לפני ההנפקה: חברת התיירות תלמה רוכשת את Smartair בכ-40 מיליון שקל

חלק מהתמורה תשולם במניות החברה הרוכשת • השלמת העסקה מותנית בביצוע הנפקה ראשונית של תלמה בת"א שמתכננת להנפיק בשווי של 600-500 מיליון שקל

ארז שמול, בעלי קבוצת תלמה נסיעות ותיירות / צילום: רונן מחלב, פספורטניוז
ארז שמול, בעלי קבוצת תלמה נסיעות ותיירות / צילום: רונן מחלב, פספורטניוז

תחום התיירות צפוי להיות אחד הסקטורים החמים בשוק ההנפקות של תל-אביב בשנה הקרובה, על רקע הגאות שחווה הענף והנפקתה המוצלחת של ענקית המלונות פתאל לפני כשנתיים, שהצמיחה המהירה בשווייה ובעסקיה הותירו טעם טוב אצל המשקיעים בבורסה המקומית.

מי שמבקשת לעלות על הגל העולה של גיוסי ההון בתל-אביב, היא קבוצת תלמה נסיעות ותיירות שבבעלות תלמה וארז שמול, אחת מחברות התיירות הגדולות בישראל. בימים אלה היא נערכת לקראת הנפקת מניות ראשונית (IPO) בתל-אביב, שאותה צפויות להוביל חברות החיתום אוריון ודיסקונט חיתום.

מדובר עדיין בשלב ראשוני של המהלך, וטרם נחתם הסכם עם חתמי ההנפקה. שווי החברה מוערך על-ידי גורמים בשוק ההון ב-600-500 מיליון שקל, ובכוונתה לגייס 200-150 מיליון שקל בהנפקה שתצא לפועל, לכל המוקדם, בין מאי לאוגוסט השנה. 

הרכישה מותנית בהצלחת ההנפקה

ל"גלובס" נודע כי כחלק ממהלך ההנפקה המתוכננת, צפויה תלמה לרכוש תמורת כ-40 מיליון שקל את אתר חיפושי הטיסות Smartair, שבו השקיעה לפני כחצי שנה כחלק מסבב גיוס הון. השלמת עסקת הרכישה מותנית בהצלחת ההנפקה, כאשר 15 מיליון שקל מסכום התמורה ישולמו באמצעות מניות סחירות של החברה הרוכשת.

Smartair, המנוהלת על-ידי ארז בוסו, הוקמה בשנת 2015 והפכה במהירות לאחד השחקנים המובילים בשוק התיירות המקומי. היכולת הטכנולוגית המתקדמת של החברה, ההשקעה המשמעותית בשיווק בשוק תחרותי ושירות לקוחות ברמה גבוהה, הביאו את החברה במהירות לקצב מכירות של מאות אלפי כרטיסי טיסה בשנה.

ביולי אשתקד דווח כי Smartair השלימה סבב גיוס בסך 6 מיליון דולר בהשתתפות של קבוצת תלמה, קרן אלפא קפיטל וקרנות הון סיכון בינלאומיות. במסגרת המהלך דווח כי Smartair ותלמה יקימו חברה להקמה וניהול אתרי תיירות על בסיס הפלטפורמה המתקדמת שפיתחה החברה. החברה החדשה שתוקם תנהל את אתר Smartair.co.il, אתרים נוספים בישראל וכן אתרים מובילים שהשיקה החברה בדרום אפריקה ובמדינות נוספות.

המטרה: האצת המעבר להזמנות באונליין

Smartair, כך דווח בהודעת הגיוס, זיהתה הזדמנות בשווקים מתפתחים בהם הגידול בהזמנת מוצרי תיירות באינטרנט צומח בקצב של עשרות אחוזים בשנה, ולמרות זאת 80% מההזמנות לשירותי תיירות מתבצעות עדיין על-ידי סוכן נסיעות.

המטרה של Smartair היא להאיץ את המעבר להזמנות באונליין במדינות באפריקה, במזרח אירופה, בדרום אמריקה ובאסיה דרך הקמה של אתרים מקומיים בשיתוף עם גופי תיירות מקומיים. אתרים אלה מתבססים על הטכנולוגיה שפיתחה Smartair בישראל, והם מציעים לגולשים לרכוש טיסות, מלונות וחבילות הכוללים טיסה, מלון, אטרקציות והשכרת רכב בתהליך מהיר ונוח, תוך שימוש באלגוריתם ייחודי המאפשר הרכבה אוטומטית של ההצעה המתאימה ביותר למאפייני הגולש.

חברת הנסיעות והתיירות תלמה נחשבת לחזקה במיוחד במגזר העסקי, ולה 37 סניפים ו-500 עובדים. ארז שמול מנהל את החברה באופן אגרסיבי ומוגדר כ"צעיר רעב שרוכש כל מה שזז".

אחת הרכישות המוצלחות שהוביל ארז הייתה זו של האתר "אליס", הנחשב היום לשיאן מכירות כרטיסי טיסה באונליין, הרבה יותר משאר האתרים שמשחקים בזירה. לימים תלמה רכשה את זרוע העסקים של אשת טורס, אשת ביזנס וכן כמה משרדים עצמאיים והמשיכה לגדול.