הקונגרס האמריקאי מגביר את הלחץ על פייסבוק לעצור את פיתוח המטבע הדיגיטלי ליברה

נוכח הביקורת הגוברת על ליברה מצד רגולטורים בעולם, והלחץ שהגיע לשיאו בשימוע לפרויקט בקונגרס, התקרב מחיר הביטקוין אתמול לשפל של חודש • בשאלות הנוקבות שהציבו אתמול חברי הקונגרס בפני ראש זרוע הבלוקצ'יין של פייסבוק, הם דרשו, בין השאר, להבין כיצד ליברה שונה מבנק או מקרן סל

Libra המטבע הדיגיטלי של פייסבוק / אילוסטרציה: shutterstock, שאטרסטוק
Libra המטבע הדיגיטלי של פייסבוק / אילוסטרציה: shutterstock, שאטרסטוק

בשימוע שנערך אתמול (ד') בקונגרס האמריקאי, יום לאחר שהתייצב לשימוע דומה בסנאט, עמד דיויד מרכוס, מנכ"ל זרוע הבלוקצ'יין של פייסבוק, קליברה, המוביל את פרויקט המטבע הדיגיטלי ליברה, בפני חקירה צולבת של נציגים משתי המפלגות בבית המחוקקים. חברי הקונגרס המשיכו ללחוץ על מרכוס לעצור את פיתוח ליברה, בעוד הוא מצדו חזר על הבטחתו כי המטבע הדיגיטלי של פייסבוק לא יושק עד שיינתן מענה מלא על כל החששות של הרגולטורים בעניין, אבל לא התחייב להקפיא את הפיתוח.

בשבוע האחרון צנח ב-15% מחיר הביטקוין , המטבע המוביל בשוק המטבעות הדיגיטליים, ולמרות זאת, מחירו עדיין גבוה כיום ב-9% ממחירו לפני חודש. שלא במקרה, לפני חודש בדיוק, ב-18 ביוני, הכריזה ענקית המדיה החברתית פייסבוק על תוכנית המטבע הדיגיטלי שלה, Libra. ההכרזה, שעוררה ציפיות גבוהות בקרב המשקיעים בשוק הקריפטו, לוותה בעלייה חדה בשער הביטקוין, שטיפס קרוב ל-14 אלף דולר ב-26 ביוני - מחירו הגבוה ביותר מאז ינואר 2018. ואולם, נוכח הביקורת הגוברת והולכת על ליברה מצד רגולטורים ופוליטיקאים בעולם, והלחץ שהגיע לשיאו אתמול בשימוע שנערך לפרויקט ליברה בקונגרס האמריקאי, התקרב מחיר הביטקוין אתמול לשפל של חודש.

לפי נתוני אתר CoinMarketCap, נפח המסחר בביטקוין ב-30 הימים החולפים רשם שיא של כל הזמנים - קרוב ל-770 מיליארד דולר. מחזור המסחר היומי הממוצע של הביטקוין באותה תקופה הוא 25.6 מיליארד דולר. לשם השוואה, המחזור היומי הממוצע מתחילת 2019 נמוך ב-42%, בסביבות 14.8 מיליארד דולר ביום. הגידול בנפח המסחר בחודש האחרון מצביע גם הוא, ככל הנראה, על הציפיות הגבוהות שעוררה בשוק תוכנית ליברה של פייסבוק.

הבוקר מחיר הביטקוין ממשיך לנוע מתחת ל-10,000 דולר, וביממה האחרונה הוא רושם עלייה קלה של כ-4%, אחרי שאתמול אחר הצהריים ירד על לרמה של 9,160 דולר ליחידה, לפי נתוני אתר CoinMarketCap. לאחר ההתאוששות, בשעה 8:00 הבוקר נע שער הביטקוין (BTC) סביב 9,880 דולר.

איך ליברה שונה מ"בנק חופשי"?

באופן כללי, השימוע בעניין ליברה בקונגרס אתמול היה הרבה פחות וכחני בהשוואה לשימוע שלשום בוועדת הבנקאות של הסנאט. עם זאת, חברי הקונגרס לא חסכו ממרכוס שאלות נוקבות ותקפו את המטבע הדיגיטלי של פייסבוק  כמעט מכל כיוון אפשרי - מנושאים של הלבנת הון ויציבות פיננסית ועד לנושא הפיקוח על ליברה כעל קרן סל (ETF), על פי חוקי ניירות ערך, או אפילו כבנק.

חברת הקונגרס הרפובליקנית קתי פורטר, נציגת קליפורניה, הזכירה בשימוע אתמול את עידן "הבנקאות החופשית" מתחילת המאה ה-19 בארה"ב, כשבמדינה עדיין לא פעל בנק מרכזי. באותה תקופה כל בנק יכול היה להנפיק שטרות כסף משל עצמו, שניתנו להמרה בזהב, אבל לעתים קרובות הבנקים לא עמדו בהתחייבותם למחזיקי השטרות.

"באופן בסיסי, איך ליברה שונה מ'בנק חופשי'"? שאלה פורטר את מרכוס. "הבדל חשוב מאוד הוא שלליברה יש רזרבה של אחד-לאחד", השיב מנכ"ל קליברה. הוא הסביר כיצד המטבע הדיגיטלי של פייסבוק יהיה מגובה בסל של מטבעות פיאט (מטבעות של מדינות). לדבריו, הרזרבות של ליברה יגובו ב-50% בדולרים אמריקאים, ושאר סל המטבעות יכלול אירו, ליש"ט וין יפני.

נזכיר כי בשימוע שלשום בסנאט, העלו הסנאטורים שאלות רבות בנוגע לפרויקט ליברה והביעו, בין השאר, ספקות לגבי מידת האמון שיש לתת בהצהרותיה של פייסבוק, על רקע ההיסטוריה הבעייתית שלה בשמירה על פרטיות המשתמשים ברשת החברתית שלה. הסנאטור מאוהיו שרוד בראון אמר בשימוע למרכוס: "די קשה להאמין בכם עם מטבע בינלאומי שאתם מקימים בשווייץ. אתם היחידים שיש להם 2 מיליארד משתמשים". הוא הוסיף כי פייסבוק "מסוכנת" ולא ראויה לאמונם של אזרחי ארה"ב. הסנאטורית מרתה מקסאלי מאריזונה הוסיפה: "אני לא מאמינה לשקרים החוזרים ונשנים של פייסבוק, ואני לא היחידה".