מדענים נגד הנחיות הממשלה: להחמרה בנושא המסכות אין סיבה רפואית

במקביל להקלות הסגר שעליהן הודיעה הממשלה, היא הודיעה על חובה גורפת, מלווה בקנס, לחבישת מסכות בכל יציאה למרחב הציבורי • ההחלטה נפלה ללא מעורבות גורמים רפואיים ובניגוד להצעות משרד הבריאות

זוג עם מסכות בחיפה / צילום: Ariel Schalit, AP
זוג עם מסכות בחיפה / צילום: Ariel Schalit, AP

ביום שישי הכריזה הממשלה על שורה של הקלות מרחיקות לכת שיאפשרו לעסקים רבים במשק לחזור לפעולה. אך במקביל להקלות, החליטה הממשלה גם להחמיר מספר הנחיות; מתחילת השבוע יחויב הציבור לעטות מסכות בכל יציאה מפתח הבית, גם לאוויר הפתוח, אחרת יחויב בקנסות. זאת, לאחר שעד בוקר יום ראשון הוטלה על הציבור חובה לשאת מסכה, אך להשתמש בה רק במבנים סגורים דוגמת מרכולים או מקומות שבהם מתקיים מגע הדוק עם בני אדם נוספים. בנוסף, הממשלה מחייבת כעת את עובדי המסעדות המבצעות איסוף עצמי (טייק אווי), להשתמש בכפפות באופן קבוע ובכל ממשק עם לקוחות.

ואמנם, כעת מתברר כי באותה ישיבת הממשלה לא נכח גורם רפואי או אפידימיולוגי מקצועי וההחלטות התקבלו על ידי הדרג הפוליטי מבלי שגורם מקצועי ייתן את הטון, ובניגוד להצעה המקורית של משרד הבריאות, הממליץ על נשיאת מסכה ושימוש בה במקומות סגורים בלבד, ולא על שימוש נרחב בכפפות. שתי ההחלטות הללו, התקבלו בתמיהה בקרב הקהילה המדעית: להחמרה בנושא המסכות אין סיבה רפואית, ושימוש בכפפות עלול אף להזיק.

"השינוי במדיניות הקנסות בעייתית, כמו כן לא ברור על מה נשענת ההמלצה למסכות בשטחים פתוחים, מקום שבו אנשים מקפידים על מרחק", אומר פרופ' נדב דוידוביץ', ראש בית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטת בן גוריון. "נושא השימוש במסכות מורכב והדיון לצערנו בנושא הוא לרוב חד ממדי. המסכות נועדו להגן קודם כול על צוות רפואי ועל אנשים שנמצאים בתנאים שיש בהם סיכון רב יותר, כמו עובדים בחנות שבה מתחלפים אנשים רבים. חייבים לזכור ששימוש לא נכון במסכה עלול לגרום להידבקות. כמו כן, היא לא מהווה תחליף לשמירה על כללי היגיינה וריחוק פיזי".

השימוש במסכה בהליכה דינמית או של מספר דקות ברחוב, מצב שבו לא נוצרת התקהלות או מגע הדוק המעודד הדבקה, היא חסרת משמעות לדעת מומחים, גם במשרד הבריאות עצמו. יתר על כן, מסכה עלולה לייצר תחושת ביטחון מזויפת, כאשר היא איננה מגנה באופן מלא על המשתמשים, ויכולה לבוא על חשבון צעדי מנע מוכחים דוגמת ריחוק חברתי והימנעות מאירועים רבי משתתפים. שימוש לא נכון במסכה אף הוא מפחית עד מבטל את יעילותה.

"באוויר הפתוח, אפילו אם תחלוף ליד חולה, הסיכוי לחלות מספיק נמוך שבכלל לא בטוח שהמסכה באמת תיתן משהו. מה שברור הוא שדיוני אכיפה על המסכות, קנס של 200 או 500 שקל זה חסר משמעות כי כמעט על כל מי שהולך ברחוב המסכה לא יושבת נכון; או שהיא על הצוואר, או רק על פה, או על הסנטר", אומר ד"ר אורי לרנר, מנהל מקצועי בעמותת 'מדעת'. "בגלל המסכות, אנשים מרגישים שאפשר להיות קרובים אחד לשני, ושוכחים מה זה 'ריחוק חברתי. זאת, בזמן שאין מספיק הוכחות ליעילות של מסכה בהגנה על אדם בריא, והחסרונות הוודאיים שלה עולים על היתרונות הפוטנציאליים. המסכה מפריעה וגורמת לאנשים לגעת הרבה יותר בפנים, אי-החלפה שלה בתדירות מספקת מהווה גורם שיכול להעלות תחלואה נשימתית (לאו דווקא בקורונה), ותחושת הביטחון הכוזב כמובן שגורמת לאנשים לשכוח מעקרונות הריחוק הפיזי, שהם החלק הכי חשוב בהגנה, ולמעשה המטרה מאחורי הסגר'".

