אלפי צוענים דורשים מהונגריה פיצוי על הפרדת ילדיהם בבתי הספר

יותר מ־2,000 הונגרים, בהם משפחות רומה (צוענים) וארגוני זכויות אזרח, צעדו אתמול אל הפרלמנט בבודפשט כדי למחות נגד סירובה של ממשלת הונגריה לפצות צוענים ילדי רומה שהופרדו בצורה לא חוקית בבית ספר במזרח המדינה

משפחות צוענים מוחים על סירובה של ממשלת הונגריה לפצות צוענים, ילדי "רומה", שהופרדו בצורה לא חוקית בבית ספר במזרח המדינה / צילום: Bernadett Szabo, רויטרס
משפחות צוענים מוחים על סירובה של ממשלת הונגריה לפצות צוענים, ילדי "רומה", שהופרדו בצורה לא חוקית בבית ספר במזרח המדינה / צילום: Bernadett Szabo, רויטרס

יותר מ־2,000 הונגרים, בהם משפחות רומה (צוענים) וארגוני זכויות אזרח, צעדו אתמול (א') אל הפרלמנט בבודפשט כדי למחות נגד סירובה של ממשלת הונגריה לפצות צוענים, ילדי "רומה", שהופרדו בצורה לא חוקית בבית ספר במזרח המדינה. הנושא נגרר כבר למעלה מעשר שנים לאחר שבית המשפט הורה למדינה לשלם פיצויים בתחילת העשור הקודם. בית המשפט העליון אמור לקבל החלטה סופית בנושא בקרוב.

ראש הממשלה הלאומני ויקטור אורבן, שהותקף באיחוד האירופי על שחיקת שלטון החוק, אותת שהמדינה תסרב לצווי בית משפט לתשלום פיצוים לילדי רומה בכפר גוניגוספטה. במקום זאת, הממשלה מצהירה כי היא מוכנה לספק להם חינוך. בני הרומה מהווים בין 3.2% ל־5% מאוכלוסיית הונגריה שעומדת על כעשרה מיליון איש.

לפי הדיווח ברויטרס, פרשנים פוליטיים במדינה טוענים כי אורבן מנסה להעיר את בסיס התומכים שלו על-ידי התקפות נגד מערכת המשפט, בני הרומה והארגונים שמסייעים להם.

"התערבות הממשלה בפיצויים בגוניגוספטה אינה חוקית, והיא מפרה את שלטון החוק ואת עצמאות בתי המשפט", כתבו מארגני המחאה בפייסבוק.

ביום ראשון חתמו קרוב ל־500 פסיכולוגים הונגרים על עצומה שאומרת שהמסע הממשלתי נגד הפיצויים עלול ללבות שנאה בין בני רומה ואחרים.