בעקבות ליברה של פייסבוק: מחוקקים בארה"ב דורשים חקיקה חדשה על מטבעות דיגיטליים

הקונגרס שוקל שלוש הצעות חוק שאמורות לפתור כמה מהבעיות המשפטיות הסבוכות בסוגיית המטבעות הדיגיטליים • רשות המסים של ארה"ב צפויה לעדכן בשבועות הקרובים את הוראותיה הנוגעות לתחום

Libra המטבע הדיגיטלי של פייסבוק / אילוסטרציה: shutterstock, שאטרסטוק
Libra המטבע הדיגיטלי של פייסבוק / אילוסטרציה: shutterstock, שאטרסטוק

רשות המסים של ארה"ב (IRS) צפויה לעדכן בשבועות הקרובים את הוראותיה מ-2014 לגבי מטבעות קריפטוגרפיים, בעקבות בקשה שהציגה בפניה באפריל האחרון קבוצה של 20 חברי הקונגרס האמריקאי משתי המפלגות, הרפובליקנית והדמוקרטית. העדכון הוא חלק ממהלך רחב יותר לקידומה של תעשיית המטבעות הדיגיטליים, שהחקיקה הנוגעת אליה נמצאת בחיתוליה. הקונגרס שוקל שלוש הצעות חוק שאמורות לפתור כמה מהבעיות המשפטיות הסבוכות בסוגיית המטבעות הדיגיטליים.

מאז שהושק הביטקוין לפני יותר מעשר שנים, מתקשים הרגולטורים האמריקאים לפקח על המטבע הדיגיטלי באמצעות שימוש בתערובת של חוקים שנחקקו לפני עשרות שנים, והדבר מתסכל את תומכי הטכנולוגיה החדשה. דחיפות הצורך בפתרון לבעיה גברה לאחר שפייסבוק חשפה בחודש שעבר את פרויקט ליברה - הניסיון השאפתני ביותר עד כה להעמיד מטבע דיגיטלי לרשותם של משתמשים מן המיינסטרים.

תומכי המטבעות הדיגיטליים בוושינגטון טוענים כי בהירות רגולטורית חיונית לצמיחת המגזר. הם גם חוששים כי ארה"ב מפגרת בתחום אחרי מדינות אחרות. יפן ושווייץ פיתחו מסגרות רגולטוריות שמושכות פרויקטים והשקעות בתחום הקריפטו. גם פייסבוק החליטה לרשום בשווייץ את החברה שתפעיל את מערכת הליברה.

"החשש שלי הוא מפני הברחה של חדשנות אל מחוץ לארה"ב", אמר בסוף השבוע חבר הקונגרס טום אמר (Tom Emmer), נציג המפלגה הרפובליקנית ממינסוטה, שעמד בראש משלחת חברי הקונגרס שביקשו הוראות חדשות מ-IRS.

פייסבוק תשתתף בשימוע לליברה בקונגרס

חסמים רגולטוריים אינם המכשול היחיד לצמיחת תעשיית המטבעות הקריפטוגרפיים. הביטקוין פופולרי כיום בעיקר בקרב קבוצת ליבה של אנשי טכנולוגיה, ובמקרים רבים פגעו בתדמיתו עבריינים שביקשו לנצל את אנונימיות המטבע הדיגיטלי.

לא כל חברי הקונגרס תומכים במטבע דיגיטלי. חברת הקונגרס מקסין ווטרס, נציגת המפלגה הדמוקרטית מקליפורניה, שמכהנת כיו"ר ועדת השירותים הפיננסיים של בית הנבחרים, פנתה ביום שלישי האחרון במכתב לפייסבוק וביקשה לעצור את פיתוח הליברה, כדי שהמחוקקים יוכלו לבדוק את הסיכונים הפוטנציאליים שהמטבע הדיגיטלי עלול ליצור ליציבות הפיננסית העולמית. הוועדה תערוך שימוע על הליברה במועד מאוחר יותר החודש. פייסבוק מתכננת לשתף פעולה עם המחוקקים ולהשתתף בשימועים, לדברי דובר החברה, ג'ושואה גנטר.

עם זאת, הרגולציה ממשיכה להיות מכשול לאימוץ נרחב יותר של השימוש במטבעות קריפטו. אחת הבעיות הגדולות ביותר של המגזר היא המיסוי.

ב-2014 הודיעה IRS כי תתייחס לביטקוין כאל נכס השקעה, בדומה למניה או לאג"ח, ועקב כך יוטלו עליו מסי רווחי הון. הביטקוין לא זכה לפטור משפטי של "זוטי דברים" ( De minimis), שמאפשר למשלמי המס האמריקאים להימנע מדיווח על רווחים או הפסדים קטנים על מטבעות זרים במהלך נסיעה בחו"ל. כך למשל, אזרח אמריקאי שרוכש ומוציא אירו במהלך חופשה, אינו חייב לדווח על הרכישה כעל אירוע מס, כל עוד הסכום נמוך מ-200 דולר.

החלטת IRS יצרה כאב ראש חשבונאי למשתמשי המטבעות הדיגיטליים. מתוקף חוקי המס האמריקאים, משתמשי הביטקוין חייבים לעקוב אחר המחיר המדויק ששילמו עבור כל עסקת רכישה של ביטקוין, לקיים רישום נפרד של כל רכישה כזו, לחשב את הפער בין מחיר הרכישה למחיר המכירה, וליישם את תקנות רווחי ההון. אפילו עסקה כמו רכישת כוס קפה באמצעות ביטקוין עלולה להנחית על המשתמשים דרישה לתשלום מס רווחי הון. התקנה "כל כך אבסורדית, שאנשים פשוט לא עושים את זה", אמר ג'יימס פוסט, חוקר בארגון השדולה שלא למטרת רווח Coin Center. במכתב לחבר הקונגרס אמר, כתבה IRS כי תטפל בסוגיית השיטות לחישוב מסים "וסוגיות אחרות".

המחוקקים אינם ממתינים למהלכי רשות המסים. קבוצה דו-מפלגתית של חברי קונגרס יזמה בתחילת השנה הצעת חוק שתעניק פטור "זוטי דברים" למטבעות קריפטוגרפיים. חוק Token Taxonomy גם יעניק לאסימונים דיגיטליים פטור מהגדרה כניירות ערך. "אם IRS תפרסם הוראות, זה יוכל לספק המון ודאות, שהשוק זקוק לה מאוד", אמר חבר הקונגרס וורן דייוידסון, נציג המפלגה הרפובליקנית מאוהיו ואחד מיוזמי הצעת החוק. "בסופו של דבר, תפקידו של הקונגרס להעביר חוקים ולספק ודאות. אנחנו עובדים גם על זה".

הצעת חוק אחרת, בשם "חוק הוודאות הרגולטורית של הבלוקצ'יין", תעניק לחברות שאינן חברות שירותים פיננסיים ושמשתמשות בבלוקצ'יין - הטכנולוגיה שעליה מתבסס הביטקוין - פטור מהגדרת "ספקית שירותי העברת כספים". חוק קידום הבלוקצ'יין יורה לשר המסחר של ארה"ב לכונן קבוצת עבודה, שתלמד את טכנולוגיית הבלוקצ'יין.