שמש והטבות מס: כך מנסה יוון למשוך מיליונרים מרחבי העולם

מי שיעתיק את עסקיו ליוון, ישקיע כחצי מיליון אירו ויגור בה יותר מחצי שנה ישלם רק 100 אלף אירו על כל הכנסותיו • התוכנית נועדה להזרים הון זר למדינה, שעדיין נאבקת בקשיים כלכליים

אתונה / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב
אתונה / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

הממשלה היוונית חשפה תוכנית חדשה להזרמת הון למדינה - משיכת פנסיונרים מרחבי אירופה ומיליונרים מרחבי העולם על ידי שורת חוקי מס חדשים שיהפכו את המגורים ביוון למשתלמים. הממשלה השמרנית-ליברלית החדשה, שעלתה לשלטון לפני ארבעה חודשים, מקדמת בפרלמנט בימים אלה רפורמה כוללת במסים, חלק מקמפיין הבחירות המוצלח שלה, שכוללת הורדת מסים לעסקים ולתושבים, אך גם שורה של צעדים מפתיעים שנועדו לפתות עשירים מרחבי העולם להעתיק את מגוריהם - ולהעביר את כספם - ליוון.

יוון נחלצת באטיות מהמשבר הכלכלי שפרץ ב-2009, שבמהלכו המדינה כמעט פשטה רגל ובסופו של דבר נזקקה להלוואות חילוץ של עשרות מיליארדי אירו מגופים בינלאומיים, לקיצוצים שהביאו לירידה ממשית ברמת החיים במדינה ולהעלאת מסים. גם בימים אלה היא משתרכת מאחורי שותפותיה למשבר - פורטוגל וספרד, בין השאר, שהתאוששו בצורה מרשימה יותר. יחס החוב-תוצר של הממשלה היוונית הוא עדיין הגבוה ביותר בגוש, האבטלה היא הגבוהה ביותר באיחוד האירופי, והצמיחה החזויה השנה תעמוד על 1.8% צנועים.

חוסר שביעות הרצון מהמצב הכלכלי ומהאופן שבו מפלגת השמאל הפופוליסטית "סיריזה" הנהיגה את המדינה בשנים האחרונות, הוביל ביולי האחרון לחילופי שלטון בבחירות שהוקדמו, ולתמיכה גוברת במפלגת "דמוקרטיה חדשה" השמרנית-ליברלית העומדת כעת בראשות הממשלה. המפלגה הבטיחה רפורמה כלכלית הכוללת קיצוצי מסים והקלה על מעמד הביניים הנאבק.

בואו לגור, תקבלו פטור ממס

בצעד נוסף, בניסיון להביא הון זר חדש למדינה, מכוונת כעת הממשלה למשיכת שתי אוכלוסיות יעד: פנסיונרים אירופיים ומיליונרים מרחבי העולם. לפי התוכנית החדשה, כל פנסיונר מהאיחוד האירופי שיעבור ליוון יקבל פטור מלא ממס הכנסה לעשר השנים הקרובות. פטור זה יהיה תקף גם על הכנסה שאינה הפנסיה שלו. כך למשל, פנסיונר גרמני הסוחר בבורסה אחרי פרישתו יוכל לגור ביוון השמשית במשך חצי שנה, ולא ישלם כלל מס על הכנסותיו הפוטנציאליות מהמסחר או על הפנסיה שהוא מקבל מממשלת גרמניה.

לגבי מיליונרים, מיליארדרים או סתם בעלי אמצעים שמעוניינים להגר למדינה, מי שיעבור ליוון וישקיע כחצי מיליון אירו במדינה בשלוש השנים הקרובות (באמצעות רכישת בית או השקעה בחברה) ישלם מס הכנסה מקסימלי של 100 אלף אירו בשנה, לא משנה כמה היו הכנסותיו הגלובליות. מי שישקיע יותר, ישלם פחות מס: מי שישקיע במדינה 1.5 מיליון אירו ישלם רק 50 אלף אירו על הכנסתו הגלובלית, ומי שישקיע 3 מיליון - ישלם רק 25 אלף אירו.

ההשקעה הזרה ביוון קרסה אחרי המשבר הכלכלי של 2009, והיא עומדת כיום על כ-11% מהתמ"ג, לעומת שיעור כפול מזה לפני המשבר.

