ב.מ.וו X1 הוא רכב פנאי משפחתי נוטף סטטוס

העיצוב החיצוני של ה־X1 זכה לטיפול VIP, שראוי לאווזה המטילה ביצי זהב • ברבע מיליון שקל, לפני חבילות אבזור, מקבלים מנוע 1.5 טורבו עם 140 כ"ס וביצועים מתונים, אבל את שוחרי הסטטוס המחיר כנראה לא ירתיע

ה-X1 הוא אחד המייצגים הנאמנים ביותר של המהפך שעברה בשנים האחרונות ב.מ.וו - ובעצם כמעט כל פלח הפרימיום. מדובר ברכב פנאי משפחתי שימושי וידידותי למראה, שהגרסה הפופולרית ביותר שלו בשוק מצוידת בהנעה קדמית ובמנוע בנזין 3 צילינדרים בנפח 1.5 ליטר. בקיצור, הכי רחוק שאפשר מהדימוי המוכר והמושרש של ב.מ.וו כיצרנית של "מכונות נהיגה וביצועים ספורטיביות עם הנעה אחורית".

למרות זאת, ולמרות תג מחיר גבוה בעשרות אחוזים מהמחיר של דגמים פחות מיוחסים עם ממדים ומפרט מקביל, הדור האחרון של ה-X1 הוא אחד הדגמים הנמכרים ביותר של ב.מ.וו אי פעם ולהיט מכירות לא רק במונחים של שוק היוקרה אלא של שוק הרכב בכלל. יותר מ-800 אלף יחידות של רכב הפנאי התמים הזה יוצרו ונמכרו מאז הושק הדור השני ביוני 2015, וכדי לענות על הביקוש הוא מיוצר ומורכב כיום בשבעה מפעלים ברחבי הגלובוס, מהולנד ועד סין.

רכב
 רכב

שינוי חיצוני מרחיק לכת

לפיכך, כאשר הגיעה העת להעניק לו את "עדכון אמצע החיים", זכה ה-X1 לטיפול VIP, שראוי לאווזה המטילה ביצי זהב. הממדים החיצוניים של הדגם היוצא לא השתנו, אבל למעלה מ-4000 רכיבים ומכלולים עודכנו או תוכננו מחדש, כולל תוספת הנדסית יקרה ולא שגרתית בפלח של גרסה היברידית-נטענת חדשה, שבה נדרש תכנון מחודש של השלדה לצורך הכלת הסוללה הגדולה.

גם השינוי החיצוני מרחיק לכת יותר מהמקובל ב"עדכון תקופתי". הפרופורציות וקווי המתאר הכלליים אמנם לא שונו מהותית, אבל החרטום עבר טרנספורמציה מקיפה עם פנסי LED חדשים ומתוחכמים, גריל ששטחו כמעט הוכפל ופגושים עמוקים יותר עם פתחי אוורור מוגדלים וקרביים.

את חבילת "תסתכלו עליי" משלימים חישוקי 18 אינץ' נאים (בדגם המבחן), פנסי זנב מודגשים ששוכפלו מה-X5 החדש, מפלטים גדולים יותר ומערכת תאורה בתוך המראות שמקרינה "X1" גדול על המדרכה, רק למקרה שמצאתם חניה בכניסה למועדון לילה אופנתי. אם כל זה עדיין לא ייצר לכם מספיק תשומת לב או זהות מותג, ב.מ.וו תשמח לשלוח את היד עמוק יותר לכיסכם ולספק לכם חבילת ספורט קוסמטית עם שלל עזרים קוסמטיים. אבל גם בלעדיה הרכב נוטף סטטוס למרחוק.

תא הנוסעים עבר שינוי מקיף הן בחומרה והן בתוכנה. עמדת הפיקוד נראית כעת כמו גרסה מוקטנת של ה-X3 החדש עם לוח מחוונים מבוסס LCD, ששומר על המראה המסורתי של ב.מ.וו, ונוסף מסך מולטימדיה שסוף סוף מיישר קו עם התעשייה ומציע קלט מגע. העיצוב הכללי עדיין נאמן לקו הסולידי של המותג, ואף שאינו מחצין פאר מסוגנן כמו אצל מרצדס, הוא משדר תחושת פרימיום בזכות שימוש נרחב בדיפונים רכים, שיבוץ נדיב של עור, עץ ומתכת כסופה, מרווחים הדוקים בין המשטחים ובידוד רעשים מרשים.

מרחב הפנים נותר ללא שינוי מהותי כולל סף כניסה ויציאה בגובה נוח מאוד לכל הגילאים, ומרחב ראש/כתפיים שיענה על רוב הדרישות של ארבעה מבוגרים ממוצעים מלפנים ומאחור פלוס נוסע חמישי מזדמן - רצוי רזה. תא המטען רחב, שימושי ונוח להטענה.

מודל 2019 זכה לשדרוג באבזור התקני ומצויד כעת במערך די מקיף של מערכות סיוע אקטיביות לנהיגה (בלימה אוטונומית) ויש גם חלון גג חשמלי וחישוקי 17 אינץ'. אבל כדי לקבל אביזרים די אלמנטריים כיום בפלח, כמו מצלמה לנסיעה לאחור, בקרת שיוט, פתיחה חשמלית לדלת האחורית (חיונית בהתחשב במשקל הדלת) ועוד, צריך לרכוש חבילות אבזור בשווי עשרות אלפי שקלים מעבר למחיר הבסיס. זו גישה שיווקית מרגיזה ואליטיסטית שטיפוסית ליצרני הפרימיום. יום אחד, די בקרוב להערכתנו, זה יעלה להם באובדן נתחי שוק למותגים עממיים.

