קוד פתוח וטכנולוגיות חינמיות: כך מתגייס ההייטק למאבק בקורונה

מעבדת בדיקות, פיתוח וייצור של מכונות הנשמה ואפליקציה לזיהוי התפשטות של המחלה - פיתוחים שנעשו בקוד פתוח מאפשרים לגורמים בכל העולם להשתמש בהם בחינם כדי להילחם בקורונה

מסכות שמיוצרות במדפסת תלת מימד  / צילום: Marcio Jose Sanchez, Associated Press
מסכות שמיוצרות במדפסת תלת מימד / צילום: Marcio Jose Sanchez, Associated Press

הסולידריות סביב הקורונה בעולמות ההייטק מגיעה גם מכיוונן של חברות וגם של אינדיבידואלים. בשבועות האחרונים אנשים וארגונים נרתמים כדי לסייע במאמצים ללמוד על המחלה, לשלוט על התפשטותה ולמצוא לה חיסונים ותרופות. הם חולקים מידע, שהוא הנפט של המאה ה-21, עובדים על פרויקטים של קוד פתוח בהתנדבות, ופותחים את הטכנולוגיות שלהם בחינם.

בתקופה של מגפה עולמית עם הרבה אי ודאות, שימוש בקוד פתוח מאפשר גם שיתוף פעולה וגם שקיפות. אחרים יכולים לבחון את הפרויקטים הפתוחים, להבין איך הם פועלים, ולהשתמש בפיתוחים בעצמם. פיתוחים שנועדו לסייע להילחם בהתפשטות של מגיפה עולמית צריכים להיות אמינים במיוחד, ולכן פרויקטים רבים של מתנדבים פרטיים, של מכוני מחקר ושל חברות מתקיימים בקוד פתוח, תוך שהם מאפשרים לכל אחד לבחון אותם ולשכפל את ההצלחה.

כך למשל, Folding@home, יוזמה של מספר מעבדות מחקר בשיתוף עם חברות טכנולוגיה כמו אינטל ואנבידיה, עובדת בימים אלה על מציאת תרופה לקורונה בפרויקט קוד פתוח. הפרויקט עושה שימוש בכוח המחשוב של המוני מחשבים ביתיים ברחבי העולם, של אנשים פרטיים שבוחרים להצטרף לפרויקט ולתרום לו חלק קטן מכוחם לצורך חקר בתחום הביולוגיה. לאחרונה, הפרויקט התמקד בחקר וירוס הקורונה החדש, וכעת הוא מרכז את מאמציו במציאת תרופה.

מרבית המחקר התרופתי מתבצע כיום באמצעות מודלים שמאפשרים לבחון תרכובות כימיות שונות על סימולציות ממוחשבות של מודלים ביולוגיים. המחקר מתבצע בחלקו הגדול על ידי חברות תרופות שמשקיעות משאבים רבים במחשוב מתקדם, וזוכות לרשום פטנט על הממצאים ולמכור את התרופות ברווח. המחקר של Folding@home לא מוגן בזכויות קניין וכבר היום הוא זמין לשימוש של כל אחד בגיט-האב.

אבטיפוס של מכשיר הנשמה

דוגמה נוספת היא חברת הסטארט-אפ האמריקאית Color, הפועלת בתחום טכנולוגיות הגנום הרפואיות, מקימה בימים אלה מעבדה שמסוגלת לעבד כ-10,000 בדיקות קורונה ביום ולספק להן תוצאות בתוך יממה. המעבדה מבוססת על הטכנולוגיה של החברה. במכתב שפרסם מנכ"ל הסטארט-אפ בבלוג הרשמי של החברה, נכתב כי היא תפתח בקוד פתוח את העיצוב, הפרוטוקולים והפרטים של הקמת המעבדה לכל מי שירצה לבנות מעבדת בדיקות משלו לקורונה.