הרעיון שלפיו יוון, שנשלטה עד לא מכבר על ידי מפלגת שמאל-פופוליסטית ושידעה חילופי שלטון מרובים בעשור האחרון על רקע המשבר הכלכלי, יכולה לשמש מקלט בטוח למיליונרים, עשוי להישמע מופרך למשקיעים בינלאומיים. זו הסיבה שהממשלה הנוכחית מציעה לכלול ברפורמה סעיף בחוק שמבטיח את יישומה ל-15 השנה הבאות, לא משנה איזו ממשלה תשלוט ביוון. סעיף זה נועד להרגיע את החששות של המיליונרים, שאמורים כעת לקנות בתי יוקרה באיי יוון ובאתונה מפני "סיבוב" נוסף של הגלגל בבחירות הבאות.

התנאים היחידים שמציבה הממשלה למהגרים הפוטנציאליים הם להעביר את עסקיהם ליוון, ולהפוך את המדינה למרכז חייהם. לפי חוקי המס המקומיים, המשמעות היא שהייה ביוון יותר מ-183 ימים בשנה.

ראש הממשלה היווני, קיריאקוס מיצוטאקיס, לא רק גיבש את התוכנית אלא גם שיווק אותה במהלך ביקור בן ארבעה ימים בסין בשבוע שעבר. אתמול הגיע נשיא סין, לי ג'ינפינג, לביקור גומלין בן שלושה ימים ביוון.

ויזת זהב לרוכשי נדל"ן

כמו פורטוגל וקפריסין, גם יוון מציעה "ויזת זהב" - תושבות קבע לכל מי שרוכש נדל"ן במדינה בשווי 250 אלף אירו. תושבות זו מאפשרת תנועה חופשית בכל גוש שנגן, שיוון חברה בו, וכן קבלת דרכון יווני אחרי מספר שנים. יוון חילקה כ-15 אלף ויזות כאלה מאז השקת התוכנית לפני חמש שנים. לפי הנתונים הרשמיים, יותר משני שלישים מהן חולקו לאזרחי סין.

תזמון השקת התוכנית גם מביא בחשבון את החשש של מיליארדרים בלונדון מפני הבחירות הקרובות בממלכה ומפני הסיכוי (הנראה קלוש בשלב הזה), שמפלגת הלייבור תנצח בבחירות. ה"גרדיאן" דיווח בשבוע שעבר כי התושבים הזרים העשירים בממלכה - רוסים, תושבי מדינות המפרץ, סינים ובני לאומים שונים - כבר הכינו תוכניות מגירה להעברת ההון שלהם "בתוך דקות" מחוץ לבריטניה אם הלייבור ינצחו בבחירות ב-12 בדצמבר. בלונדון יש גם ריכוז יוצא דופן של מיליארדרים יוונים, שהממשלה מנסה "למשוך" חזרה למולדתם.

ביקורו של נשיא סין ביוון נעשה גם על רקע החלק המרכזי של יוון בתוכנית "חגורה אחת, דרך אחת", המכונה "דרך המשי של המאה ה-21", ליצירת מערכת עולמית של סחר ושינוע סחורות בציר מזרח-מערב. החברה הסינית COSCO היא כיום הבעלים של אחד הנמלים הגדולים באירופה, פיראוס, וחברות סיניות, רבות מהן ממשלתיות, השקיעו 7.5 מיליארד אירו במדינה בארבע השנים האחרונות.

ממשלת יוון צפויה להגיש את ההצעה להקלת המסים על תושבים זרים שיהגרו למדינה לפרלמנט בהמשך החודש. ההצעה היא חלק מרפורמת מס כוללת שנועדה להתניע מחדש את הכלכלה היוונית באמצעות הגברת הצריכה הפנימית והזרמת הון מבחוץ. במסגרתה, מס החברות במדינה יירד באופן גורף מ-28% ל-24%, וגם יופחת או יבוטל כליל המס על הדיבידנדים. כלי התקשורת במדינה חישבו כי חברה יוונית שהרוויחה כ-100 אלף אירו צפויה לשלם בשנה הבאה - אחרי כניסת הרפורמה לתוקף - 21.5 אלף אירו בלבד, לעומת 30 אלף אירו השנה. הממשלה אף הודיעה כי היא שוקלת הורדה נוספת של מס החברות ל-20%.