אינטרנט | בלעדי

זכרו שפעם היה דבר כזה: קצב הגלישה הסימטרי על גבי תשתיות IBC ייעלם בהדרגה

סלקום החליטה שלא לספק קצב גלישה סימטרי ב-IBC • השינוי הטכנולוגי הצפוי של IBC לכאורה כן יאפשר קצב סימטרי, אך בעולם רוב המפעילים מספקים קצבים לא סימטריים, וזה מה שיקרה גם בישראל

עבודות במיזם הסיבים אנלימיטד / צילום: איל יצהר
עבודות במיזם הסיבים אנלימיטד / צילום: איל יצהר

חברת סלקום שהחלה רק לאחרונה לשווק את שירות האינטרנט של חברת IBC, תמכור את שירות האינטרנט של IBC ללא אפשרות לקצב סימטרי (Upload ו-Download), וזאת בדומה לרוב המפעילים בישראל ובעולם. 

לאחרונה החלה סלקום לשווק חבילות אינטרנט וטלוויזיה על גבי תשתיות IBC (מיזם הסיבים האופטיים הפועל על גבי תשתיות חברת חשמל), אך לקוחות IBC שהשתמשו בשירותיה וקבלו שירות סימטרי, וכעת בחרו לעבור על גבי אותה תשתית לקבל שירות מסלקום - הופתעו לגלות שהגלישה באינטרנט אינה סימטרית, למרות שהמוצר הוא אותו מוצר ומבוסס על גבי אותן תשתיות.

ההחלטה השיווקית של סלקום למכור שירות לא סימטרי על גבי תשתיות IBC, למרות שהאחרונה מוכרת שירות סימטרי, ייתכן וקשורה לכך שסלקום מתכוונת לשנות טכנולוגיה ב-IBC ולהעביר אותה מטכנולוגית P2P לטכנולוגית GPON, שהיא הטכנולוגיה הנפוצה והמקובלת להעברת אינטרנט על גבי סיבים אופטיים בקרב רוב מפעילי התקשורת בעולם. טכנולוגיה זו, למרות שהיא תוכננה לקצבים לא סימטריים, מאפשרת קצב סימטרי אך מכיוון שהיא מפצלת את רוחב הפס בין הלקוחות הרי שהגדלה של קצב ה-Upload תבוא על חשבון הקצב ב-Download.

עדויות של משתמשים בשירותי IBC מספרות על שירות אינטרנט סימטרי בקצב של עד 1 ג'יגה ובאיכות ואמינות מאד גבוהה. הבעיה היא שהפריסה של התשתיות מוגבלת ולכן תאורטית רק מי שנפרסה באזור מגוריו תשתית סיבים בטכנולוגיה של P2P יכול להשתמש בטכנולוגיה.

באזורי הפריסה החדשים הטכנולוגיה כאמור תוחלף וכל מפעיל שימכור שירות באזור יוכל להחליט על מבנה חבילות הגלישה שלו והאם זה יהיה קצב סימטרי או לא. על פי כל ההערכות, רוב המפעילים יבחרו לספק קצבים לא סימטריים.

חשוב להדגיש כי בהיבט של שינוי הטכנולוגיה, אין שינוי בקצב ההורדה וכל לקוח יוכל לקבל את הקצב שירצה וההבדל כאמור יהיה רק בקצב העלאת הקבצים לרשת. לקוחות שעובדים מהבית ואשר חפשו שירות אינטרנט סימטרי יתקשו ככל הנראה לקבל אותו גם באזור שבו IBC כבר פועלת ופרסה תשתיות, והם יידרשו לבחור ספק כלשהו מלבד הספקים הגדולים כדי לקבל את השירות כפי שהוא עד היום.

רוב המפעילים בעולם מספקים קצבים לא סימטריים ובישראל גם פרטנר (על גבי הסיבים שהיא פורסת), בזק והוט לא מספקות שירות אינטרנט סימטרי. המפעילים בישראל עובדים פחות או יותר כולם באותו יחס בקצב האינטרנט של 1:10 - כלומר 10 מגה Upload על 100 מגה Download.

בימים הקרובים, סלקום צפויה להשלים את עסקת רכישת השליטה ב-IBC ביחד עם קרן תש"י, לאחר שיתקבל הרישיון החדש של החברה ממשרד התקשורת.

מסלקום נמסר: "הלקוח יכול לבחור בשירות הסיבים בין הספקים השונים. כאמור, השירות שסלקום מעניקה מיום השקת הסיבים אינו סימטרי בין אם מדובר בתשתית העצמאית שלה או בתשתית IBC ועדיין משקף הכפלה של פי עשר מהמהירות הרווחת בשוק במהירות הורדה שהוכפלה ממאה לאלף, ופי כעשרים מהרווחת בשוק למהירות העלאה למאה. המחיר של סלקום עומד על 109 שקלים לשירות, כולל ספק ותשתית כך שלקוח שעובר מאנלמיטד לסלקום מקבל מהירות מעולה במחיר מצוין וזול יותר מאנלימיטד - מחיר שהיום מוצע במהירות מאה מגה עבור אלף מגה".