לפיד: "אפשר להקים ממשלה ביומיים. אדם אחד עוצר הכול"

ח"כ יאיר לפיד האשים את בנימין נתניהו בפלונטר הפוליטי בפוסט שפרסם בפייסבוק • "כל מה שאומרים לו זה שהוא לא יוכל להיות ראש ממשלה בשנתיים הקרובות"

יאיר לפיד ובני גנץ / צילום: שלומי יוסף
יאיר לפיד ובני גנץ / צילום: שלומי יוסף

ח"כ יאיר לפיד, מספר 2 במפלגת כחול לבן, כתב הבוקר (ד') בעמוד הפייסבוק שלו שאין בעיה להקים ממשלה המבוססת על 79 חברי כנסת, של כחול לבן, הליכוד, ישראל ביתנו והעבודה, אך הדבר נחסם על-ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו. "אפשר להקים את הממשלה ביומיים. היא תהיה יציבה כלכלית ואזרחית. אדם אחד עוצר הכול", כתב לפיד.

לדבריו, "את כל זה עוצר אדם אחד, עם שלושה תיקים פליליים חמורים, חשוד בשוחד, מרמה והפרת אמונים. כל זה עוד לפני שנחקרה לעומק המעורבות שלו בפרשת הצוללות. אם האיום האיראני הוחמר, זה קרה במשמרת שלו. אם הגירעון יצא משליטה, זה קרה במשמרת שלו".

עוד כתב לפיד: "לפני חודש נתניהו סיפר לנו שמצבה של מדינת ישראל מעולם לא היה טוב יותר. השבוע הוא טוען שהכול בקריסה, ושהאיום האיראני קרוב מתמיד. אפילו אם זה היה נכון, נתניהו במצבו הנוכחי הוא האדם האחרון שאפשר לסמוך עליו שיוביל אותנו. הוא עסוק מדי בענייניו הפליליים, הוא לחוץ מדי, כבר אין לו את שיקול-הדעת שהיה לו פעם. מה הטענה שלו בעצם? שהמדיניות שלו נכשלה לגמרי, אז צריך לתת לו להמשיך בה?".

ביום השבעת הכנסת ה-22 הודיע לפיד כי הוא לא יתעקש על קיום הרוטציה בינו לבין גנץ, כאשר תפקיד ראש הממשלה אמור להתחלק בין גנץ לנתניהו. לפיד מסביר בסטטוס שלו כי בסידור אליו שואפת מפלגת כחול לבן, נתניהו לא יוכל להיות ראש הממשלה בשנתיים הקרובות. "כל מה שאומרים לו זה שהוא לא יוכל להיות ראש ממשלה בשנתיים הקרובות, עד שענייניו המשפטיים יתבררו. אני מבין שהוא לא מת על זה, אבל זה מה שהמדינה צריכה. והמדינה חשובה יותר".

לפיד ממשיך ומשבח את גנץ ואת היכולות שלו ומציין כי רק נתניהו הוא החסם. "אדם אחד מונע את זה. אפילו לא מבקשים ממנו ללכת הביתה".

לפני ראש השנה פרסם נתניהו הודעה לפיה לא יחזיק במנדט להרכבת הממשלה במשך 28 ימים סתם, אם לא ימצא דרך להרכיב ממשלה, אך כעת, 7 ימים לפני סוף התהליך, נראה כי נתניהו אינו מתכוון להודיע כי כשל בהרכבת ממשלה, אלא הוא ממתין לחלוף הזמן.

אם עד ליום רביעי הבא נתניהו לא יצליח להרכיב ממשלה, הנשיא ראובן ריבלין יקיים התייעצויות טלפוניות ויטיל על האדם הבא את אפשרות הרכבת הממשלה. יו"ר כחול לבן, ח"כ בני גנץ, יקבל את ההזדמנות, על אף שכמו במקרה של נתניהו עם 55 ממליצים, גם לגנץ יש רק 53 ממליצים, ויהיה לו קשה להגיע לרף ה-61, במיוחד שחלק ממליציו הם חברי המשותפת שאינם מתכוונים לשבת בקואליציה בכל מקרה. 

ליברמן: "קודם שיפרקו את הגוש החרדי-משיחי, ואז נדבר"

גם יו"ר ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן, פרסם הבוקר הודעה בעמוד הפייסבוק שלו, לפיה הליכוד לא הגיב לפנייתו לקיים משא-ומתן על קווי היסוד להקמת ממשלת אחדות. "עד לרגע זה לא התקבלה שום תגובה לפניית ראש צוות המשא-ומתן של ישראל ביתנו, ח"כ פורר", כתב ליברמן.

לדבריו, "המסקנה מכך היא שאת הליכוד לא מעניינים קווי יסוד או הקמת ממשלת אחדות, אלא אך ורק כיסא ראש הממשלה וכיסאות השרים. למשא-ומתן על כיסאות, שיחפשו פרטנרים אחרים. ירצו לדבר על מהות, אנחנו זמינים בכל רגע נתון".

ליברמן התייחס גם לטענת הליכוד בימים האחרונים, כאילו ליברמן ייתן יד להקמת ממשלה על בסיס 44 חברי כנסת, עם תמיכה מבחוץ של הרשימה המשותפת. "אין לנו שום כוונה להתייחס לא לספין הזה ולא לספינים אחרים", כתב ליברמן. "קודם שיפרקו את הגוש החרדי-משיחי, ואז נדבר על הכול".