לאחר שנהפכה לחברה ללא גרעין שליטה: כלל ביטוח יוצאת לגיוס הון של מאות מיליוני שקלים

דירקטוריון כלל ביטוח אישר בחינה של דילול בעלי המניות הקיימים לצורך שיפור יחס כושר הפירעון של החברה, לפי הוראות סולבנסי 2 • הדבר עשוי לסייע בעתיד לחברה לשוב ולחלק דיבידנדים, לאחר שנים ארוכות של עצירת דיבידנדים

יורם נוה, מנכ"ל כלל ביטוח / צילום: כדיה לוי
יורם נוה, מנכ"ל כלל ביטוח / צילום: כדיה לוי

ימים ספורים לאחר שנהפכה לחברת הביטוח הראשונה בישראל המתנהלת ללא גרעין שליטה, ובעקבות הפסד חריג שרשמה ברבעון השלישי של 2019, מקדמת כלל עסקי ביטוח  מהלך חריג של הנפקת מניות בהיקף של מאות מיליוני שקלים, שידלל את החזקות בעלי המניות הקיימים.

השבוע נהפכה כלל ביטוח, בראשותם של יורם נוה (מנכ"ל) ודני נוה (יו"ר), לחברה ללא גרעין שליטה, בעקבות מכירת רוב המניות שהוחזקו על ידי בעלת השליטה הקודמת בחברה, קבוצת אי.די.בי, המחזיקה כיום פחות מ-12% מההון. זאת, במקביל לרכישות גדולות שביצעו בחודשים האחרונים כמה בעלי הון מקומיים: מורי ארקין, שרכש כ-8% ממניות כלל ביטוח; אייל לפידות, יקיר גבאי וחברת אלרוב נדל"ן של אלפרד אקירוב, שרכשו כל אחד כ-5% ממניות החברה.

הרגולטור האחראי על ענף הביטוח - הממונה על רשות שוק ההון, משה ברקת - הבהיר השבוע כי "נכון למועד זה אין גורם המחזיק, במישרין או בעקיפין, באמצעי שליטה בכלל ביטוח באופן המקים חובה לקבל היתר שליטה בחברה". למעשה, כלל ביטוח מתנהלת ללא גרעין שליטה אפקטיבי כבר מאז אוגוסט 2013, אז איבדה אי.די.בי את השליטה דה-פקטו, בעקבות קריסתה הפיננסית בתקופת בעל השליטה הקודם, נוחי דנקנר. בעקבות זאת הוציא אז הפיקוח על הביטוח את סמכויות וזכויות השליטה בכלל ביטוח מידי אי.די.בי, והעבירן לידי נאמן מטעמו, משה טרי.

מהדיווח לבורסה עולה כי "דירקטוריון כלל ביטוח החליט על בחינת הנפקת הון מניות נוסף, שתאפשר את חיזוק מבנה ההון של הקבוצה, וכן גמישות לניצול הזדמנויות עסקיות נוספות, בתחומי הביטוח והפיננסים, ככל שיהיו". חיזוק ההון פירושו שיפור יחס כושר הפירעון של החברה על פי הוראות סולבנסי 2, וזאת כתוצאה מהפגיעה הקשה שחוותה החברה בתוצאותיה בשל הירידה בעקום הריביות. המהלך גם עשוי לתת לחברה תקווה לשוב ולחלק דיבידנדים אי-שם בעתיד הנראה לעין.

בעלי המניות בכלל ביטוח
 בעלי המניות בכלל ביטוח

על פי מסמכים שנועדו לקדם את ההנפקה (שתצא לפועל בימים הקרובים), עולה כי מחיר המינימום האפקטיבי של מניית כלל ביטוח יהיה 50.41 שקל - מחיר המשקף הנחה של 7% על מחיר הנעילה של המניה אתמול בערב (ג'). כלל נסחרת לפי מכפיל הון נמוך של 0.66, הדומה למכפיל שבו נסחרת חברת הביטוח מגדל, והנמוך במידה ניכרת מהמכפילים של החברות הראל, הפניקס ומנורה מבטחים.

