ומפניית "גלובס" לכמה מהן, נראה שגם שם מנסים להבין את המשמעויות הנרחבות. "מדובר ב-21 תחנות מטרו תת-קרקעיות ובכמות עצומה של מגרשים, כולל מגרשים פרטיים. לאחר קליטת החומר על רקע יעודי קרקע, נוכל לבחון לעומק את המשמעויות", נמסר מעיריית תל-אביב.

בעיריית כפר-סבא מסרו כי הם נערכים "לבחינת המגבלות ביחס לבקשות להיתר ולתוכניות המקודמות לאורך ציר המטרו". סגן ראש העירייה ומחזיק תיק התחבורה, עילאי הרסגור-הנדין הוסיף כי "ההכרזה על סעיפים 77,78 שנעשתה בנוכחותי ובנוכחות מהנדסת העיר בוועדה הארצית, בסך-הכול מונעת מתוכניות חדשות להפריע לחפירה העתידית ואינה מיועדת לשיבוש תוכניות הבנייה. הוסכם על-ידי כל הגורמים שיהיה ניתן לקדם תוכניות גם בתקופה זו, ובלבד שייבחנו ויתבררו כתוכניות אשר לא מתנגשות עם תוואי החפירה התת-קרקעי". מעיריית גבעתיים נמסר כי הם עדיין בודקים את משמעויות ההחלטה.

לאור כניסתה לתוקף של ההוראה הסביר היום עו"ד צבי שוב שמתמחה בתום התכנון והבנייה והתחדשות עירונית כי, "מטרת ההודעה להקפיא סטטוס תכנוני של המצב הקיים על-מנת למנוע תכנון עתידי עוד טרם הפקדה. על-פי הודעת הוות"ל תקופת ההגבלות הינה שנתיים ממועד הפרסום, או עד להפקדה - המוקדם בין השניים.

המגבלות שפורסמו בהודעה קובעות כי בתחום התוכנית בתת-הקרקע לא יינתנו היתרי בנייה, היתרים לשימוש חורג לשטחים תת-קרקעיים שאינם מיועדים לדרך, ובלבד שעומקן עולה על חמישה מטרים ובכפוף לאישור הוות"ל.

תנאי זה בעייתי מאוד לבעלי קרקע פרטיים הרוצים לקבל היתר בנייה, לפי תוכניות שבתוקף, למבנים אשר מצריכים חפירת מרתפי חייה של למעלה מקומת מרתף אחד ובמקרים מסוימים אף במקרה של חפירת מרתף חניה אחד או מתקני חניה הדורשים חפירה עמוקה יותר. במקרים שכאלה יכול ותהיה לכך השפעה גם על הוצאות היתרים לבניינים מיועדים לחיזוק לפי תמ"א 38 או להתחדשות עירונית".

האדריכל אבנר ישר ממשרד ישר אדריכלים, המתכנן מגדלים שצפויים להבנות מעל תוואי המטרו ברחוב יגאל אלון בתל-אביב - פרויקט תוצרת הארץ ובמתחם מחלבת טרה - טוען כי פרסום המגבלות הוא צעד מתבקש. "תכנון המטרו הוא מבורך, והמגבלה על הוצאת ההיתרים, שמחייבת תיאום עם הוות"ל, מאפשרת גם שדרוג והשבחה של תוכניות. בפרויקט תוצרת הארץ הציעו בוות"ל שתוקם מנהרה שתאפשר יציאה מתחנת המטרו, אל הכיכר הציבורית של הפרויקט, וכמובן שברכנו על כך. גם הפרויקטים הכי קטנים שמתלוננים על העיכוב הצפוי, ייהנו בעוד כמה שנים מהנגישות הגבוהה של המטרו בסמוך אליהם. לכן, לא ייתכן שפרויקט תמ"א 38 ייבנה היום חניון שיפגע בתוואי של המטרו. זה פרויקט לאומי וצריך להסתכל עליו בהתאם. כל מי שמתלונן היום על המגבלות, ייברך בעתיד על המטרו".