לקראת המעבר לאולפנים החדשים: חשש בחדשות 13 מפני גל פיטורים

בהנהלת החברה מסרבים להתחייב שלא ייצאו בחודשים הקרובים למהלך של פיטורי צמצום - "והדבר", כך טוען הוועד, "מדליק נורה אדומה של ממש"

האם הנהלת חדשות 13 מתעתדת לבצע הליך פיטורים בחודשים הקרובים? זאת אחת השאלות שמעסיקות בימים אלה את ועד עובדי חברת החדשות, זאת לאחר שבמסגרת המשא-ומתן שבין ההנהלה לוועד המתקיים בימים אלה סביב המעבר הצפוי לאולפן החדש בנווה אילן ולמשרדים ברמת החי"ל, סירבה ההנהלה להתחייב שלא תבצע פיטורים כאלה.

למעלה מ-100 עובדים בחברת חדשות 13 השתתפו היום (ב') באסיפת עובדים שנערכה ביוזמת הוועד כדי לעדכן אותם בנוגע למשא-ומתן המתנהל בשבועות האחרונים מול ההנהלה בנושא מעבר החברה למשרדים החדשים ברמת החי"ל ובנווה אילן.

כזכור, לפני ימים ספורים הכריז ועד עובדי חדשות 13 על סכסוך עבודה עם ההנהלה בשל אי-הסכמות לגבי התנאים הכרוכים במעבר לאולפן החדש בנווה אילן ולמשרדים ברמת החי"ל. ההכרזה על סכסוך העבודה נעשתה כדי שהעובדים לא יגיעו לנקודת המעבר ללא יכולת לנקוט צעדים ארגוניים.

על סוגיית החשש הפיטורים, כמו גם הבעיות שהתגלעו במסגרת המשא-ומתן, דיווח אתמול (א') הוועד במכתב לעובדים, שבו גם נמתחה ביקורת חריפה על אופן ההתנהלות של בעלי המניות כלפי העובדים בשנים האחרונות.

כידוע, מאז המיזוג של ערוץ עשר עם רשת, חברת חדשות 13 לא מצליחה לעמוד ביעד הרייטינג שהוצב על-ידי בעלי המניות בתוכנית העסקית של המיזוג, ושמועות על שינויים שעלולים להתרחש - בין היתר בכל הנוגע לכוח-האדם - מסתובבות באוויר כל העת.

במכתב מתייחס הוועד בעקיפין לנושא זה: "הגענו להסכמות חשובות שיבטיחו כי עובדים שלחברה יש טענות לגבי אופן ביצוע עבודתם, לא יפוטרו בטרם תינתן להם הזדמנות של ממש לשפר את ביצועיהם".

עם זאת, בהנהלת החברה מסרבים להתחייב שלא ייצאו בחודשים הקרובים למהלך של פיטורי צמצום - "והדבר", כך טוען הוועד, "מדליק נורה אדומה של ממש".

כאמור, הוועד מטיח ביקורת חריפה בבעלי המניות על התייחסותם לעובדים, אם כי הם מביעים הבנה למצב הכלכלי המורכב. "מצבה הכלכלי של החברה נהיר ומוכר לנו", נכתב במכתב, "ואין לנו כל כוונה להעלות דרישות שיפגעו בחברת החדשות שחשובה כל-כך לכולנו".

עם זאת, בוועד סבורים כי לאחר כל האתגרים עימם התמודדו העובדים בשנים האחרונות - קיצוצים, שינויים מבניים ועוד - ועל רקע מעבר לנווה אילן שמהווה יעד מרוחק יותר עבור רובם, "הגיעה העת שהנהלת החברה תבין שעליה להשקיע גם במשאב האנושי".

לטענת הוועד, שנים מבקשים מהעובדים להתאזר בסבלנות: "שמענו בקשות דומות ביחס למיזוג, המתנו בסבלנות ואפשרנו לחברה להשלים את המהלך המורכב. גם כעת, על אף הדרישות הצנועות שהצגנו סביב סוגיית המעבר, אנו שומעים פעם נוספת את ההנהלה מבקשת מאיתנו 'להתאזר בסבלנות' ומבהירה כי 'זה לא הזמן'.

"גם כעת, נוכח המעבר המורכב, החלטנו להמתין מספר חודשים עם דיונים ודרישות להעלאות שכר שמגיעות כל-כך לעובדים המסורים של חדשות 13. אבל כשעובדים רבים נדרשים לעבור למקום עבודה מרוחק, באופן שיפגע בתנאי עבודתם ואף בסדר היום המשפחתי שקבעו לאורך שנים, אנחנו לא יכולים לעמוד בשקט".

בין ההנהלה לוועד מתקיים משא-ומתן כבר מספר שבועות, במסגרתו הגיעו להסכמות בחלק מהסוגיות הנוגעות לביטחון התעסוקתי של העובדים וכן להקמת "בנק ימי מחלה" שיעמוד לרשות עובדים שהם או קרובי משפחתם חלו במחלה קשה.

המחלוקות שנותרו עוסקות בדרישה שזמן הנסיעה מהמרכז לירושלים ייחשב לעובדים כזמן עבודה. "הנהלת החברה הסכימה לכך בהתחלה, אבל לצערנו בשבוע האחרון היא חזרה בה מהסכמות קודמות, בצעד שובר אמון, והתשובה שקיבלנו הייתה לא מוחלט", נכתב במכתב. 

לטענת הוועד, ההנהלה גם מסרבת לדרישה כי מי שייבחר לפרוש בגלל המעבר יקבל מענק פרישה. כך גם קיימת התנגדות לדרישה להשתתף בעלות הארוחות של העובדים בנווה אילן.

היום עדכן הוועד את העובדים כי ההנהלה מסרבת לעגן בהסכם קיבוצי מספר הטבות כלכליות עליהן הוחלט בהקשר למעבר, וכן ולא נענתה לבקשות אחרות שהוועד רואה בהן ניסיון לצמצם את הפגיעה בעובדים שעוברים. 

מחדשות 13 נמסר בתגובה: "לקראת המעבר לנווה אילן והשקת האולפנים החדשים, מתנהל משא-ומתן עם העובדים, בו אנו דנים יחדיו בכל הבקשות והעדכונים, במטרה להגיע להסכמות משותפות".