פרויקט קוד פתוח בולט אחר, בתחום הציוד הרפואי, שהגיע לאחרונה לשלב הוולידציה, הוא פרויקט של מכונות הנשמה שהתחיל מקבוצה של מתנדבים מקהילת ההייטק באירלנד. הקבוצה הפכה מהר מאוד לפופולארית ברשת פייסבוק, והיא כוללת כבר כ-300 מהנדסים, חוקרים ואנשי רפואה. לפני כשבועיים הם הצליחו לייצר אב-טיפוס של מכשיר הנשמה שהודפס כולו במדפסת תלת ממד, והוא נמצא כיום בתהליך של אישור רפואי ממשרד הבריאות האירי.

אם יקבל אישורים רשמיים, הפרויקט יכול לשמש ממשלות, כמו למשל את ממשלת ארצות הברית, שהעבירה בחודש שעבר חוק שמאפשר לממשלה הפדרלית להמיר פסי ייצור לטובת ייצור של מכשור רפואי. ייצור של מכשור בקוד פתוח, שאינו מוגן בזכויות קניין רוחני, יכול להוות גורם מפתח ביכולתה של ארה"ב ומדינות נוספות לייצר מכשור רפואי אמין, זול ונגיש בקנה מידה רחב. בינתיים, לפי דיווח של אתר טק קראנץ', הקבוצה שהתחילה כקבוצת עבודה על מכונת הנשמה כבר שינתה את המיקוד שלה וכיום היא עובדת על תכנון של מכשירים רפואיים נוספים.

דוגמה נוספת היא אפליקציית מובייל שנועדה להאט את התפשטות הנגיף ולאפשר לאנשים לדעת אם באו במגע עם אדם חולה. האפליקציה, גם היא בקוד פתוח, פותחה על ידי מתנדבים מתעשיית ההייטק בסלובקיה, וקוד המקור שלה זמין גם הוא בגיט-האב. היא משתמשת בטכנולוגיות GPS ובלוטות' כדי לזהות מיקום של משתמשים גם בתוך מבנים סגורים. המידע על המיקום עובר אנונימיזציה, ומאפשר לקבוע האם משתמש בא במגע עם מדביק ב-14 הימים האחרונים, מבלי לחשוף את זהותם. כמו הפרויקטים האחרים, העובדה שהפרויקט הזה נעשה בקוד פתוח מאפשרת לכל אחד להשתמש בו, וגם לבחון את יכולתו לשמור על פרטיות המשתמשים, ואת היעילות שלו.

חברות פותחות כלים לשימוש חינמי

חברות רבות זיהו את הצורך של רבים במשאבי מחשוב וטכנולוגיות שיתמכו בפיתוח טכנולוגיות שיסייעו עם הקורונה ופותחות את הכלים שלהן לשימוש חינמי. כך, מעבדות מחקר ממשלתיות בארה"ב עורכות בימים אלה מחקר למציאת תרופה או חיסון לקורונה, בעזרתם של מחשבי על שנתרמו לפרויקט על ידי חברות טכנולוגיה מהמגזר הפרטי, בהן IBM.

כך, גם חברות מספקות טכנולוגיות שונות בחינם למפתחים שעובדים על מוצרים שנועדו לסייע להילחם בקורונה. למשל, חברת Data Robot מספקת גישה חינמית לפלטפורמת הלמידה הממוחשבת שלה, לכל מי שישתמש בה כדי לסייע בהתמודדות עם הקורונה; חברת Esri פתחה את פלטפורמת המידע הגיאוגרפי שלה לשימוש חינמי לארגונים שנלחמים בהתפשטות הווירוס; אנבידיה מספקת רשיונות חינמיים לשלושה חודשים לערכת בדיקות הגנום שלה, לחוקרים שרוצים להילחם בווירוס; וספקית הקוד הפתוח Suse הודיעה שתספק תוכנות קונטיינרים ותוכנות לינוקס בחינם כדי לסייע למפתחים של מכשור רפואי חדש להאיץ את תהליך הפיתוח.

■ רוצים להצטרף לאחד המיזמים שמופיעים בפרויקט או לספר לנו על מיזם שלא הכרנו?  כתבו לנו לאימייל i-can-help@globes.co.il