תחושת ביטחון שקרית

באשר ליעילותה הכללית של מסכה, המחקר כיום מועט, ובנוגע להשפעתה באשר לווירוס הקורונה - מועט עוד יותר. מחקרים שבדקו את סיכויי יעילות המסכה למניעת ההדבקה בשפעת, לא הראו ששימוש בה מפחית באופן משמעותי את ההדבקה. עם זאת, המחקרים בוצעו בקרב קבוצת מדגם קטנה יחסית. לרנר מוסיף כי "מי שמדבר על יתרונות המסכה מתבסס על מחקרים שנעשו בבתי חולים, ולא במתאר ציבורי. בבתי חולים יש כמובן הרבה יותר חולים, עומס נגיפי גבוה יותר וחשיפה קבועה ולא מזדמנת".

גם בשימוש במסכה חשוב לזכור שהיא איננה ערובה לאי הידבקות. עבור הלובש, המסכה מייצרת תחושת ביטחון שקרית, הגורמת לביצוע פעולות שמסכנות את הבריאות, דוגמת מגע הדוק יותר עם אנשים ואי חשש מפני התקהלויות או שהות ארוכה במקומות סגורים. המסכה לא מגוננת באופן מלא על אדם בריא העוטה אותה; היא לא מגינה על העיניים, כאשר בניסויי מעבדה התגלה שווירוסים דוגמת שפעת ואחרים ממשפחת הקורונה, יכולים לחדור דרך העיניים למערכת הנשימה. סיבה נוספת לכך שהשפעת המסכה היא מינימלית על הלובש היא שהציבור הרחב ללא יודע כיצד להשתמש במסכות כיאות. כאשר האף מחוצה לה או המסכה רופפת, כאשר החובש עלול לגעת בחלקים מזוהמים של המסכה כשהוא מסדר אותה מחדש או מסיר אותה, ולאחר מכן לגעת בשוגג בפנים עם ידיים מזוהמות - הוא מגדיל את סיכויי ההדבקה.

האם מסכה מגנה על אחרים כאשר אדם חולה משתמש בה? מחקר שנעשה במעבדה בהונג קונג, מצא ראיות מסוימות לכך שמחלות יכולות במידה מסוימת למנוע מחולים להפיץ ווירוסים. המחקר, אמנם, לא בוצע בנוגע ל- COVID-19, אלא 111 וירוסים אחרים, מהם 17 ממשפחת הקורונה. המחקר מצא שבשימוש במסכה, כמות הטיפות באוויר המכילות ווירוסים, פחתה. ואמנם, לא ידוע האם ירידה בכמות הטיפות באוויר מיתרגמת להפחתה בסיכויי ההדבקה בעולם האמיתי - מחוץ לכותלי המעבדה. אם אכן יש למסכה אפקט של הפחתת סיכויי ההדבקה, השפעתה החיובית עלולה לרדת בעקבות גורמים שונים, בהם העובדה שאנשים לא עוטים מסכה באופן נכון ואפקטיבי.

על עניין אחד אין מחלוקת; ריחוק חברתי הוא הכלי האפקטיבי ביותר. איגוד בתי הספר לבריאות הציבור האירופי ערך התייעצות מומחים וסקירת ספרות שיטתית בנושא המסכות, שלה היה שותף דוידוביץ'. בדוח נכתב כי מסכות בחללים סגורים יכולות לסייע, אך הודגש ההיבט התפיסתי שעלול לגרום לאנשים המשתמשים במסכה להתעלם מהצורך בריחוק חברתי. "מאידך, יש צורך במחקר מדעי הבוחן בתנאי אמת את התפקיד של המסכה בהגנה על אדם בריא, כמו גם העובדה שלחבישת מסכות יש גם היבטים פסיכולוגיים וחברתיים שצריך להביא בחשבון. באותו הקשר, עולות שאלות אתיות גם לגבי שאלת הטלת חובה וקנס, כשלא מספקים את המסכות אלא מצפים שכל אחד ישיג לעצמו".

כפפות מעבירות מחלות

השימוש בכפפות, גם הוא יכול להיות מתעתע, ובעל פוטנציאל מזיק; על הכפפה עצמה מצטברים לכלוך, נגיפים וחיידקים, אשר יכולים לחדור לגוף אם המשתמש מגרד בשוגג את פניו, למשל. "אם מי שנותן שירות לא מחליף כפפות בין לקוח ללקוח, הן מהוות רק מקור להדבקה, בשל העברת שטרות, אשראי וכו׳. לגבי העובדים שנמצאים בפרונט, זו באמת חובה לא הגיונית שרק יכולה לתרום להעברה של מחלות. יכולות להגביר את הסיכון מאחר והעובד יהיה הרבה פחות מודע לשמירה על היגיינת ידיים כאשר הוא עוטה כפפות, מאחר והידיים מוגנות (לכאורה). מספיק לראות את כל האנשים ברחוב שהולכים עם כפפות כדי לא לגעת במשטחים ציבוריים (למשל עגלות סופר), אבל עם אותן כפפות משתמשים בטלפון, פותחים את הרכב הנעול ואפילו משפשפים את הפנים או מסדרים משקפיים. דווקא ללא כפפות, אנשים מקפידים יותר על שטיפה או חיטוי של הידיים, ובכל הקשור למסעדות - עדיף היה לחייב חיטוי ידיים בין כל לקוח ללקוח, וחיטוי תדיר של כל הדלפק או האזורים המשותפים, בדיוק כמו בבתי חולים. זו הדרך היחידה שתמנע ממסעדות להפוך להיות מוקדי הדבקה".

