"רכבת אווירית" תחלץ עשרות אלפי גרמנים שנתקעו מחוץ למדינה

ממשלת גרמניה בשיתוף עם לופטהנאזה וחברות תעופה נוספות יחזרו חזרה לגרמניה תיירם ואנשי עסקים שנתקעו  במדינות אחרות בשל משבר הקורונה •  גם בישראל פועלים לחילוץ אזרחים: אל על שולחת מטוסים לפרו וישראייר מחלצת ישראלים ממזרח אירופה

מטוסי לופטהאנזה בשדה התעופה בפרנקפורט. טיסות רבות בוטלו בשל משבר הקורונה / צילום: Michael Probst, AP
מטוסי לופטהאנזה בשדה התעופה בפרנקפורט. טיסות רבות בוטלו בשל משבר הקורונה / צילום: Michael Probst, AP

בפעם הראשונה בהיסטוריה של גרמניה, יוצא לדרך מבצע "רכבת אווירית" להשבת עשרות אלפי גרמנים שנתקעו בחו"ל בגלל משבר הקורונה.

שר החוץ הגרמני הייקו מאס הודיע שלשום כי משרדו, ביחד עם חברת לופטהנאזה, חברות תעופה נוספות, רשויות התעופה במדינה והצבא הגרמני, יפעילו בימים הקרובים "רכבת אווירית" שמטרתה להטיס חזרה לגרמניה נופשים, תיירים ואנשי עסקים שמצאו את עצמם מחוץ למדינה בגלל טיסות מבוטלות וחברות תעופה שקרקעו את צי המטוסים שלהן.

גרמניה הודיעה אתמול כי האיחוד האירופי סוגר את גבולותיו לחודש הקרוב למי שאינם אזרחים או תושבים, והצעד להשבה זריזה של גרמנים מחו"ל נועד בין השאר למנוע מהם להידבק בקורונה ואז לשוב למדינה ולהפיץ מחדש את המחלה. לפי הערכות, ישנם עשרות אלפי גרמנים ברחבי העולם שמעוניינים לשוב למדינה בתקופה הקרובה, ואינם יכולים לעשות זאת בגלל נתיבי אוויר שנסגרו. 10 אלף גרמנים מחכים באיים הקריביים לבדם, לאחר שהורדו מספינות שיט שהפסיקו את פעילותן.

משרד החוץ הגרמני הודיע כי שכר עשרות מטוסים באופן זמני כדי להשיב את התיירים לנמל התעופה פרנקפורט, וכי במדת הצורך גם חיל האוויר הגרמני יצטרף לפעילות. בשדה התעופה בפרנקפורט יעברו השבים מחו"ל בדיקות רפואיות ויבודדו במקרה הצורך, אם הם חולים בקורונה. משרד החוץ הגרמני ביקש מכל אזרח המבקש לשוב בעזרת טיסות החירום הללו להירשם באתר אינטרנט ייעודי.

מנכ"ל לופטהאנזה הוסיף בראיון ל"בילד" כי חברת התעופה תשנה את פעילותה כדי לספק מזון וציוד רפואי לגרמניה במקרה הצורך. "לופטהאנזה תעשה כל שביכולתה כדי להבטיח שהאספקה הסדירה לאוכלוסיית גרמניה תמשיך להתנהל גם דרך האוויר", אמר המנכ"ל, קארסטן שפור. "אנחנו עובדים על הקמת 'רכבת אווירית' לכל גרמניה". פעילות זו עשויה לפצות את החברה על הירידה החדה במספר הנוסעים ועל ביטול מרבית טיסותיה.

אל על וישראייר מחלצות ישראלים שנתקעו בחו"ל

גם ישראל מתגייסת כדי להחזיר ישראלים שנתקעו בחו"ל. אל על שולחת מטוסים לחלץ ישראלים מפרו. הלילה ינחתו בפרו, לראשונה בטיסת אל על מישראל, שני מטוסים במבצע חילוץ למאות הישראלים התקועים בפרו שנכנסת לסגר - טיסה ראשונה תמריא ביום חמישי הקרוב מלימה לישראל. טיסה שלישית נמצאת בשלבי ארגון ותיאומים. מדובר בטיסה ישירה שתיארך 17 שעות. המטוסים ממריאים ריקים עם כפל צוותים. מטוס אל על ינחת בפרו, יתדלק ויתארגן להמריא מחדש תוך שעתיים. רשימת הישראלים שיעלו על הטיסה ארצה (ללא תשלום) מגובשת על ידי משרד החוץ, שמאפשר לישראלים שמבקשים לעלות על הטיסה להירשם באתר המשרד. העלות המסחרית של כל טיסה כזו היא כ-350 אלף דולר. הטיסות מומנו על ידי אל על ועל ידי אנשי עסקים פרטיים שתרמו 50 אלף דולר כל אחד.

חברת התעופה ישראייר נרתמה גם היא לחילוץ ישראלים שנתקעו במדינות מהן הופסקו טיסות ישירות לישראל. עד כה השיבה החברה 1,300 נוסעים מאודסה, לרנקה, בוקרשט וקישינייב. והיא ממשיכה: הערב תוציא ישראייר טיסות לפראג. ישראייר גובה מחיר הוגן למדי של 200 אירו לכרטיס בכיוון אחד (המטוסים ממריאים ריקים) במחיר שאינו מסובסד על ידי המדינה.