בעקבות הלחץ הבינלאומי: בולסונארו שולח כוחות צבא לאמזונס

עדיף מאוחר מאשר לעולם לא? כנראה שכן. אך ההחלטה של נשיא ברזיל הגיעה אחרי נזק כבד שכבר נגרם לחמישית משטח יערות הגשם באמזונס • עפ"י מומחים, המקור לשריפות ביערות הגשם נובע מפעילות של בני אדם • ליערות הגשם תפקיד חשוב במאבק בשינויי האקלים

מפגין בסאן פאולו שורף את המפה של יבשת אמריקה בעקבות אדישותו של נשיא ברזיל לשריפות ביערות הגשם / צילום: רויטרס
מפגין בסאן פאולו שורף את המפה של יבשת אמריקה בעקבות אדישותו של נשיא ברזיל לשריפות ביערות הגשם / צילום: רויטרס

מקץ שלושה שבועות שבהם יער הגשם האמזונס בוער, חתם נשיא ברזיל ז'איר בולסונארו על צו נשיאותי המאפשר לשלוח כוחות צבא שיסייעו בכיבוי האש. הכוחות יישלחו החל מהיום (שבת) לאזורי הגבול ולכפרי הילידים באזור כדי להיאבק בשריפות למשך חודש. לפי הערכות של מדעני סביבה, קרוב ל-20% משטח האמזונס כבר נפגע. יער האמזונס הוא אחת המערכות האקולוגיות החשובות בעולם. הוא מייצר 20% מהחמצן באטמוספירה והכרחי לשם מאבק בשינויי האקלים, כשהוא סופח 140 מיליארד טון פחמן מן האטמוספירה ומאט את קצב ההתחממות הגלובלית.

נראה כי הלחץ הפנימי וכן הבינלאומי אילץ את הנשיא הברזילאי לעשות מעשה. רק שלשום (ה') אמר בולסונארו כי אין לממשלתו די תקציבים כדי לעצור השריפה הענקית, אלא שאז החלו הפגנות במוקדים שונים ברחבי ברזיל וכך גם מול שגרירויות המדינה ברחבי העולם.

פעילי סביבה בהפגנה מחוץ לשגרירות ברזיל בפריז / צילום: רויטרס
 פעילי סביבה בהפגנה מחוץ לשגרירות ברזיל בפריז / צילום: רויטרס

כמו כן, צרפת ואירלנד איימו לבטל את הסכם הסחר העתידי עם מדינות דרום אמריקה ובכללן ברזיל אם ברזיל לא תנקוט בצעדים לבלימת האש. נשיא צרפת, עמנאול מקרון היה ביקורתי הרבה יותר כשצייץ: "הבית שלנו בוער, פשוטו כמשמעו. יער האמזונס - הריאות שמייצרות 20% מהחמצן בפלנטה בוערות. זה משבר בינלאומי". זעקתו של נשיא צרפת הופנתה בין היתר לחברי מדינות ה-G7, "הנושא הזה צריך להיות הדבר הראשון שנדבר עליו בכינוס המדינות". בולסונארו הגיב בציוץ ואמר שמקרון מתערב בעניין פנימי של ברזיל ומדינות האמזונס, עבור רווחים פוליטיים אישיים. נשיא ארה"ב דונלד טראמפ אף שוחח אתמול עם הנשיא בולסונרו, וכתב בטוויטר: "הסכמי הסחר העתידיים שלנו מרגשים מאוד ומערכת היחסים חזקה, ככל הנראה חזקה מאי פעם". עוד ציין טראמפ כי הציע את עזרת ארה"ב בכיבוי השריפות.

מרבית השריפות הן מעשי ידי אדם, כשחקלאים הפועלים למטרות כלכליות של גידול בקר וסויה המשמשת בעיקר להאכלת חיות משק, מציתים אש כדי לברא במהירות שטחים גדולים למטרותיהם. מדען בכיר בסוכנות החלל הברזילאית, אלברטו סטזר, אמר לרשת CNN כי הוא מעריך ש-99% הן מעשי ידי אדם. לפני כשלושה שבועות חוואים רבים הכריזו על "יום אש" כדי לבער אדמות באמזונס כשהם חשים רוח גבית משלטונות ברזיל לברא גם שטחי יער באמזונס המוגדרים כשמורות מוגנות. מאז כניסתו לשלטון, ישנה ירידה בקנסות ובעונשים כלפי בירוא יערות בלתי חוקי. שרים רבים בממשלתו הודיעו כי הם מזדהים יותר עם חברות הפועלות ביער מאשר עם פעילים ירוקים וילידי היער. בחודש שעבר, פיטר בולסונארו את ראש סוכנות החלל הברזילאית, שהציג תמונות לווין ומידע על קצב בירוא היערות העולה מאז כניסתו של הנשיא לתפקיד.

בשנת 2008 הקימה ממשלת ברזיל את "קרן האמזונס", לה תרמו לאורך שנים מדינות ברחבי העולם. הכסף הועבר לארגונים שדאגו לשימור היער. הנשיא בולסונארו הודיע כי כל הכסף שייתרם לקרן יעבור לחוואי הבקר ובכך בעצם הקרן נסגרה. מדיניותו של הנשיא המקהלה על חוואים לברא את יער האמזונס הובילה לכך שממשלות גרמניה ונורווגיה חדלו להעביר כסף לקרן. עד לאחרונה, מאמציה של ברזיל להיאבק בבירוא היערות נחלו הצלחה, בין היתר בזכות פעילות הקרן. משנת 2004 עד 2012 קצב בירוא היערות ירד ב-80%, אך בשל מדיניותו של בולסנארו, העבודה הרבה ותהליכי השיקום יורדים לטמיון.

מפגינים בעיר לימה שבפנמה, השכנה שנפגעה ממדיניות ההזנחה של ממשלת ברזיל ביערות הגשם / צילום: רויטרס
 מפגינים בעיר לימה שבפנמה, השכנה שנפגעה ממדיניות ההזנחה של ממשלת ברזיל ביערות הגשם / צילום: רויטרס

השריפה ביערות הגשם / צילום: רויטרס
 השריפה ביערות הגשם / צילום: רויטרס