מאיימן עודה עד בילי אייליש: "טיים" בוחר את 100 המשפיעים על עתיד העולם

אחרי 15 שנים של רשימות משפיעים, מגזין "טיים" פרסם לראשונה את רשימת מאה האנשים שישפיעו על עתיד העולם נכון ל-2019 • איך נבחרו המאה, מה ההבדל בין משפיעי ההווה למשפיעי העתיד, ומי הישראלים ברשימה?

יו"ר מפלגת הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה / צילום: רפי קוץ
יו"ר מפלגת הרשימה המשותפת, ח"כ איימן עודה / צילום: רפי קוץ

המגזין הגלובלי "טיים" פרסם את גיליון ה-"100" השנתי שלו, בו כותבים שונים במגזין, עיתונאים מכל העולם ושאר מובילי דעה בחרו את מאה האנשים המשפיעים ביותר על העולם לשנת 2019. הגיליון הנוכחי של המגזין מעניין במיוחד מפני שהוא כולל בתוכו רשימה חדשה ומסקרנת - "טיים 100 נקסט".

מדובר בבכורה במגזין מאז פרסום גיליון המאה הראשון לפני 15 שנים, במקום רשימת 100 המשפיעים של ימינו - רשימת "100 נקסט" מונה את משפיעי העתיד. דן מאקסאי, העורך הראשי של מגזין "טיים", הסביר כי גורמים רבים השפיעו על בחירת האנשים, אך לכל המשתתפים היה מכנה משותף - "הם מונעים על ידי תקווה. הם להוטים להתנגד למרות כל הסיכונים ולהילחם למען עתיד טוב יותר".

רשימת משפיעי העתיד, כמו הרשימה הראשית, גם היא נחלקת לקטגוריות: אמנים, חסידים, מנהיגים, תופעות וחדשנים. בין הנבחרים בקטגוריית המנהיגים, תוכלו למצוא פנים מוכרות מאוד בישראל: חבר הכנסת איימן עודה, יו"ר הרשימה המשותפת. בנימוק לבחירה שכתב עיתונאי "טיים", קארל ויק, נאמר כי עודה הוא "קול חדש ומעניין למען שיוויון והכללה". עודה, רק בן 44, הוא גם המבוגר ביותר ברשימה.

איימן עודה, יו"ר הרשימה המשותפת / צילום: לשכת ח"כ איימן עודה
 איימן עודה, יו"ר הרשימה המשותפת / צילום: לשכת ח"כ איימן עודה

עודה אינו ההפתעה היחידה ברשימת המבטיחים לשנת 2019. מגזין טיים מגדיר את עצמו מאז ומתמיד כברומטר של השפעה וטבע ההשפעה משתנה, נכתב בגיליון. בשנים האחרונות המשפיעים האמיתיים על העולם לא היו רק בנקאים, עשירים ובעלי מעמד אלא גם גרטה טונברג, הנערה השוודית שנלחמת למען עתיד כדור הארץ ונגד ההתחממות הגלובלית. לכן לא הייתה מגבלת גיל ברשימת המבטיחים ואנשים מכל קצוות האוכלוסייה העולמית שנלחמים למען שינוי נבחרו.

בילי אייליש / צילום: Aaron Chown, רויטרס
 בילי אייליש / צילום: Aaron Chown, רויטרס

כך, בקטגוריית האמנים מככבות למשל אלי סטרוקר, השחקנית הראשונה שהשתמשה בכיסא גלגלים בברודוויי; אמג'יי רודריגז, שחקנית טרנסית שמככבת בסדרה "Pose" בתפקיד ראשי; דיג'יי "שאנג'לה" פירס, מלכת דראג איקונית שפרצה לבמות העולמיות לאחר השתתפות בריאליטי הדראג "מירוץ הדראג של רופול"; ובילי אייליש, סנסציית הפופ שכבשה את העולם בשנה האחרונה עם אלבום הבכורה שלה, אותו כתבה והלחינה יחד עם אחיה בגיל 17.

שאנג'לה / צילום: Eduardo Munoz, רויטרס
 שאנג'לה / צילום: Eduardo Munoz, רויטרס

ברשימת המבטיחים ניתן דגש מיוחד לצעירים וצעירות, אך גם למובילות ומובילים במאבק לזכויות להבט"ק ושיוויון מגדרי. הספורטאית האולימפית מארה"ב אלי רייזמן, למשל, נכללת ברשימת המנהיגים לצד עודה בתור האישה שהובילה את השינוי בעולם ההתעמלות האמנותית. הראפרית והשחקנית אקוופינה נבחרה לקטגוריית החסידים בהצדקה כי היא מקדמת שיוויון ושינוי לטובת נשים אסייתיות בארה"ב ובעולם. השחקנית אסיה קייט דילון, שמזדהה במגדר א-בינארי, נבחרה גם היא לקטגוריית החסידים עבור העבודה שעשתה למען קידום המודעות לאנשים שמגדרם אינו בינארי והקהילה הקווירית.

אקוופינה / צילום: Jaime Espinoza/WENN.com, רויטרס
 אקוופינה / צילום: Jaime Espinoza/WENN.com, רויטרס

עוד כמה הפתעות נחמדות ברשימת החסידים - ילדיו של צייד הקרוקודילים המנוח, סטיב אירווין, בינדי ורוברט. השניים נבחרו דווקא בזכות הסיפור הטרגי של מות אביהם מעקיצת סטינגריי והעובדה כי הם ממשיכים לעבוד עם חיות ומקדמים את המודעות למינים בהכחדה. 

רוברט, בינדי ולינדה אירווין / צילום: WILL RUSSELL, רויטרס
 רוברט, בינדי ולינדה אירווין / צילום: WILL RUSSELL, רויטרס

ראש העיר הסומלי-אנגלי לשעבר של שפילד, מאגיד מאגיד, גם נבחר לרשימה בזכות מאבקו בפשיזם באירופה ומלחמתו למען זכויות מהגרים. דוטי צ'אנד, האצנית ההודית שנפסלה בעבר מתחרות בגלל היפר-אנדרוגניות, נבחרה לקטגוריית החסידים בזכות מאבקה למען זכויות שוות לאינטרסקס.

לרשימת "TIME 100 Next" המלאה - היכנסו »