"הסינים מחריפים את מלחמת הסחר והולכים 'ראש בראש'; אנחנו כבר בתוך תיקון שעלול עוד להתחזק"

על רקע הירידות בשווקים, יו"ר קבוצת ההשקעות אינפיניטי אמיר איל אומר כי במשחק הפוקר בין המעצמות, לסין יש יד חלשה יותר, כאשר החרפת העימות תוביל למתחים פנימיים בתוך סין שעלולה לפגוע בשליטה האבסולוטית של המשטר • "מלחמת הסחר מחריפה, והריבית בארה"ב תרד וצפויה להישאר נמוכה זמן רב"

ירידות בבורסה / צילום: shutterstock, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי
ירידות בבורסה / צילום: shutterstock, עיבוד תמונה: טלי בוגדנובסקי

"המשקיעים צריכים להיות זהירים לנוכח הירידות המהירות והחדות. אנחנו כבר בתוך תיקון של 7%-6% שעלול עוד להתחזק. לאור חוסר הוודאות, המשקיעים יכולים לשקול מימוש חלק קטן מההשקעה, ישיבה על מזומן וקנייה במחירים נוחים יותר בהמשך", אמר אמיר איל, יו"ר קבוצת ההשקעות אינפיניטי, על רקע הירידות החדות שנרשמו אתמול, ובריחת המשקיעים לנכסים בטוחים.

"סין לא מעוניינת ל'שבור את הכלים', וממשיכה להחזיק ביתרות גדולות של אג"ח אמריקאיות, ולכן תפעל להגעה להסכם. כל הסכם שיושג בין ארה"ב לסין, ישפיע לרעה על האיחוד האירופי שיהיה הנפגע העיקרי לאור מאבקי הכוח בין גושי הסחר השונים", הוסיף.

בהמשך לכך, אתמול הנשיא טראמפ האשים את סין במניפולציה על המטבע בציוץ בטוויטר, ובהמשך להאשמה זו הבית הלבן הוציא מכתב רשמי בעניין, מה שהביא את הבנק המרכזי של סין לקבוע שער יומי יציג גבוה יותר למטבע והכריז על תוכנית למכירת אג"ח ממשלתיות נקובות ביואן בהונג קונג. "סין ממשיכה לשחק מלוכלך ומבצעת מניפולציות על המטבע שלה. במקביל, ארה"ב מעלה את המכסים כהגנה מול המניפולציה הסינית. פיחות מלאכותי במטבע הוא צעד אגרסיבי מאד, שיגרור גם תגובה נגדית מהצד של ארה"ב, ולכן בהחלט תיתכן החרפה של העימות, עד לשיחות הסחר המחודשות שיחלו בספטמבר", אמר איל.

בתוך כך, ההסתברות להורדת ריבית הפד עולה לאחר ההחרפה במתיחות הסחר נוכח כוונת ממשלת טראמפ להעלות מכסים בספטמבר הקרוב, ולאחר הפיחות ביואן הסיני. ההסתברות להפחתת ריבית הפד בחודש ספטמבר הקרוב עולה ל-100%, כפי שמשקפים החוזים העתידיים, וזאת למרות דבריו של היו"ר פאואל שניסה לשדר כי הורדת הריבית שבוצעה בשבוע שעבר אינה סוללת את הדרך להורדות ריבית בהמשך. נוסף לכך, החוזים העתידיים לחודש אוקטובר חוזים הסתברות גבוהה של 79%, מה שמסמן הפחתה שלישית של הריבית בארה"ב ב-2019.

לדברי איל, "הסינים מגיעים לשיחות הסחר שיחודשו בספטמבר עם שוט חדש של פיחות אגרסיבי בשער היואן, מה שיוביל כמעט בוודאות מוחלטת לכך שהפד יפעל להורדת הריבית כבר בהחלטת הריבית הקרובה. להערכתנו, הריבית בארה"ב תרד ותישאר נמוכה לאורך זמן".

"הסינים מחריפים את מלחמת הסחר והולכים עם ארה"ב 'ראש בראש' עם הפיחות ביואן שמוזיל את המוצרים של סין באמצעות סבסוד מלאכותי של המטבע, בניסיון לקזז את השפעות המכסים של ממשל טראמפ. חזון ההמלכה התיכונה של סין נמצא בהתנגשות ישירה עם חזון 'אמריקה פירסט של טראמפ', ועכשיו גובה ההימור הסיני עלה משמעותית", אמר איל.

"העימות בין ארה"ב לסין הוא בלתי נמנע, כאשר כל הפוגה בו היא זמנית בהחלט. במשחק הפוקר הזה בין המעצמות, לסין יש יד חלשה יותר, כאשר החרפה של העימות תוביל למתחים פנימיים בתוך סין שעלולה לפגוע בשליטה האבסולוטית של המשטר, כאשר ברקע הממשל הסיני צריך להתמודד גם המחאה האזרחית המרשימה של תושבי הונג-קונג".

לדברי איל, "לארה"ב, לה יש גירעון סחר מובנה של 450 מיליארד דולר מול הסינים, אין באמת ברירה אלא להתגונן מול התוקפנות והמניפולציות הסיניות, כאשר ארה"ב של טראמפ נחושה לשנות את מצב הסחר בין הגושים. להערכתנו, סין לא רוצה עימות כולל עם ארה"ב, שעלול לסכן את יציבות המשטר, אבל הסינים גם הבינו שהם חייבים ליצור מנופי לחץ על ארה"ב לקראת המו"מ שיחודש בספטמבר".