טיסות | פיצ'ר

מה מתרחש בתוך המטוס בין טיסה לטיסה, מרגע הנחיתה ובדרך להמראה הבאה?

אחרי שגלגלי המטוס נגעו בקרקע, אחרי שמחיאות הכפיים גוועו, והנוסעים ירדו מהמטוס - מתחילה ספירה לאחור מתוזמנת היטב שמעליה מרחפת עננת יעילות • קבלו הצצה אל מאחורי הקלעים

מראה פנימי של מטוס / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב
מראה פנימי של מטוס / צילום: Shutterstock, א.ס.א.פ קריאייטיב

מה מתרחש בתוך המטוס בין טיסה לטיסה, מיד אחרי נחיתה ובדרך להמראה הבאה? אחרי שגלגלי המטוס נגעו בקרקע, אחרי שמחיאות הכפיים גוועו, והנוסעים ירדו מהמטוס, מתחילה ספירה לאחור מתוזמנת היטב שמעליה מרחפת עננת יעילות.

עם שחיקת מחירי הטיסות והשפעת המודל שבו פועלות חברות הלואו קוסט, כל חברות התעופה יודעות היטב שככל שהמטוס שוהה זמן ארוך יותר על הקרקע, העלויות שלהן יצמחו. עד לכניסת ראשון הנוסעים לפני ההמראה, המטוס צריך לעבור תהליך ולהיות מוכן וערוך, נקי ומצויד לקראת היציאה לדרך.

צוות מגזין התעופה "CondeNast Traveller" התלווה לתהליך שהתרחש בפועל במטוס של חברת התעופה הסקנדינבית SAS בנמל התעופה Arlanda בשטוקהולם, והוא מספק הצצה למתרחש מאחורי הקלעים. הכותרת "חבל על כל דקה" מקבלת משנה תוקף בתהליך הכנת המטוס להמראה מחדש, כששעון החול מרחף כעננה מעל כל המתרחש.

טיסה SK1416 מקופנהגן נחתה בשטוקהולם בשעה 09:00 בבוקר. המטוס נחת בכמה דקות איחור ביחס ללו"ז המקורי, מה שיבוא לידי ביטוי בחלון זמן קטן יותר בדרך להכנת המטוס לטיסה הבאה שלו - טיסה מספר 535 שתמריא משטוקהולם לדבלין.

בשעה 9:01, בשעה שהמטוס נגרר ממסלול הנחיתה לשער שממנו ירדו הנוסעים, הטייס כבר כיבה מנוע אחד כדי לחסוך בדלק ובפליטת מזהמים. שתי דקות לאחר מכן המטוס חנה, והמנוע השני כובה. ברגע שאחרון הנוסעים ירד, מתחיל מחול מהיר שהו משתתפים עשרות אנשים - צוותי ניקיון שהחלו מיד לעבוד על תא הנוסעים, צוותי הקייטרינג שפרקו את שאריות המזון מהטיסה הקודמת וציידו את המטוס במשקאות ובמזון טרי. תאי השירותים מרוקנים ומתמלאים מחדש במים. בזמן שהצוותים עובדים במהירות בתוך המטוס, צוותי המזוודות פורקים את המטען - כבודת הנוסעים מועמסת על עגלות - חלקה למטוסים אחרים לטובת הנוסעים שממשיכים בטיסות המשך, וחלקה למסועים בתוך נמל התעופה עבור הנוסעים שזהו יעדם הסופי.

9:18: מטוס האיירבוס A320neo שצוות לטיסה הוא אחד מהחדשים בצי של חברת התעופה, ואחד מיתרונותיו הוא חיסכון בתצרוכת הדלק ביחס למטוס ישן יותר עם קיבולת דומה של נוסעים - 174 נוסעים במקרה של הניאו. המשמעות היא שזמן התדלוק של המטוס בדרך להמראה יהיה מהיר יותר, והוא ארך דקות ספורות.

9:20: צוותי האוויר מסיירים בין המושבים, אוספים את הפריטים שנשכחו (הפריט הנשכח ביותר במטוסים, אגב, הוא משקפי קריאה). הצוותים מוודאים את תקינות הציוד תוך דגש על ציוד הבטיחות (חגורת הצלה וכדומה). במקרה של הטיסה הזו הטייסים והדיילים לא מתחלפים, והם יבצעו גם את הטיסה הבאה.

ובינתיים בטרמינל: הצוות קורא לנוסעים לעלות למטוס. השעה 9:22. הנוסעים נכנסים לשרוול בדרך למטוס ומתבקשים להמתין שם לכמה רגעים כדי לוודא שהבדיקות הנחוצות הסתיימו.

9:31: רוב הנוסעים כבר במטוס. הצוותים מקבלים הנחיה להמתין לנוסע שאמור להגיע מטיסה אחרת. הכבודה של הנוסע כבר הועמסה על המטוס, ולכן אם הוא לא יתייצב לטיסה בקרוב, צריך יהיה להוריד את המזוודה שלו מטעמי בטיחות. היות שגם זה תהליך שלוקח זמן, והוא עשוי לעכב את ההמראה, הצוות מקבל החלטה להמתין לנוסע בתקווה שיצוץ במהרה. הלחץ באוויר. עיכוב בטיסה עשוי להשפיע גם על טיסות אחרות. הנוסע עוד לא הגיע, ובינתיים גורר כבר מוצמד לגלגלי המטוס כדי להתחיל לשנע אותו למסלול ההמראה.

9:33: הצוות מתכנס לקבל החלטה מהירה - האם לפרוק את כבודת הנוסע הנעדר או להמשיך להמתין. תוך כדי שיחה הנוסע נכנס למטוס. אנחת רווחה. דלתות המטוס ננעלות.

9:35: הטייסים מבקשים ממגדל הפיקוח רשות לצאת לדרך. הגרר מתחיל בהסעת המטוס, המנועים נדלקים, והמטוס עושה את דרכו למסלול ההמראה. הטיסה ממריאה בזמן. משך ההכנה בין הנחיתה ובין ההמראה מחדש הסתכם בחצי שעה. התהליך המהיר כאמור חשוב בהיבט של התייעלות כלכלית. פחות זמן על הקרקע שווה-ערך לפחות כסף בטבלת ההוצאות של חברת התעופה.

תחשיב אחר שעושה החברה מתייחס למשקל של הציוד שעולה על המטוס - למשל של עגלות המזון או מוצרי הדיוטי פרי. עם השינוי במגמה האווירית, בעיקר בטיסות הפנים באירופה, חברות יכולות להעמיס פחות מזון למטוס. זה נעשה כשהחברה מקבלת אינדיקציה מוקדמת דרך עידוד הנוסעים להזמין מראש לא רק את המוצרים שירצו לרכוש בעגלות הדיוטי פרי אלא גם את הכריך או את הארוחה שיקנו במטוס. תחשיב מושכל מאפשר לא לעלות מזון שיהפוך לאשפה ובעיקר למשקל מיותר - כל קילוגרם במטוס משפיע על תצרוכת הדלק - ואת זה החברה מעוניינת תמיד לחסוך, לתועלת הכלכלית שלה ולתועלת הסביבה שחשובה לא פחות.