טבעות אליפות: הכירו את יצרנית המזומנים החדשה של אאודי

ה-Q3 החדש של אאודי מציע עיצוב אטרקטיבי, תא נוסעים מרווח, שלדה נעימה לנהיגה ומנוע 1.5 ליטר טורבו חסכוני באופן מרשים • המחיר בשקלול שיטת "חבילות האבזור" אינו נמוך, אך זה לא ירתיע את החסידים של סמל הטבעות על הגריל המהודר

תערוכת הרכב הבינלאומית של פרנקפורט, שנפתחה השבוע, עשויה להיראות למבקר התמים כמו מפגן של עוצמה, תחכום וחשיבה ירוקה והגיונית. בכל פינה ניצבות מכוניות חשמליות שעתידות להגיע לשוק בקרוב. אלה שטרם "התחשמלו" לחלוטין הסתפקו לפחות בהנעת פלאג-אין או מערכת היברידית קלה.

אבל מאחורי שכבת הביטחון העצמית הדקה הסתתרה פאניקה קולקטיבית של תעשיית הרכב: פאניקה לנוכח מלחמת סחר שגובה מהיצרנים מחיר כבד ומייבשת את השוק הסיני; פאניקה מפני ה"ברקזיט" המתקרב של בריטניה; ובעיקר פאניקה לנוכח התקנות האגרסיביות להפחתה של פליטת ה-CO2, שייכנסו לתוקף באירופה בסוף השנה הבאה.

יצרני הרכב יודעים איך להתמודד עם תקנות הפליטה הללו טכנית - ולראיה גדודי הדגמים המחושמלים. אבל כלי רכב כאלה יקרים יותר לייצור מדגמי בנזין ודיזל בכ-5,000 עד 10,000 אירו לרכב, ונשענים על סובסידיות ממשלתיות שעתידן לא ברור. יתר על כן, כדי לעמוד ביעדי הפליטה הממוצעים של 2021, מכירות כלי הרכב המחושמלים יצטרכו לגדול פי שישה לעומת השנה, וזאת כאשר רוב הלקוחות בשוק העולמי אפילו לא מוכנים לשקול רכישת רכב חשמלי "נטו". לפיכך, אפשר להירגע. את התפקיד במכירות ימשיכו למלא בשנים הבאות רכבי קרוס-אובר מקובלים עם מנועי בנזין ודיזל.

דוגמה טובה היא אאודי. במרכז הבמה שלה בתערוכה ניצבת תצוגה מרשימה של דגמי תצוגה עתידניים עם בינה מלאכותית, שנראים כמו עזרים לסרט מדע בדיוני בחסות תעשיית הקנאביס. אבל הרחק בשוליים ניצבה יצרנית המזומנים האמיתית שלה, שהיא ה-Q3 החדשה.

רכב
 רכב

למחלקת העיצוב של אאודי יש "מגע זהב" ויכולת לגרום גם לקרוס-אובר משפחתי בממדים של יונדאי טוסון להיראות כמו רכב פרימיום נחשק. במקרה של ה-Q3 זה אומר פרופורציות שריריות וספורטיביות בזכות הארכה והרחבה של הגוף בכמה סנטימטרים ובמקביל הנמכת הגג; קשתות גלגלים מסיביות שמארחות חישוקים גדולים ונאים לצד תפיחות וזוויות מתוחכמות בפרופיל הצד; וכמובן חרטום אאודי טיפוסי עם פנסי הייטק צרים ומעוצבים וגריל טרפזי ענק ונוצץ מעל כונסי אוויר מסיביים בפגוש, שנראים כאילו הם מסתירים מאחוריהם לפחות איזה V6 טורבו שמנמן - ולא מנוע 1.5 ליטר משפחתי תמים כמו ברכב המבחן שלנו.

אאודי התייחסה ברצינות לביקורת על תא הנוסעים הצפוף של ה-Q3 היוצאת, ומתחה את בסיס הגלגלים של הדור החדש בקרוב לשמונה סנטימטרים. יחד עם תוספת הרוחב ואפשרות להסיט את המושב האחורי על מסילה על חשבון תא המטען, מקבלים חלל אחורי שיכול לאכלס בנוחות סבירה שלושה מבוגרים עם מרחב רגליים מכובד. יש גם תא מטען גדול וסף כניסה/יציאה נוח למרות הנמכת הגג, ובסך הכול הרכב הרבה יותר ידידותי למשפחות מורחבות.

עיצוב הפנים טיפוסי לאאודי עם מערך פיקוד דיגיטלי רב תכליתי, שמשדרג את המראה אף שאינו גדול ועשיר כמו ב-Q5. יש גם מערכת מולטימדיה שאינה שונה מזו של דגמי פולקסווגן וסיאט, גג פנורמי וחבילת בסיס של מערכות סיוע בטיחותיות כולל בלימה אוטונומית מחוכמת. כל העסק עטוי בגימור עילי וחומרי דיפון באיכות שהמתחרים מנסים, אבל לרוב לא מצליחים, לחקות.