כל סדרת המנועים בסדרת X1 המחודשת עברה התאמה לתקני הפליטה המתקדמים של אירופה, אם כי השינויים בנתוני מנוע ה-1.5 ליטר די מינוריים. ההספק צמח ב-6 כוחות סוס ל-140 כ"ס, המומנט השתפר במעט וצריכת הדלק פחתה. התאוצה מאפס ל-100 קמ"ש נותרה כמעט זהה, כ-9.6 שניות, אך השידוך לתיבה כפולת מצמדים בת 7 מהירויות, כמו ב"מיני" עם המנוע הזה, מעניק כעת תחושה של מרץ נעורים מרשים שחסרה לדגם הבסיס היוצא - בעיקר בתאוצות ביניים בטווח המהירויות השימושי שבין 60 ל-140 קמ"ש.

ידידותי לנהיגה ונטול ריגושים

במצב התכנות הספורטיבי הורדות ההילוכים זריזות וחלקות ואפשר לשמור על דחף מכובד בעליות ארוכות ותלולות. השיוט במהירויות בין עירוניות גבוהות שלו מאוד ובמסלול ישראלי טיפוסי נמרץ השגנו כ-12 ק"מ לליטר - נתון מכובד לרכב פנאי של 1.5 טון. כדי להתקרב לממוצע המוצהר של כ-17 ק"מ לליטר, צריך להיצמד למצב התכנות החסכוני ביותר ולהתעלם מהפיתוי המתמיד לשחרר את פוטנציאל הביצועים.
140 כוחות סוס רחוקים מלאתגר את שלדת ההנעה הקדמית של ב.מ.וו והתחושה הכללית היא של רכב יציב, ידידותי לנהיגה לבני כל הגילאים ונטול ריגושים. כיול המתלים נוטה לצד הנוקשה אך עדיין מספק שיכוך זעזועים סביר, גם עם חישוקי 18 אינץ', על רוב המהמורות, למעט פסי הרעדה, שעשויים להקפיץ כהוגן את הרכב על יושביו.

פיצוי על הכיול הנוקשה מספקת התנהגות כביש רהוטה ונעימה על כבישים מתפתלים עם נטיית גוף מזערית, אחיזה גבוהה והעברות משקל חינניות. אין כאן תחושת "צעידה על המגבלות" של רכבי הנעה אחורית חזקים וגם לא תחושה של אחיזה אולטימטיבית, שמספקת הנעה כפולה. אבל ההיגוי מאוזן היטב והנהג נשמר בתמונה. עם מרווח גחון של כ-18 ס"מ זה לא רכב הרפתקאות, אך הוא צלח ללא קושי את מבחן הדילוג מעל מדרכה גבוהה לעבר מקום חניה מאולתר, רחוק מעיניהם של הפקחים.

מחירי רכבי הפרימיום בארץ ממשיכים בזחילה מתמדת מעלה וגם מחיר הבסיס של הב.מ.וו X1 בגרסת ה-18 ההתחלתית ניצב כעת על 245 אלף שקלים ומטפס עד 281 אלף בהתאם לחבילת האבזור. רבע מיליון שקל הם רף כניסה בהחלט לא נמוך לעולם רכבי הפנאי של ב.מ.וו ובמחיר הזה אפשר לרכוש בארץ כלים יותר גדולים, חזקים, מרווחים והרבה יותר מאובזרים ללא הסמל הנכסף בחרטום. אבל ספק אם זה יעצור את הטיפוס הבלתי נלאה של הלקוחות הטיפוסיים במעלה סולם הסטטוס. 

חלק מהמתחרות

אאודי Q3

אאודי Q3 החדש, שנחת בארץ לאחרונה, עבר גם הוא טיפול קוסמטי שנועד להעניק לו נוכחות כביש בולטת יותר והוא מציע ממדים חיצוניים ופנימיים די דומים ל-X1. ב-254 אלף שקל מקבלים את דגם הבסיס עם מנוע 1.5 ליטר טורבו, שמייצר 150 כ"ס ו-25 קג"מ, אם כי גם כאן חבילות אבזור יכולות להוסיף עשרות אלפי שקלים למחיר הפתיחה

לקסוס UX

המתחרה החדש בפלח נמוך ב-4 ס"מ מה-X1, אך ארוך ורחב יותר ומציע תא נוסעים מרווח, מאובזר ומפואר גם בגרסת הבסיס. מלבד ההנעה ההיברידית המוכרת קיימת גם גרסת 2 ליטר בנזין, שמייצרת 173 כ"ס ו-21 קג"מ, משודכת לתיבה רציפה ומאיצה מאפס ל-100 ב-9.2 שניות. מחירה 205 אלף שקל

וולבו XT40 T4

240 אלף שקל עולה גרסת ה-T4 ההתחלתית של ה-XT40 עם ממדים חיצוניים שתואמים את הפלח וממדים פנימיים מכובדים הודות לבסיס גלגלים של 2.7 מ'. עיצוב הפנים פחות מפואר ואיכותי משל הגרמניות אולם יש ערכה בטיחותית מקיפה ומנוע 2 ליטר טורבו עם 190 כ"ס ו-30 קג"מ כסטנדרט