צוקרברג: סיכלנו ניסיון רוסי ואיראני להתערב בבחירות 2020

בראיון ל-NBC אמר צוקרברג כי הקמפיינים שאותרו היו מתוחכמים, וכי נבלמו גם ניסיונות התערבות סיניים • פייסבוק הודיעה כי הסירה מעל 50 רשתות ברחבי העולם לקראת הבחירות המקדימות לנשיאות ארה"ב במפלגה הדמוקרטית

מארק צוקרברג / צילום: רויטרס Leah Millis
מארק צוקרברג / צילום: רויטרס Leah Millis

מנכ"ל פייסבוק מארק צוקרברג חשף היום כי החברה סיכלה ניסיון התערבות בבחירות 2020 בארה"ב מצדן של רוסיה ואיראן. צוקרברג, שאמר את הדברים בראיון ל-NBC News, ציין כי החברה זיהתה קמפיינים, שלהערכתם היו אמורים להיות בסיס למניפולציות בעתיד. "הקמפיינים שנמצאו הם מתוחכמים", הוסיף צוקרברג.

פייסבוק חשפה היום את תוכניתה במלחמה בהתערבות בחירות בארה"ב בשנת 2020. מעתה יהיה תיוג ברור של ידיעות שמפורסמות על ידי כלי תקשורת הנמצאים בבעלות מדינות. צוקרברג ציין כי פייסבוק זיהתה שגם סין ניסתה להתערב במספר מערכות בחירות, אבל החברה בלמה את המאמצים הללו. "חלק מהסיבה שאני מרגיש ביטחון לקראת הבחירות הוא שאנחנו ממלאים תפקיד בבלימת מאמצים כאלו בכל מערכת בחירות חשובה בעולם מ-2016, בצרפת, בגרמניה, באירופה בכלל, בהודו, במקסיקו, בברזיל", הוא אמר בראיון.

"הצלחנו לזהות את הניסיונות האלו באופן יזום ולנטר אותם. זה מעיד על כך שהמערכת שלנו מתקדמת בהרבה מכפי שהייתה בעבר", הוא אמר. החברה הודיעה על ממצאיה בפוסט שפורסם בבלוג של הרשת החברתית, וציין כי היא הסירה ארבע רשתות של חשבונות, עמודים וקבוצות בפייסבוק ובאינסטגרם שעסקו ב"התנהגות לא אותנטית ומתואמת".

נמצא כי מקור שלוש מהרשתות באיראן, ומקור הרביעית ברוסיה. מפייסבוק נמסר כי היא הסירה למעלה מ-50 רשתות ברחבי העולם לקראת הבחירות המקדימות לנשיאות ארצות הברית במפלגה הדמוקרטית.

הקו האחיד של פייסבוק: החברה היא חלק מהפיתרון ולא מהבעיה

פייסבוק סובלת מביקורת רבה על היכולת להשפיע דרכה על דעת הקהל, בין השאר בגלל הכשלון שלה בזיהוי ניסיונות ההשפעה על הבחירות בארה"ב ב-2016 מצדם של גורמים רוסיים. בפייסבוק סובלים באופן כללי מקריאות גוברות להשית על החברה רגולציה, והיא שומרת על קו אחיד - החברה היא חלק מהפיתרון ולא מהבעיה. לפי פייסבוק, יש לה אפשרות להשקיע סכומי עתק בנושא, בניגוד לחברות קטנות יותר.

כך, צוקרברג אמר בחודש יולי לעובדי החברה כי כי פירוק החברה רק יפגע באופן בו היא מתמודדת עם סוגיות כמו התערבות זרה בבחירות, וציין את המתחרה טוויטר: "טוויטר לא יכולה לעשות עבודה טובה כמונו, הם מתמודדים עם אותם נושאים אבל לא יכולים להשקיע כמונו. ההשקעה שלנו בתחום בטיחות המשתמשים גדולה יותר מעל ההכנסה שלהם", אמר. הקלטה של השיחה הזאת נחשפו באתר The Verge.

מי שאחראי על אבטחת מערכות בחירות הוא הישראלי גיא רוזן. בראיון שנערך עמו ב"גלובס" לפני מערכת הבחירות בישראל באפריל אמר רוזן: "לפני כמה שנים לא היו הרבה אנשים שעבדו על טיפול בתכנים בעייתיים, הבינה המלאכותית הייתה לא בשלה לסוג העבודה שנדרש, ומאז אנחנו עוברים מעבודה ריאקטיבית, שהיינו צריכים שמישהו ידווח על בעיה, למצב שאנחנו פרואקטיביים ומחפשים את הדברים לפני שמישהו דיווח או אפילו ראה אותם, מוסיף רוזן. החברה עברה שינוי ענק באופן ההתייחסות לנושאים הללו. זה חשוב לנו מאוד", הוא אומר.