מנגד, מצער לראות שהיצרנית טרם נגמלה משיטת "חבילות האבזור" המרגיזה. כדי לקבל חיישני חניה, מפתח חכם או דלת חשמלית מאחור צריך להוסיף עוד 13 אלף שקל עבור "חבילת נוחות" וכדי לקבל גם מצלמה אחורית - שכמותה יש כיום בכל רכב עירוני - מושבים קדמיים חשמליים ועוד כמה מערכות בטיחות, צריך להוסיף עוד 12 אלף שקל. אבל מכיוון שהלקוחות בארץ מזמינים את החבילות הללו כמעט אוטומטית, ייתכן שזה מפריע רק לנו. 

ה-Q3 ההתחלתית מגיעה לארץ עם מנוע ה-1.5 ליטר טורבו-בנזין המוכר, שמשרת כיום כמעט את כל מותגי קבוצת פולקסווגן. זה לא מנוע מוזיקלי במיוחד, אבל עם 150 כ"ס ו-25 קג"מ, ובשילוב התיבה כפולת המצמדים של הקבוצה, אין לו בעיה להתמודד עם משקל עצמי של קצת פחות מ-1.5 טון לפני נוסעים.

הזינוק מאפס ל-100 קמ"ש מתבצע ב-9.2 שניות סבירות, המנוע מייצר דחף מכובד בעליות ארוכות ויש לו מספיק רזרבות תאוצה לצורך בטוחות. ברירת המחדל המומלצת היא מצב התכנות "ספורט", שאמנם אינו מרגיש ספורטיבי אבל מחדד את תגובת הדוושה ואת ההיגוי. מצב החיסכון מרגיש קצת אנמי, אבל מסייע להשיג צריכת דלק מרשימה מאוד לכלי בקטגוריה הזו. לא נתקלנו בשום קושי לחלץ מה-SUV הזה 15 ק"מ לליטר בתנאי אמת, כולל נסיעה עירונית פקוקה.

כראוי למכונית שניצבת על הפלטפורמה המוצלחת של אטקה, קארוק וטיגואן, ה-Q3 היא מכונית נעימה לנהיגה יומיומית. אמנם גרסת הבסיס מוותרת על הנעת ה"קוואטרו" לטובת הנעה קדמית, במחיר של אובדן "תחושת סופרמן" שמעניקה ההנעה הכפולה של אאודי במצבי קיצון.

אבל גם עם הנעה קדמית השלדה עדיין מעניקה שליטה די מדויקת עם מעט תזוזות מרכב מיותרות בפניות הדוקות, ואיזון מוצלח בין התנהגות לנוחות בעיקר בעיר. הצד החזק שלה הוא שיוט בין עירוני, שאותו היא מבצעת בצורה חרישית ורגועה. מרווח גחון מוגבל יחסית והנעה קדמית אינם מתכון אידיאלי לנסיעה מחוץ לאספלט אבל טיפוס על מדרכות ואיי תנועה מתבצע בקלות יתרה.

גרסת ה-1.5 ליטר של ה-Q3 החדש עולה 254 אלף שקל, לפני חבילות האבזור האמורות. גרסת ה-2 ליטר טורבו, עם 190 כ"ס, הנעה כפולה וביצועים הרבה יותר נמרצים - כ-280 אלף שקל. אלה מחירים די תחרותיים בהשוואה למתחרות מפלח הפרימיום, ובהתחשב בעיצוב ובשימושיות המוגדלת - אין ספק שהוא ימרפק את דרכו לצמרת המכירות בפלח וימלא היטב את ייעודו, כלומר לטפח את שאיפות הסטטוס הציבוריות של פליטי המעמד הבינוני. 

חלק מהמתחרים

ב.מ.וו X1

ה-X1 של ב.מ.וו מעט קצר מה Q3 , גבוה יותר בכמה סנטימטרים וניצב על בסיס גלגלים דומה. הדור האחרון מצויד בעיצוב הפנים המוכר של ב.מ.וו עם שילוב צגים אנלוגיים ודיגיטליים. גרסת הבסיס שעולה 235 אלף מצוידת במנוע שלושה צילינדרים טורבו-בנזין בנפח 1.5 ליטר שמייצר 136 כ"ס, ומאיצה ל-100 קמ"ש ב-9.7 שניות

וולבו XC40

גרסת הבסיס של XC40, שעולה 240 אלף שקל, מצוידת במנוע 2 ליטר טורבו עם 190 כ"ס ו-31 קג"מ ומאיצה ל-100 קמ"ש ב-8.4 שניות. ה-XC40 קצר מה-Q3 אבל רחב וגבוה יותר, וניצב על בסיס גלגלים של 2.7 מ'. הוא מצויד בתא נוסעים עם שלל מערכות בטיחות מדור אחרון.

קאדילק XT4

XT4 החדש מציע ממדים דומים ל-Q3 אבל ניצב על בסיס גלגלים ארוך יותר ב-10 סנטימטרים. ב-265 אלף מציעה גרסת הבסיס הנעה קדמית ומנוע 2 ליטר טורבו עם 237 כ"ס ו-36 קג"מ, שבשילוב עם תיבה אוטומטית בת תשע מהירויות מאיץ את הרכב ל-100 בפחות משמונה שניות. תא הנוסעים מאובזר היטב.