נתניהו וגנץ חתמו על הסכם להקמת ממשלת חירום לאומית

אורך הממשלה קוצר לשלוש שנים: נתניהו יכהן ראשון כראש ממשלה במשך כשנה וחצי, וגנץ אחריו • הממשלה תמנה כ-34 שרים, וכחול לבן תקבל מחצית מהתפקידים • שר האוצר ויו"ר ועדת הכספים יהיו מטעם הליכוד • אם בג"ץ יפסול את נתניהו מלכהן כרה"מ, ישראל תלך לבחירות

בערב יום השואה הושג הסכם להקמת ממשלת חירום לאומית. אחרי 17 חודשים של המשבר הפוליטי והחוקתי החמור ביותר שידעה המדינה ולצד תקופה כלכלית קשה, חתמו הערב (ב') ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר הכנסת בני גנץ על הסכם להקמת הממשלה ה-35.

כדי להשלים את ההסכם, יתפטר גנץ מתפקיד יו"ר הכנסת שבו הוא מכהן מזה שלושה שבועות, ויריב לוין ייכנס לתפקיד במקומו. 

להסכם המלא לחצו כאן 

נתניהו יכהן כשנה וחצי כראש ממשלה וגנץ אחריו עוד שנה וחצי - כלומר אורך חיי הממשלה קוצר מראש לשלוש שנים. גנץ יהיה ממלא-מקום ראש הממשלה במעמד חדש שיקבע בחקיקה (ראש הממשלה החלופי).

הממשלה תמנה כ-32-34 שרים, וכחול לבן תקבל מחצית מהתפקידים. בידי גוש הליכוד יהיו התיקים הבאים: אוצר, ביטחון פנים, חינוך, בריאות, פנים, תחבורה, שיכון, אנרגיה והגנת הסביבה. גם ועדת הכספים תישאר בידי גוש הליכוד. בידי גוש כחול לבן יהיו התיקים: משפטים, תיירות, חוץ, ביטחון, תקשורת, תרבות וספורט.

גנץ יכהן כשר הביטחון. גבי אשכנזי יכהן כשר החוץ ב-18 החודשים הראשונים ולאחר מכן יעבור התפקיד לידי הליכוד. חבר הכנסת אבי ניסנקורן יכהן כשר המשפטים, יועז הנדל כשר התקשורת ונציגי מפלגת העבודה עמיר פרץ ואיציק שמולי יכנסו ככל הנראה למשרדי הכלכלה והרווחה. בנוסף, בכחול לבן מתכוונים למנות שר ערבי לממשלה.

שר האוצר יהיה ישראל כ"ץ, שר הבריאות יישאר יעקב ליצמן ושר הפנים יישאר אריה דרעי. ח"כ משה גפני יחזור לתפקיד יו"ר ועדת הכספים.

זו חלוקת התפקידים המסתמנת בממשלה ה-35 

לא ברור בשלב הזה אם ימינה תצטרף לקואליציה, אך הם לא יוכלו לקבל את מספר התיקים שהם מחזיקים בהם היום. גורמים בימינה מסרו כי "נתניהו מראה לנו את הדרך החוצה".

אחת מהמחלוקות שעיכבו את החתימה הייתה בעניין העתירות לבג"ץ נגד נתניהו. בהסכם נקבע כי אם בג"ץ יפסול את נתניהו מלכהן כראש ממשלה, ישראל תלך שוב לבחירות.  בקריאת פרטי ההסכם ניכר שמפלגת כחול לבן ויתרה ויתורים רבים לליכוד. בוועדה למינוי שופטים, כחול לבן ויתרו לליכוד והסכימו לסטות מן הנוהג שקיים עשרות שנים לפיו נציג של האופוזיציה מכהן בוועדה. הוסכם שח"כ צבי האוזר ייצג את כחול לבן בוועדה וח"כ נוסף יהיה מן הליכוד. ביחד עם ייצוג של שני שרים בוועדה, הדבר מקנה לליכוד שליטה מלאה במינוי שופטים בכל הארץ עם דגש על מינוי שופטי עליון.

בנוסף ועדת השרים לחקיקה תהפוך לגוף בלתי יעיל. בעוד שר המשפטים אבי ניסנקורן יהיה יו"ר הוועדה, והליכוד ימנה ממלא-מקום יו"ר ועדה, לא ניתן יהיה לקבל החלטות בוועדה זו, שכן על סדר יומה של הוועדה לא ניתן יהיה להניח נושא כלשהו, אלא אם הוסכם במפורש ומראש. ועדת השרים לחקיקה תהיה שוויונית בין הצדדים והוסכם שכל חברי הקואליציה יתנגדו לכל הצעת חוק פרטית שלא אושרה על ידי ועדת השרים לחקיקה.

