דעה: קמעונאים ותיקים שמאמצים טכנולוגיה ישרדו – השאר ייעלמו

התחרות על ליבו וכיסו של הצרכן הכתיבה: מצוינות באיכות המוצר, זמני האספקה, התאמה אישית ללקוח ושירות ללא דופי • לכן, כבר בעתיד הקרוב נראה יזמים שמפיחים רוח חיים בשוק עם טכנולוגיות חדשות שהבשילו • דעה

קניות באינטרנט / צילום: שאטרסטוק
קניות באינטרנט / צילום: שאטרסטוק

בימים האחרונים הוצפנו במאמצי שיווק אגרסיביים סביב "החגים" החדשים בלוח השנה. "סייבר מנדיי", "בלאק פריידיי" ועוד, שמספרים למעשה את הסיפור של שוק הקמעונאות המשתנה לנגד עיננו במהירות ואיתו גם הטכנולוגיה.

הקמעונאים הוותיקים של הרשתות הפיזיות צריכים לבחור בין שתי אופציות: להדביק את קצב השינויים והחידושים דרך אימוץ טכנולוגיות חדשות או פשוט להיעלם. יזמים רבים שואלים את עצמם מה מחפשים כיום המשקיעים וכיצד ניתן להגדיל את הסיכויים להשקעה. ובכן, ישנם שני גורמים מרכזיים: הערכה נכונה של גודל השוק ותזמון!

שוק הקמעונאות עבר מהפכה ב 15 השנים האחרונות, השוק הלך וגדל והוא כאן להישאר. למרות שישנן רשתות ופעילויות שנסגרות, בו זמנית יוזמות קמעונאיות ורשתות חדשות נפתחות . שוק הקמעונאות הבינ"ל גדל בקצב יציב של כ-4.5% בשנה, או במילים אחרות - 1.3 טריליון דולר. נתונים אלה מסבירים את ההשקעות של ענקיות הקמעונאות בטכנולוגית חדשות , ומי שלא יתקדם פשוט לא ישרוד. העיתוי עבור היזמים הוא אידאלי, משום שאינם נדרשים להשקיע מאמצים ב"חינוך שוק" - אלא להתמקד בצרכי השוק ובמתן מענה לצרכן החדש. צרכן מעודכן, מעורב, בררן, המתמסר לחוויית קנייה ומוכן להעמיק את האינטגרציה בתנאי שיהיה בה ערך.

המסחר האלקטרוני היה הסנונית הראשונה של המהפכה. לחיינו פרצו אמזון ועליבאבא שיצרו מכונה משומנת, בין היתר, תוך אימוץ טכנולוגיות חדשות שלא הותירו ברירה ליתר השוק אלא ללכת בעקבותיהם.

הענקיות האלה לא עוצרות לרגע - כמויות המידע האדירות שברשותן בשילוב הטכנולוגיה גורמות להמצאה מחדש של השוק כולו. כך לדוגמא, אנו כבר עדים למשלוחים שנעשים על ידי רחפנים ומכוניות אוטונומיות. השוק נאלץ, בין אם ברצון או שלא, ללכת בעקבות אותן ענקיות שמכתיבות את הקצב. ההתפתחויות הדרמטיות האלו גרמו לקמעונאים רבים לפשוט רגל ולסגור את עסקיהם. אך מי שהשכילו לאמץ טכנולוגיות חדשות- המציאו את עצמם מחדש והדביקו את הקצב. שחקנים אלה מרחיבים היום את פעילותם, פותחים סניפים נוספים ומתנסים בטכנולוגיות חדשות. מהעבר השני - בידי צרכן בודד יש היום מספר רב של מכשירים, עם גישה בלתי מוגבלת לאינטרנט.

התחרות על ליבו וכיסו של הצרכן הכתיבה: מצוינות באיכות המוצר, זמני האספקה, התאמה אישית ללקוח ושירות ללא דופי. לכן, כבר בעתיד הקרוב נראה יזמים שמפיחים רוח חיים בשוק עם טכנולוגיות חדשות שהבשילו כמו: ראייה ממוחשבת, שימוש בבינה מלאכותית ומסחר קולי.

לצד הפתרונות שמייצרת הטכנולוגיה החדשה, היא גם מציבה אתגרים. כך למשל, התופעה, החיובית לכשעצמה, של ההבנה שהצרכן חייב להיות במרכז, אחרת הוא פשוט ימצא חלופות טובות יותר. דוגמא נוספת היא האינטליגנציה המלאכותית, שממשיכה להתפתח, ותשפיע על השוק בשנה הקרובה יותר מכל טכנולוגיה אחרת. גם היא מציבה את הצרכן במרכז. הנתונים האלו מוכיחים כי הצורך קיים והמצאי רב, ויותר מכך - לא מדובר בבועה.

ומה בנוגע לישראל? 12% מההשקעות בשוק הקמעונאות הגלובלי מגיעות ארצה. ישראל בהקשר הזה חשובה בהרבה מגודלה הפיזי. האקוסיסטם שנוצר כאן לצד ההכרה של המשקיעים שהשוק הישראלי הינו זרז ואינדיקטור לשווקים אחרים מוכיחים את תוצאותיהם. סיפורי ההצלחה והאקזיטים היוצאים מישראל, ממשיכים לחזק את אמון המשקיעים ומייצרים השקעות נוספות.

כעת, נותר לקוות שגם הקמעונאים הוותיקים לא ינוחו לרגע, ויפעלו שלא מתוך חרדה לסגירת פעילות - אלא מתוך הבנה ששינויים יכולים גם לבשר על פתיחת הזדמנויות חסרות תקדים. 

הכותב הוא מנכ"ל קרן ההשקעות נילסן אינובייט