דיון מכריע בפרלמנט הבריטי: האם לאשר הסכם ה"ברקזיט"

זוהי הפעם הראשונה שהפרלמנט הבריטי יושב בשבת מאז המלחמה עם ארגנטינה ב-1982 • הסיכויים שהעסקה תאושר גברו בשעות האחרונות, אחרי שקבוצת האולטרה-שמרנים בתוך המפלגה השמרנית, שקראו ל"ברקזיט" נוקשה יותר והתנגדו לעסקה של תרזה מיי, הודיעו כי יתמכו בעסקה של ג'ונסון

ראש ממשלת בוריס ג'ונסון בהצבעת פרלמנט / צילום: Jessica Taylor, רויטרס
ראש ממשלת בוריס ג'ונסון בהצבעת פרלמנט / צילום: Jessica Taylor, רויטרס

פחות משבועיים לפני תאריך הפרישה המתוכנן של בריטניה מהאיחוד האירופי, הפרלמנט הבריטי יצביע היום (ש') אם לקבל או לדחות את הסכם ה"ברקזיט" שגיבש ברגע האחרון ראש הממשלה בוריס ג'ונסון. בישיבה מיוחדת שנפתחה היום בצהריים, הראשונה שמתקיימת בשבת מאז מלחמת פוקלנד ב-1982, צפויים חברי הפרלמנט - שהצביעו בעבר שלוש פעמים נגד הסכם ה"ברקזיט" הקודם שגיבשה תרזה מיי - להכריע אם לקבל את המתווה שגיבש ג'ונסון.

הסיכויים שהעסקה תאושר גברו בשעות האחרונות, אחרי שקבוצת האולטרה-שמרנים בתוך המפלגה השמרנית, שקראו ל"ברקזיט" נוקשה יותר והתנגדו לעסקה של מיי, הודיעו כי יתמכו בעסקה של ג'ונסון. בכך, הם התפצלו לראשונה מהעמדה של המפלגה הדמוקרטית-יוניוניסטית הצפון-אירית, שקראה להתנגד להסכם. גם כמה "מורדים" מהלייבור ומהליברל-דמוקרטים שבאופוזיציה הודיעו כי יצביעו בעד העסקה. כלי התקשורת בבריטניה חישבו כי המרוץ יהיה צמוד, אך כי אפשרי שהצעת הממשלה תעבור על חודם של קולות בודדים.

גם אם העסקה תעבור, ישנו סיכוי כי ה"ברקזיט" יידחה בתקופה לא ידועה, אם תיקון לחוק שיזמו חברי פרלמנט מהאופוזיציה והקואליציה יחד יעבור ביחד עם ההצבעה על החוק. יושב ראש הפרלמנט ג'ון ברקו, הודיע היום כי הפרלמנט יצביע על ההצעה, הקובעת כי לא יתבצע "ברקזיט" כל עוד כל ההליכים החוקיים וההצבעות על ההסכם יאושרו. ממשלת ג'ונסון איימה כי אם הפרלמנט יצביע בעד התיקון, היא תשים קץ לדיון ולא תעלה את ההצעה להסכם לסדר היום.

ג'ונסון נאם היום בפתיחת הדיונים וקרא לפרלמנט לאשר את ההסכם "שמאפשר לכל הממלכה המאוחדת לצאת מהאיחוד האירופי" ו"לשים קץ לסכסוך ולפילוג שאפיינו את הדיונים עד כה". הבשורה הגדולה של העסקה היא מה שהוסר ממנה - מנגנון ה"בקסטופ" באי האירי, שאיים להפוך את בריטניה לכפופה לחוקי המכס והמסים של האיחוד האירופי מבלי זכות לשים קץ לכך באופן עצמאי. מאז שמיי הציגה את ההסכם, בנומבר 2018, היה ה"בקסטופ" מוקד הביקורת, בהתחלה מצד שרים בממשלתה, אחרי זה מצד הצפון-אירים עצמם, שתמכו בממשלתה, ולבסוף בפרלמנט, שדחה את ההסכם בהצבעה שלוש פעמים.

המנגנון שגיבש צוותו של ג'ונסון קובע שורת חוקים שיהפכו את צפון אירלנד למי שנחשבת מבחינה חוקית לחלק מאיחוד המכס של הממלכה המאוחדת, אך "דה פקטו" תהיה כפופה לחוקי המכס והמע"מ של האיחוד האירופי. המפלגה הצפון-אירית מתנגדת לעסקה משום שלדבריה הדבר יגרור "ירידה ברמת החיים" של הצפון-אירים בשל הצורך לפקח על הסחורה שמגיעה מבריטניה, ובשל הפגיעה הסמלית באחדות הממלכה. ההסכם החדש קובע כי הגוף השולט בצפון אירלנד יוכל לשים קץ ל"סידורים המיוחדים" בהצבעה מדי ארבע שנים.

סקרים שפורסמו בתקשורת הבריטית ביממה האחרונה מצביעים על כך שהציבור תומך באישור העסקה היום בפרלמנט. כ-41%, לפי סקר אחרון, תומכים באישור, לעומת 23% שמתנגדים לו.

אם יאושר ההסכם, ייכנסו האיחוד האירופי ובריטניה לתקופת הסתגלות שבה הסחר יתנהל ללא הפרעה וללא מכסים או תעריפים חדשים לפחות עד דצמבר 2020. תקופה זו יכולה להתארך לשנתיים, וייתכן שאף מעבר לכך, אם הדבר יהיה דרוש. במהלך תקופת ההסתגלות לא יהיו שינויים גם בכניסה לבריטניה לבעלי אזרחות אירופית, הביטוח הרפואי ימשיך להיות תקף גם בבריטניה וגם באיחוד, ולמעשה - לא יורגש הבדל משמעותי בחיים היומיומיים. כמובן, בריטניה לא תהיה חלק יותר מהאיחוד האירופי ולא תיקח חלק בהליכי קבלת ההחלטות בו. במהלך תקופה זו ידונו שני הצדדים בהסכמי סחר מקיפים.