ג'נרל מוטורס | פרשנות

טסלה ופורד בעלות הפוטנציאל הגבוה ביותר להפסד ממלחמת הסחר

ענקיות הרכב האמריקאיות הן בין היצואניות המובילות של כלי רכב לסין, יחד עם ב.מ.וו ומרצדס בנץ • אמש מניות הרכב של טסלה, פורד וג'נרל מוטורס התרסקו עם נעילת המסחר בארה"ב

מנכ"ל טסלה אלון מאסק / צילום: ג'ו סקיפר, רויטרס
מנכ"ל טסלה אלון מאסק / צילום: ג'ו סקיפר, רויטרס

לטסלה ופורד יש הכי הרבה מה להפסיד בקרב יצרניות הרכב האמריקאיות, זאת אחרי הודעת ממשלת סין אתמול (ו') כי תטיל מכס בגובה 25% על רכבים תוצרת אמריקה שייכנסו למדינה

כזכור, סין הודיעה אתמול (ו') כי בכוונתה להטיל מכסים חדשים על סחורות אמריקאיות, בסך 75 מיליארד דולר. בכך הסלימה שוב את מלחמת הסחר בינה לבין ארה"ב.

לפי מועצת המדינה של סין, המכסים יהיו בשיעור של של 5% עד 10%, והם ייכנסו לתוקף בשני מועדים: הראשון ב-1 בספטמבר, והשני ב-15 בדצמבר.

עוד נמסר כי יוטל מכס בסך 25% על מכוניות תוצרת ארה"ב, ומכס בסך 5% על חלקי חילוף. שני המכסים ייכנסו לתוקף בתאריך 15 בדצמבר. כתוצאה מכך, מניית ג'נרל מוטורס נפלה אתמול 3.22%, מניית טסלה התרסקה 4.84%, ומניית פורד איבדה כ-3% מערכה.

פלח השוק האמריקאי בסין

לפי אתר CNBC, ענקיות הרכב האמריקאיות הן בין היצואניות המובילות של כלי רכב לסין, יחד עם ב.מ.וו ומרצדס בנץ.

שתי יצרניות הרכב הגרמניות ייצגו 57% מכלל 230,000 כלי הרכב המיוצרים בארה"ב שנמכרו בסין בשנת 2018. פורד ייצגה 20% וטסלה אחריה 7%, כך על פי חברת המחקר LMC Automotive. 

גם לג'נרל מוטורס יש דריסת רגל משמעותית בשוק הסיני, אך לאור זאת שהחברה כבר מייצרת את מרבית רכיביה בסין, מחיר המכס הסיני עליה יהיה קטן בהרבה ביחס למתחרותיה בארה"ב.

על פי LMC, טסלה צפויה להכפיל את היבוא מארה"ב לסין לכמעט 35,000 רכבים בשנת 2019 - הגידול הגדול ביותר של יצרנית רכב כלשהי. פורד, לעומת זאת, צפויה להפחית את היבוא השנה ב -33%.

מנכ"ל טסלה, אלון מאסק, התלונן כי מלחמת סחר בין ארה"ב אינה הוגנת כלפי חברות אמריקאיות. אך מסתבר שייתכן שיצרנית הרכב החשמלי תוכל לשכך את העול של מלחמת הסחר. 

טסלה תמנע חלק ניכר מהעלאת התעריף לאחר שתשלים את בניית המפעל Gigafactory 3 שלה בשנחאי, שעלות הקמתו מסתכמת בכ-2 מליארד דולר. המפעל צפוי להתחיל לעבוד בסוף השנה הנוכחית, בסמוך לפעימה השנייה של הטלת המכסים הסיניים.

על פי טסלה, המתקן החדש בסין יאפשר לחברה, "לייצר כ-3,000 רכבים של דגם ה-Model 3 לשבוע בשלב הראשוני ולעלות עד ל-500,000 כלי רכב בשנה כאשר המפעל יפעל במתכונת מלאה".