החלת ריבונות הוכנסה להסכם הקואליציוני והיא תתרחש בחודש יולי הקרוב, וזאת בכפוף לשיחות עם הנשיא טראמפ על כך. חוק יסוד הלאום יישאר ללא שינוי וזאת בניגוד להבטחות הבחירות של גנץ. הליכוד יוכל למנות את השגריר הבא באו"ם וכחול לבן יוכלו למנות את השגריר הבא בוושינגטון.

בתקופת החירום המוגדרת בהסכם, לא ניתן יהיה למנות בכירים שמינויים נזקק לאישור הממשלה, לפיכך לא ניתן יהיה למנות פרקליט מדינה ומפכ"ל. בנוסף, מדובר בממשלה הבזבזנית ביותר בתולדות המדינה. לפי ההסכם ניתן להגיע עד ל-36 שרים ו-16 סגני שרים. מאחר ובכנסת לא יוותרו ח"כים לבצע פעילויות שוטפות, יוכלו השרים להתפטר ולהכניס את הבאים בתור ברשימה לכנסת. מספר הפוליטיקאים הפעילים יעלה בעשרות.

לוין, שניהל את המו"מ הפוליטי, בכל מערכת הבחירות אמר הערב כי הוא מברך על החתימה להקמת ממשלת האחדות. "לאחר שלוש מערכות בחירות בהן ניהלתי את המו"מ בליווי ראש הממשלה נתניהו, הגיע השעה לאחדות. אני מברך את ראש הממשלה ואת חה"כ בני גנץ על ההסכמות החשובות אליהם הגיעו, ומשוכנע שיחדיו נוכל להוביל את ישראל לעבר עתיד טוב יותר".

כחול לבן: "השגנו ממשלה שוויונית"

בכחול לבן הציגו את רשימת ההישגים כפי שהם רואים אותה. הם אמרו "השגנו ממשלה שוויונית: כחול לבן תאשר כל נושא שעולה בממשלה, הקמת קבינט הקורונה שיתכלל את המשבר ברמה הלאומית וישרטט את אסטרטגיית היציאה מהמשבר ושיקום המשק, הגנה על הדמוקרטיה: תיק המשפטים, תיק התקשורת ותיק התרבות בידי כחול לבן". 

עוד הם מציינים שיש בידיהם ערובות חקיקה וערובות של ראשי בלוק הימין בנושא העברת תפקיד ראש הממשלה לגנץ בעוד 18 חודשים.

לפי הרשימה שהם מציגים יוקם קבינט פיוס בראשות גנץ ונתניהו "לאיחוי השסעים בחברה הישראלית". הם מציינים שתוכנית המאה "תקודם באחריות תוך שמירה על הסכמי השלום וביטחונה של מדינת ישראל". 

לדבריהם הם מנעו בחירות רביעיות בעלות של מיליארדי דולרים, ובהחלטתם להיכנס הם מנעו את השיסוי וההסתה בחברה הישראלית. "מנענו ממשלה קיצונים שתכהן בשנה הקרובה ותוכל להעביר החלטות שיפגעו בדמוקרטיה, מנענו המשך שיתוק של משרדי הממשלה בתקופת משבר לאומי, הוצאנו שרים קיצוניים ממשרדי מפתח ומנענו פגיעה בדרגים המקצועיים ובדמוקרטיה ומנענו וטו פוליטי הנועד להשפיע על מינויי שופטים". החלק האחרון הוא המוזר ביותר, שכן בהסכם הסופי הם העניקו לליכוד וטו פוליטי על מינוי שופטים.

לאחר חתימת ההסכם, נתניהו פרסם בטוויטר כי "הבטחתי למדינת ישראל ממשלת חירום לאומית שתפעל להצלת חייהם ופרנסתם של אזרחי ישראל. אמשיך לעשות הכל למענכם, אזרחי ישראל". 

ראש ממשלת הרשות הפלסטינית מוחמד א-שתייה התייחס לחתימת ההסכם ואמר כי "הקמתה של ממשלת הסיפוח הישראלית פירושה חיסול פיתרון שתי המדינות ופגיעה בזכויות העם הפלסטיני, כפי שנוסחו בחוק הבינלאומי ובהחלטות האו"ם. אנו עומדים מאחורי הנשיא מחמוד עבאס (אבו מאזן) בעמדה שהוא יבטא בנוגע להחלטה הישראלית העתידית בנוגע לסיפוח, שתיקח אותנו לדרך חדשה של מאבק בכיבוש".

מדובר בפגישה השנייה שהתרחשה היום בין צוותי המו"מ. בפגישות שנערכו בשעות הבוקר, בנוסף לנתניהו וגנץ, נכחו גם השרים לוין ואמיר אוחנה ומכחול לבן נכחו ח"כ אבי ניסנקורן ועו"ד אבי ליכט. בשעות אחר הצהריים שהה נתניהו עם רעייתו בלבד למטרת התייעצויות אחרונות, על ההסכם הקואליציוני.

כעת יצטרכו בליכוד ובכחול לבן להציג לנשיא 61 חתימות. הם צריכים להשביע את הממשלה תוך 7 ימים מרגע הצגת החתימות.