בדרך לפשרה: שופט זימן את מנכ"לי טבע וחברות התרופות האחרות לדיון לפני המשפט

שופט פדרלי זימן בכירים מהחברות על מנת לדון בפיצויים שהחברות מציעות • טבע תשלם 29 מיליארד דולר, כחלק מהסכם הפשרה, בתרופות ובשירותי הפצה - כך עפ"י מקורבים לעסקה

קאר שולץ, מנכ"ל טבע / צילום: שלומי יוסף
קאר שולץ, מנכ"ל טבע / צילום: שלומי יוסף

נראה שכולם רצים לעבר עסקה: חברות התרופות, ביניהן טבע, הממשלות המקומיות וכן נציגי הערים והמחוזות. עכשיו, בכירים מהחברות ייפגשו עם שופט פדרלי במטרה לרקום עסקה שתיישב יותר מ-2,500 תביעות בשווי עשרות מיליארדי דולרים.  

השופט דן פולסטר ביקש מבכירי בחברות התרופות המובילות לפגוש עורכי דין של ערים, מדינות ומחוזות בבית דינו בקליבלנד היום (ו') בבוקר, כך מדווחים אנשים המקורבים לנושא. פולסטר אחראי על תיקים שהגישו ערים ומחוזות, והוא דוחף את כל הצדדים להגיע להסדר מתמשך. 

החברות - חברות הפצת התרופות McKesson Corp ,AmerisourceBergen Corp וקרדינל הלת' (Cardinal Health) וטבע - הם בין הנתבעות במשפט שצפוי להתחיל אצל השופט פולסטר ביום שני. המשפט, שצפוי להתוות את הדרך בכל הנוגע למקרים דומים, מערב שני מחוזות באוהיו, חלק קטן ממאות תובעים, שמנסים להוכיח את אשמתם של חברות התרופות בתופעת ההתמכרות למשככי כאבים (אופיואידים). 

חברת תרופות אחרת, ג'ונסון וג'ונסון, מעורבת גם היא בדיונים על פשרה רחבה יותר, אך בנוגע למשפט באוהיו, הגיעה להסכם של 20 מיליון דולר על מנת להימנע מהמשפט. 

נכון לעכשיו, אין עדיין מידע מדויק לגבי גובה הצעת הפשרה, אך ההערכה היא שמדובר בכ-50 מיליארד דולר, כך אומרים מקורבים. הסכום הזה כולל 18 מיליארד דולר שישולמו במהלך 18 שנים מחברות ההפצה, ועוד 4 מיליארד דולר מחברת ג'ונסון וג'ונסון. 

טבע, לעומת זאת, תשלם את חלקה בתרופות ושירותי הפצה בשווי של 29 מיליארד דולר - דבר המעורר סקפטיות מצד כמה מדינות בנוגע לחלקה של טבע בפשרה. 

אחת מהחברות הראשונות בהן התמקדו התביעות, Purdue Pharma LP, יצרנית אוקסיקונטין, הגישה בקשה לפשיטת רגל בניסיון לעמוד בהסכם שמוערך בין 10 ל-12 מיליארד דולר, כולל 3 מיליארד מחברי משפחת סקלר, בעלי החברה. אך לא כל התובעים מרוצים מהסכם הפשרה, שכן הם חושבים שהוא לא תקיף מספיק עם האחריות והאשמה שמוטלת על החברה. 

התביעות נגד חברות התרופות נערמות מאז 2017, ומגיעות ממדינות, ערים ומחוזות שמנסות לעמוד בעלויות של טיפול בהתמכרויות למשככי כאבים - כולל לחץ על שירותי הרווחה והחירום. 2,500 התביעות הוגשו על ידי מדינות, ערים, מחוזות, בתי חולים, שבטים של אמריקנים-ילידים, וכן כמעט וכל תובע מחוזי של מדינה בארה"ב. ריבוי התובעים מוביל לחיכוכים ומחלוקות שכן לא כולם תומכים בעסקה המתגבשת. 

מהחברות לא נמסרה תגובה.