נסראללה אחרי התקיפות: "על ישראל לחכות בגבול לתגובה מיידית"

מזכ"ל חיזבאללה אמר כי "מעתה נפיל מל"טים ישראלים", אישר כי שני לוחמים נהרגו בסוריה, אך טען כי לא הייתה זו מטרה איראנית אלא של ארגונו • הוא אמר כי התקרית בביירות היא הפרה ראשונה של הבנות מלחמת לבנון השנייה, וטען כי נתניהו פועל משיקולי בחירות

מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה / צילום: רויטרס
מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה / צילום: רויטרס

מזכ"ל חיזבאללה, חסן נסראללה, הזהיר היום (א') כי "נגמרו הימים" שבהם ישראל תוקפת בלבנון, בעקבות תקרית המל"טים הלילה ואחרי תקיפת חיל האוויר בסוריה. הוא אישר את הדיווחים שלפיהם שני פעילי הארגון נהרגו בתקיפות בסוריה, שלדבריו היו נגד יעדי ארגונו, לעומת גרסת ישראל, שלפיה היה זה יעד איראני. הוא אף איים כי התגובה תהיה מיידית. "על הצבא הישראלי בגבול לחכות לתגובה מיידית", אמר נסראללה.

בחיזבאללה אמרו היום כי שני מל"טים ישראליים התרסקו במעוז הארגון שבדרום ביירות. תושבי המעוז, המגובה על ידי איראן, העידו כי שמעו פיצוץ גדול שלאחריו פרצה שריפה. בחיזבאללה טענו כי אחד המל"טים היה ממולכד ונפילתו גרמה נזק למרכז התקשורת של הארגון. עוד הוסיפו כי אחד מכלי הטיס הישראליים נמצא בידיהם, וכעת אנשי הארגון מנתחים את מסלולו ומנסים להתחקות אחר המשימות שניסה לבצע. בישראל לא התייחסו לטענות חיזבאללה על המל"טים, ששרידיהם פורסמו ברשתות החברתיות.

נסראללה אמר כי הייתה זו תקיפה נגד "מטרה מסוימת", שאותה לא פירט. לדבריו, זאת הייתה ההפרה המסוכנת הראשונה של חוקי הלחימה בין הצדדים מאז תום מלחמת לבנון השנייה בקיץ 2006.

"הנוכחות הרבה בטקס היא התגובה לתקיפה של ישראל", אמר נסראללה בפתח נאומו, שהועבר על מסכי ענק באירוע בהשתתפות תומכי ואנשי הארגון השיעי. "מה שקרה הלילה בסוריה ולבנון הוא התפתחות מסוכנת מאוד". הוא איים - "מעתה והלאה, אנחנו נפיל מל"טים ישראלים בשמי לבנון". לדבריו, "נעשה כל שביכולתנו כדי למנוע את מה שקרה הלילה, בכל מחיר".

נסראללה התייחס בנאומו גם לשורת התקיפות בעיראק, האחרונה שבהן התרחשה ממש במקביל לנאומו. "זו חזרה על אותו תרחיש נגד אל-חשד א-שעבי (המיליציות השיעיות) בעיראק. זה עניין של העיראקים, אבל אנחנו בלבנון לא נאפשר זאת", הדגיש נסראללה. "אם ישראל תהרוג את אחינו בסוריה, אנחנו נגיב על ההרג בלבנון".

הוא אמר כי ראש הממשלה בנימין נתניהו פועל מתוך שיקולים פוליטיים. "נתניהו עסוק בבחירות והוא משחק בדם שלכם", תקף נסראללה. מוקדם יותר ביקר ראש הממשלה ברמת הגולן בליווי הרמטכ"ל אביב כוכבי, ואמר כי ישראל תחשוף התארגנויות איראניות נוספות. "כל מדינה שתאפשר התקפות נגד ישראל תישא בתוצאות, ואני מדגיש, המדינה תישא בתוצאות", הזהיר.

בלבנון הביעו דאגה מהתקרית הלילה בלב ביירות, שהייתה המשמעותית ביותר מאז תום המלחמה לפני 13 שנה. בביירות אמרו כי הם יפנו למועצת הביטחון של האו"ם.

ראש ממשלת לבנון, סעד אל-חרירי, אמר כי זו "מתקפה ישראלית גלויה על הריבונות של לבנון והפרה של החלטה 1701 של מועצת הביטחון של האו"ם", אמר. אל-חרירי קרא לקהילה הבינלאומית למנוע את הפרת ההחלטה, שאושרה בתום מלחמת לבנון השנייה, מצד ישראל. עוד הוסיף כי "התוקפנות הישראלית מאיימת על היציבות האזורית". בהמשך, שוחח אל-חרירי עם שר החוץ של ארצות-הברית מייק פומפאו, שאמר כי יש למנוע הסלמה במצב.

דברים דומים אמר גם נשיא המדינה מישל עאון. "זו תוקפנות בוטה נגד ריבונות לבנון והטריטוריה שלה, ופרק חדש בהפרות הנמשכות של החלטת מועצת הביטחון והוכחה נוספת לכוונותיה התוקפניות של ישראל ופגיעתה ביציבות ובשלום בלבנון והאזור", אמר. "לבנון תנקוט את הצעדים ההולמים".