בעולם: יותר המלצות, פחות קנסות

ברחבי העולם, ההתמודדות עם המגפה מתבצעת באופן שונה. גם בעניין המסכות, אין תמימות דעים. לצד ישראל, המדינות המחייבות לעטות מסכה במרחב הציבורי באופן גורף הן סינגפור, טורקיה, בחריין, בוסניה, צ'כיה, גינאה, הונדורס, קניה, לוב, מרוקו, פולין, רוסיה וזמביה.

אילו מדינות מחייבות לחבוש מסכות ואילו רק ממליצות
 אילו מדינות מחייבות לחבוש מסכות ואילו רק ממליצות

בגרמניה, המדיניות נתונה בידי המחוזות, אך ביום שני עתידה הקנצלרית, אנגלה מרקל, להודיע כי על הציבור לעטות מסכה בשימוש בתחבורה ציבורית ובסופרמרקטים ומרכולים. באנגליה, אין המלצה מחייבת. הצוות שמונה לטיפול במגפה מטעם הממשלה, עתיד להמליץ לציבור להשתמש במסכות בד. בראיון שנתנה סגנית שר הבריאות הבריטית, ד"ר ג'ני האריס, אמרה כי אין ראיות ברורות לכך שמסכות מונעות הדבקה בציבור, וכשנשאלה האם הציבור יחויב להשתמש במסכה בתחבורה הציבורית, השיבה שיש סיכוי קטן שמסכה יעילה גם בסביבות סגורות, ושהמפתח הוא שמירה על ריחוק פיזי.

בצרפת, אין חובה או הנחייה לציבור בנוגע למסכות. אוסטריה מחייבת לעטות מסכה בחנויות ומרכולים וקונסת את המפרים, ובולגריה ממליצה על שימוש בהן בלבד. באיטליה מחייבת הממשלה שימוש במסכה בלומברדי ובטוסקנה. ביפן הרשויות לא מחייבות שימוש במסכה, אך המדינה מחלקת לציבור מסכות לשימוש. ממשלת ספרד ממליצה על שימוש במסכות, אך לא מטילה קנסות על התושבים.

בסין, בה התפרצה המגפה, ישנה המלצה לשימוש במסכה, אך במחוזות מסוימים ישנה חובה. בדרום קוריאה אין חובה כזו ובטייוואן היא קיימת רק בתחבורה הציבורית, בהונג קונג ממליצים על שימוש במסכה בעיקר במקומות בהם יש התקהלות, אך אין חובת שימוש או קנסות. בהודו מדינה אחת בלבד מחייבת שימוש במסכה.

בקנדה ממליצים השלטונות על שימוש במסכות לא רפואיות במצבים שבהם אי אפשר לבצע ריחוק חברתי, דוגמת קניות ותחבורה ציבורית, ואילו בארה"ב המדיניות שונה ברמת המדינות, אך השלטון המרכזי ממליץ על כך. ניו יורק וטקסס מחייבות שימוש במסכות, אך מרבית המדינות לא עושות זאת. ה- CDC האמריקאי אמנם ממליץ לציבור לעטות מסכות בד, אך מבהיר כי זה לא מונע הדבקה, אלא מפחית במידה מסוימת את סיכויי ההדבקה של המדביק. אך גורמים ב-CDC אמרו ל-CNN שההמלצה הייתה חפוזה, בשל התקדמות המחלה, אך לא התבצעו מספיק בדיקות עד כה כדי להוכיח את האפקטיביות של המסכות. ראש מערך שירותי בריאות הציבור בארה"ב, ד"ר ג'רום אדמס, לא ממליץ על שימוש במסכות במרחב הציבורי, שכן לא ברור עד כמה הן יעילות בהפחתת סיכויי ההדבקה. ואמנם, אדמס כן ממליץ להשתמש במסכות - בסיטואציות שבהן לא ניתן לשמור על ריחוק חברתי.

תגובת משרד הבריאות: "כל ההמלצות המקצועיות של משרד הבריאות, כמו גם עבודת המטה נעשית בעבודת צוות שבה שותפים גורמי הרפואה המובילים ולאחר התייעצות עם וקבוצות מומחים מהשורה הראשונה בישראל ובעולם. התוצרים מוצגים על ידי מנכ"ל המשרד בישיבות הממשלה".