תוכנית המתאר למושב בת שלמה אושרה להפקדה

מדובר בצעד ראשון לקידום והסדרת פיצול מהיר של הנחלות ושימור האופי הכפרי של היישוב • התוכנית מגדירה את מקסימום ההתרחבות של היישוב לסך של 300 יח"ד

 

איתמר בן דוד / צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע
איתמר בן דוד / צילום: דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע

הוועדה המחוזית חיפה אישרה היום (ב') להפקדה את תוכנית המתאר למושב בת שלמה.

המושבה בת שלמה הוקמה בשנת 1889 והיא קרויה על שם אמו של הברון רוטשילד, ואביה, סלומון (שלמה) מאיר רוטשילד. היישוב מורכב מהמושבה הוותיקה וממושב שהוקם בשנת 1950. כביש 67 (ואדי מילק) מפריד בין המושבה למושב. תוכנית המתאר נוגעת למושב ומגדירה את חזון ההתפתחות של היישוב לעשרות השנים הבאות. העורך הראשי ואדריכל התוכנית הוא ערן מבל, שאחראי גם לתוכנית השער הצפוני של חדרה, רובע הפעמון בעפולה ומרכז המבקרים של חברת בז"ן בחיפה.

למעשה, התוכנית המתואמת עם תמ"א 35, מגדירה את מקסימום ההתרחבות של היישוב לסך של 300 יח"ד, בצפיפות מינימלית של 2.5 יחידות לדונם. חישוב זה כולל 3 יח"ד בנחלה, 48 יח"ד בשטח שמוגדר כבר כעת למגורים, עוד 24 יח"ד בשטח חדש ועוד 28 יח"ד בשטח המושבה. התוכנית כוללת הוראות והנחיות שיאפשרו להגדיר את אופיו הכפרי של היישוב.

איתמר בן דוד, יו"ר הוועדה המחוזית חיפה, מבהיר שתוכנית המתאר למושב בת שלמה היא חלק ממדיניות מושכלת שתכליתה התייעלות: "כשנכנסתי לתפקידי זיהיתי שיש הרבה מאוד תוכניות נקודתיות של פיצול נחלה ותוספת יחידה שלישית. אלה תוכניות קטנות כביכול שגרמו למגישים לפנות לוועדה המחוזית ולחכות זמן רב לאישורן. התוכנית לוקחת את היישוב ועושה סדר גם במערך המגורים (יחידת החוכר, יחידת הורים ויחידה שלישית שניתן לפצל לגדלים כמו בהרחבה) וגם בפעילות הלא חקלאית. זו תוכנית חשובה כי משפחות המושב לא יצטרכו לפנות יותר לוועדה מחוזית לפיצול נחלה". בן דוד מדגיש שהכוונה היא לעודד ישובים נוספים במועצה האזורית חוף כרמל לקדם תוכניות מתאר.