מניית כלל ביטוח הגיבה לדיווח האחרון בירידה של 2.5%, והחברה נסחרת כיום בשווי של כ-3 מיליארד שקל. מאז אוקטובר 2018 צנחה מניית כלל ביטוח ב-25%, לעומת ירידה של 4% במדד מניות הביטוח בבורסת תל אביב. 

מהלך שאינו זר לשוק המקומי

הנסיבות שהובילו את כלל ביטוח לקדם גיוס הון ייחודיות לביטוח, אבל המהלך שאותו מוביל כעת נוה, אינו זר לשוק ההון המקומי בשנים האחרונות: דילול בעלי מניות בחברות ללא גרעין שליטה, לצורך התנעת מהלך של הבראה פיננסית וצמיחה עסקית.

מהלך כזה נעשה בהצלחה הן בבנק דיסקונט והן בקבוצת הנדל"ן כלכלית ירושלים-מבני תעשיה. בדיסקונט, תחת המנכ"לית לשעבר לילך אשר טופילסקי, הנפיק הבנק מניות לציבור ב-2016 לצורך הרחבת עסקיו - מהלך שסייע לו במימוש אסטרטגיית הצמיחה שהובילה אשר טופילסקי, ושהתבטא בהגדלת האשראי שהבנק העמיד. בכלכלית ירושלים מדובר בגיוס הון שהוביל ב-2017 המנכ"ל הדומיננטי דודו זבידה, שהסתייע בכספי הגיוס להפחתת המינוף של הקבוצה, שעמדה על סף הסדר חוב לאחר קריסת עסקיו של בעל השליטה הקודם, אליעזר פישמן, והוצאתה לדרך חדשה.

כלל ביטוח הציגה ברבעון השלישי של 2019 הפסד עצום וחריג של 565 מיליון שקל, שהוביל אותה להפסד של 373 מיליון שקל בסיכום שלושת הרבעונים הראשונים השנה. תוצאות כלל ביטוח הושפעו לרעה מהירידה בעקום הריביות, בדומה למתחרותיה, אבל עדיין היא רשמה דוחות חלשים בהשוואה ענפית. אתמול עדכנה החברה בדיווח לבורסה כי "לאחר תאריך הפרסום של הדוחות הכספיים לרבעון השלישי, נמשכה הירידה של עקום הריבית חסרת הסיכון, כאשר ירידה כזו עלולה להביא לגידול בהתחייבויות הביטוחיות של כלל ביטוח וצפויה להיות בעלת השפעה שלילית על יחס כושר הפירעון שלה".

כלל ביטוח מנהלת נכסים בהיקף כולל של כ-212 מיליארד שקל, לאחר שחוותה בשנים האחרונות הידרדרות במעמדה בענף הביטוח - מהמקום השני בענף בעשור הקודם, למקום החמישי בענף כיום. ההנפקה הנוכחית נעשית כנראה כדי לקרב את כלל ביטוח למצב שבו נמצאות רוב מתחרותיה העיקריות בתמונת יחסי כושר הפירעון, אף שכמה מהן עשויות להזדקק לגיוס הון נוסף לצורך חיזוק יחסי ההון שלהן. 

במצב ההון הנוכחי שלה, כלל ביטוח רחוקה עדיין מעמידה ביעדי ההון הנדרש על פי סולבנסי 2 - דירקטיבה אירופית לניהול הון בחברות ביטוח, מתוך מטרה להבטיח את יכולת הפירעון שלהן גם בעתיד הרחוק.

בכלל ביטוח הסבירו אמש כי מהלך ההנפקה נעשה גם על רקע ניסיונה של החברה "להאריך את מח"מ ההתחייבויות שלה, וזאת תוך ניצול הריביות הנמוכות בשווקים", במטרה שמהלך כזה יקטין את הוצאות המימון השוטפות של החברה.